В настоящата статия се разглежда резултатът от приложена иновативна технология, проверяваща влиянието от изготвянето и представянето на проекти на теми от изучавани тематични области за повишаване на четенето с разбиране на различни по жанр текстове на английски език в българската училищна практика. Провеждането на педагогическия експеримент цели представянето на варианти за използването на съвременните интерактивни методи в часовете по английски език и показване на ролята им за осмисляне дейността на учениците и повишаване качеството на преподаването и ученето. Анализират се характерни дейности и възможности, създадени в условията на специфична творческа и изследователска среда, представени в рамките на българското образование. Изясняват се основни понятия и се дискутират въпроси, свързани с темата за ролята на проектите в учебния процес.
Увод
Реалните измерения на извършващите се процеси в нашето общество поставят много въпроси днес пред педагогическата общност. Те са свързани както с преосмисляне на целите на образованието, така и с промяна на характера на педагогическото взаимодействие, с извеждане на нови приоритети в дидактическите стратегии и технологии. Ефективността на процеса на обучение, постигането на високи резултати в усвояването на учебния материал в средното училище до голяма степен зависи от интереса на децата. Задачата на учителя е да формира стабилна позитивна мотивация у учениците да изучават английски език, да създаде условия за личностно израстване на учениците, да развият пълния си интелектуален и творчески потенциал, да развият познавателни интереси и потребности.
Очакваните резултати от обучението по английски език в седми клас са за постигане на умения по четирите компетентности: слушане, четене, говорене и писане.
При преподаване на учебния материал в областта на четене с разбиране традиционно се използват познатите от години методи на преподаване, в които водеща е ролята на учителя, а учениците са пасивно възприемащи или частично се включват в преподаване на новите уроци.
В обучението върху възприемане и извличане на информация от различни по жанр текстове от изучавани тематични области в седми клас учителят среща редица трудности. За да ги преодолее, той търси начини за създаване на работещ алгоритъм на обучение, който да доведе до трайни знания у учениците и продуктивни умения, нужни за социализацията на личността. Под алгоритъм на обучение се разбира „цялостна система от елементарни учебни операции, която еднозначно определя каква информация, при какви условия и в каква последователност трябва да се дава на обучаваните, за да бъдат доведени постепенно от актуално изходно състояние до едно желано състояние цел. За изработването на алгоритъм за обучение са необходими преди всичко две предпоставки: алгоритъм на решението и детайлни знания за структурата и особеностите на протичането на процеса на ученето при човека” (Дилова 1989).
Трудностите идват от това, че учениците не могат да осмислят достатъчно добре съдържанието на текста. Не умеят да боравят с ключови думи и да извличат обща и конкретна информация. Затрудняват се при систематизиране, анализиране и обобщаване на информация. Срещат затруднения в употребата на специфична лексика и граматика. Обучението па английски език в седми клас изисква устни и писмени разсъждения върху текстове от изучавани тематични области. Наблюдават се грешки при опитите да съставят самостоятелни отговори на въпроси от съдържанието на текст.
Дългогодишната ми практика в училище ми даде стимул да потърся нещо различно, което да помогне на учениците да погледнат на четенето с разбиране като на важен компонент от цялостната им подготовка в обучението по английски език. За да се осъществи това чрез комуникативния и социолингвистичния подход, е необходима промяната на ролите на учителя и ученика в класната стая. Учителят трябва да стане помощник в дейността на ученика, който е главното действащо лице в комуникативно организирания урок. Учителят организира дейността, а ученикът извършва учебната работа. Таксономическите знания за теоретичната част от урока могат да бъдат сведени до минимум, което осигурява ефективност на обучението по посока на практически знания и умения.
Създаването на интерес към обучението по английски език, преодоляването на инертността на учениците и убеждаването им, че получаваните от тях знания са с практическа стойност, са реализуеми, ако дидактическият процес се активизира и прагматизира и в него се внесе разнообразие. Това може да се постигне с провеждане на експеримент (от лат.) „научен опит“ (Андрейчин 1963), като в синхрон с традиционните се въвеждат и иновационни методи, техники, похвати. Търсенето и прилагането на нови, модерни и ефективни методи, техники и похвати в обучението, които активизират мисленето на учениците и стимулират самостоятелното учене, се налагат от новите изисквания на времето и обществото и се превръщат в основен акцент в педагогическата практика. Поддържането на интереса към английския език до голяма степен зависи от методиката на нейното преподаване и от това, колко умело ще бъде поднесен урокът.
Актуалност на проблема
Интерактивните методи на обучение се определят като начин на съвместна дейност между учителя и учениците, чрез които се използват подредени взаимосвързани дейности на учителя и учениците. „Интерактивните методи целят повече и по-качествени взаимодействия между самите обучител и обучавани, между възпитател и възпитаници, между самите млади хора. Те подпомагат личностното развитие на участниците на основата на съпреживяване, диалог, съвместно решаване на проблеми /анализ, търсене на алтернативи, вземане на решения“ (Вълчев 2006).
В процеса на работа в седми клас установих, че учениците не изграждат необходимите знания и умения за четене и разбиране на различни по жанр текстове и трудно се справят с писмени задачи, свързани с тях. Именно тази тревожна тенденция наложи търсенето и експериментирането на нови интерактивни методи на преподаване и учене. Реших да приложа педагогически експеримент като съвместя традиционните методи на работа с метода на проекта в часовете по английски език.
