Живеем във времето на интерактивността, в което съчетаването на възможностите на дигиталните средства с всички човешки сетива трябва да е предпоставка за по-добро преподаване. Днес светът на образованието е различен от този на нашите родители и на нашето собствено образование. Това е свят, на който се наложи да се движи от индустриалната епоха към епоха наричана „епохата на споделяне“, предизвикана от увеличаване броя на Web 2.0 приложенията и желанието на хората да се свързват, обменят, споделят, преосмислят с приятели, посредством технологиите. В статията се представя теоретико – емпиричният модел за прилагане на платформата LearningApps в обучението по български език, при изучаване на съществителното име във втори клас, като инструмент за повишаване качеството на образование.
Днес сме изправени пред два различни вида обучение: единият е обучение на ХХ в., а вторият се нарича обучение на XXI в. Затова е необходимо, за да се преосмисли характера на образованието, неговите цели, методи на преподаване, учебни планове, структури и т.н. Учениците на XXI в. са цифрово ориентирани и се изискват нови умения, които да отговарят на нуждите на новата епоха. Но усвояването на нови умения не е единственото решение, тъй като в действителност е нужна нова педагогика със специфични функции, които ще покрият всеки аспект на обучението.
Методологичните аспекти на интегриране на съвременните технологии в образователния контекст способстват за създаването и развитието на нови методи на обучение и образователни парадигми. Технологиите улесняват учителите в преподаването , планирането и управлението на ресурсите, на класната стая и на поведението на учениците. Съвременните технологии осигуряват лесен и бърз достъп до съдържание и информация на всички участници в образователния процес.
Приложението на електронните образователни платформи в обучението по български език в началното училище произтече от необходимостта от една страна те да бъдат въведени в ОРЕС обучението по време на пандемията от КОВИД – 19 и от друга – достигането до извода, че възможностите на електронните образователни платформи са предпоставка за по – добро възприемане на учебния материал, водят до по – високи резултати , дори и при деца със СОП и деца, чийто майчин език не е българският.
Досегашният ни опит ни позволи да оценим електронните платформи и ползата им от прилагане в обучението. Така у нас се зароди идеята чрез приложението на платформата LearningApps, която предлага и възможност всеки учител да направи свои собствени интерактивни упражнения, да създадем модел на обучение, който способства за овладяването на езикови и комуникативно – речеви умения по един по-лесен, достъпен и забавен начин за учениците.
Някои основни причини за използване платформата LearningApps :
- По-висока активност на учениците в образователния процес;
- повишена мотивация за работа;
- предпоставка за индивидуална работа;
- възможност за използване на упражненията на всички етапи в урока;
- създаване на разнообразна учебна среда.
Обучението по български език и литература играе основна роля за формирането и развитието на личността, тъй като езикът е основно средство за човешкото общуване, за усвояване нормите на социално взаимодействие и поведение, за опознаване на действителността за интелектуално развитие и приобщаването на личността към многовековния човешки опит, както в национален, така и в световен мащаб, за саморазвитие.
Понятието за съществително име е сложно, тъй като белезите му са многобройни и се отнасят до: значението, изменението , словообразуването и употребяването му в речта във връзка с други думи. Значението на съществителното име, като наименование на известен предмет, за детето не е така просто, защото граматическата предметност – това не е само предмети, но и живи същества, природни и обществени явления, действия, състояния, качества. Поради това понятието за съществително име с присъщите му белези ,се формира в съзнанието на малките ученици не изведнъж, а постепенно.
След проучване на теоретичните постановки по проблема беше създаден иновационен модел, при който се прави опит да се установи, че активната и самостоятелна познавателна дейност у учениците съдейства за повишаване на знанията и усъвършенстване на уменията по български език, при изучаване на съществително име като част на речта.
Схематично представяне на модела
Фиг. 1. Схема на теоретико – емпиричния модел за прилагане на платформата LearningApps
- Първи етап – генериране на идея за прилагане на платформата LearningApps в обучението по български език и литература във 2. клас
За да бъдат стимулирани учениците активно да участват в учебния процес, трябва да им се предложат мотивиращи дейности. Изучаваният учебен материал по български език се оказва труден за малките ученици. Когато се уморят, загубят интерес, разсеят се, е нужно началният учител да намери начини и пътища, чрез които да ги включи в образователния процес. Трябва да ги превърне от пасивни слушатели в активни участници. Така у нас се зароди идеята да разработим система от интерактивни упражнения, чрез платформата Learning Apps и да ги приложим при изучаване на граматическото понятие „съществително име“.
- Втори етап – стартиране на процеса за създаване на интерактивни упражнения.
2.1. Регистрация в платформата „ LearningApps”.
2.2. Въвеждане на потребителско име и парола.
2.3. Създаване на интерактивно упражнение.
2.4. Запазване и поставяне в „Моите упражнения“.
Това е етапът за стартиране на процеса за създаване на интерактивни упражнения. За целта е необходима предварителна регистрация в платформата Learning Apps. След това от менюто „ Създай упражнение“ избираме подходящия тамплейт и създаваме наше упражнение (формулираме задачата, въпросите, отговорите, набираме текст, свързан с изучавания учебен материал , избираме подходящо изображение). Запазваме в папка „Моите упражнения“. Всички упражнения са съобразени с Държавните образователни стандарти.
- Трети етап – Изпълнение на процеса на прилагане интерактивните упражнения в урока по български език
3.1. Работа на интерактивен дисплей
3.2. Презентация с вградени QR кодове на упражненията.
3.3. Стартиране на таблетите/ телефоните от учениците.
3.4. Сканиране на QR код.
3.5. Изпълнение на упражнението.
3.6. Обратна връзка / Коментиране на резултатите.
Основното средство, което използвахме, е интерактивният дисплей. В хода на урока стартираме презентация, създадена в CANVA, на интерактивния дисплей. На отделни слайдове са копирани QR кодове на упражненията, създадени чрез платформата LearningApps,.Учениците стартират таблетите/ телефоните, сканират кода и изпълняват упражнението. Всяко ново знание в урока се съпровожда от упражнения, които позволяват на ученика да пренесе наученото в нови, различни условия. След изпълнение на упражненията, учениците виждат своите силни и слаби страни, след което резултатите се обсъждат с всеки ученик и се планират дейности за подобряване на постиженията им. Някои от отговорите подсказват на учителя как да промени аспекти в своята работа, за да подпомогне разбирането и прилагането на знанията на учениците.
Организация на изследването
Технологичният модел за прилагане на платформата Learning Apps е разработен и апробиран в рамките на педагогическия експеримент, проведен с 15 ученици от 2. клас на ОУ „Проф. Марин Дринов” гр. Кюстендил.
Реализирани са дейности на учителя и дейности на ученика.
Дейности на учителя:
- създава интерактивни упражнения в електронната платформа Learning Apps , свързани с изучаваното учебно съдържание;
- консултира дейностите;
- осигурява разнообразна учебна и творческа среда;
- осъществява обратна връзка.
Дейности на ученика:
В процеса на интерактивното педагогическо взаимодействие ученикът консултиран, подкрепян и насърчаван от учителя:
- усвоява знания, умения и компетентности чрез активни и самостоятелни учебни действия;
- участва активно в учебния процес;
- осъществява самонаблюдение на учебния процес;
- осигурява контрол на дейностите;
- извършва самооценка на резултатите.
На учениците от експерименталната група бе дадено устно обяснение за това как ще протече работата в часа. Дадохме инструкции за работа с QR код и приложението му. Обяснихме им, че когато на екрана на интерактивния дисплей се появи QR код, те трябва да го сканират и на екрана им ще се появи упражнението, което трябва да изпълнят. На телефона на всеки ученик свалихме приложението за сканиране на QR код. Обърнахме внимание на целите, които се преследват с този нов за тях начин на работа. Акцентирахме специално , че вероятно ще се повишат постиженията и оценките им, защото ще могат активно да участват в обучението, ще имат ясна представа за нивото на знанията си. Така у учениците предварително бе формирано положително отношение към нещо ново , което им предстои и ще им помогне в обучението за в бъдеще.
След прилагане на модела, в основата на който е системата от интерактивни упражнения, в обучението можем да откроим следните негови предимства:
- предлага разнообразна и мотивираща учебна среда;
- активно участие на всички ученици в образователния процес;
- дава възможност за непосредствено усвояване на учебния материал, чрез практически дейности;
- осигурява изпълнение на по-голям брой задачи;
- увеличава се възможността за повече самостоятелна работа;
- стимулира активно мислене на учениците;
- дава възможност на обучаваните да изпитат удоволствие и удовлетвореност от постигнатото;
- преодолява се субективизмът от учителя при поставянето на оценка, защото ученикът сам вижда грешките си.
- Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2014). Информационни и комуникационни технологии в образованието. Велико Търново: Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“.
Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2017). Информационни и комуникационни технологии в обучението и работа в дигитална среда. Велико Търново : Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“.
Георгиева – Лазарова С., Лазаров, Л. (2017). Педагогика на XXI век. Електронно издание. Велико Търново: Университетско издателство „Св. св. Кирил и Методий“.
Танкова, Р., (2017). Книга за учителя по български език за втори клас. София: Просвета – София.
-
Елисавета Йовева, начален учител, ОУ „Проф. Марин Дринов“, Кюстендил
elisaveta_72@abv.bg