Необходимостта от педагогическо въздействие чрез работа по проекти върху подрастващите може да бъде аргументирано само върху основата на научно обосновани идеи за нейното значение за съвременното образование. Успешното ѝ вписване в системата от начини за познание, които учениците трябва да усвоят в училище, ги провокира към преднамерено и нетрадиционно експериментиране, което е въведение към света на научното и практическото приложение.
В работа в малки групи чрез взаимодействие помежду си учениците актуализират лексикалните и граматичните си знания, свързани с изучавани теми и изграждат трайни умения за четене с разбиране на текстове на английски език. Учителят в случая само напътства учениците и дава съвети по планирането и изпълнението на отделните етапи в проектната дейност. Той поставя ясни критерии за оценката на изпълнението на проектите. Търси се ефектът на формиращото оценяване, за да бъде накаран ученикът да стане активен участник в процеса на обучение.
Събиране на необходимите емпирични данни най-често се извършва чрез тестирането – лесна и надеждна форма. Тестовете са важно средство и метод за диагностика. Чрез тях изпитваното лице се поставя в ситуация да разреши определен проблем. Тестирането дава гаранция и максимална надеждност на педагогическото изследване. Използваният метод по време на тестирането е нестандартизиран дидактически тест. Дидактическите тестове играят изключително важна роля в развитието на съвременните възгледи за образованието. Американецът Х. Ман ги е прилагал за първи път при изследване на резултатите от обучението още през 1845 г. През последните години тестът все повече се налага като средство за проверка и оценка на знанията и уменията на учениците и се счита, че тестовото изпитване е обективно и дава възможност да се повиши качеството на обучение, като едновременно с това има съществен принос за усъвършенстването на образователния процес. „Специално трябва да се подчертае мястото на дидактическите тестове за оценка на резултатите от педагогически експерименти, тъй като те предоставят информация за оценка на ефективността на метода, организацията, съдържанието, които се експериментират“ (Бижков 1996).
Педагогическото изследване
Предмет на изследването е ефективността на приложената нова технология на обучение – развиване на уменията за четене с разбиране по английски език чрез проектни дейности, задълбочаване на лексикалните и граматичните знания на учениците, свързани с различни по жанр текстове, повишаване на социалната им активност, изграждане на умения за самостоятелно учене.
Обект на педагогическото изследване е процесът на обучение по английски език в 7. клас, свързан с развиването на умения за четене и възприемане на различни по жанр текстове по изучавани тематични области, както и изграждането на трайни умения за работа с ключови думи, извличане, анализиране и обобщаване на информация от тях, свързани със социокултурната компетентност на учениците от седми клас чрез използване на проектни дейности.
Цел на изследването е да се създаде технология за овладяване на знания и умения на учениците за възприемане на различни по обем, вид и трудност текстове на английски език по изучаваните тематични области, за развиване на умения за самостоятелно учене чрез проектна дейност и умения за самооценяване, както и да се провери ефективността на технологията в училищната практика.
Хипотеза на изследването:
Ако в учебно-възпитателния процес се създаде и приложи технология за работа по проекти, насочена към събиране, анализиране, обобщаване на информация от различни източници и съставяне и представяне на текстове по различни тематични области и резултатите от нея се окажат успешни, то ще получим по-високи резултати в обучението по английски език.
Организацията на изследването
Педагогическият експеримент преминава през три етапа:
- Предварителна подготовка:
– разглеждане на проблема в чуждоезиковото обучение и педагогическата практика;
– запознаване с характерните особености и начините на ползване на методите и средствата за реализация на изследването;
– запознаване с методите и средствата за отчитане, анализ и обобщение на резултатите от изследването;
– разработване на методически вариант на уроци с приложение на проектни дейности.
- Основен етап – провеждане на изследването и диагностика.
- Заключителен етап – анализ на резултатите от експерименталното изследване и извод.
За провеждане на педагогическия експеримент бяха използвани два седми класа от общообразователни паралелки в СУ „Иван Вазов”, гр. Сопот. Приех за експериментална паралелка да бъде 7а, където в продължение на 3 месеца в часовете по английски език съвместих работата по изготвянето и представянето на проекти на теми от изучавани тематични области- представяне на технология за развиване на уменията за четене с разбиране с учебния процес и традиционните методи на преподаване – лекция, беседа, съчетани с работа по групи, а 7б избрах за контролна паралелка, където преподаването и усвояването на материала вървеше по традиционните методи и служи за сравняване на данните от педагогическия експеримент. При двата класа беше проведен тест входно ниво, като въпросите и задачите са базирани на текстове за четене от изучавани тематични области. Изследването приключи с изходящ тест, на базата на който да се направи сравнение между постиженията на учениците, работили по експерименталната технология и тези, продължили по класическата схема на преподаване.
Статистическа обработка на резултатите от експерименталното изследване
Тестовете са проверени и оценени по предварително зададени критерии и схема за оценяване.
Анализът на данните от теста входно ниво показва и при двете паралелки слаби резултати и ниско ниво на лексикални и граматични знания, недостатъчни умения за работа с текст за четене, работа с ключови думи и разбиране на обща и конкретна информация, отговори на въпроси от съдържанието на текст. Сравненията и анализите се пренасят върху изходното ниво. Наблюдават се следните резултати:
- Среден успех на 7а (експериментална паралелка), при която е включена работа по проекти е 5.25; Среден успех на 7б (контролна паралелка), която работи по традиционната методика е 3.42. Средният успех на експерименталната паралелка е с 1.83 по-висок от средния успех на контролната паралелка.
- От експерименталната паралелка няма ученици, които да попадат в критичния минимум за слаб, двама са получили оценка среден, двама са с оценка добър, единадесет човека са с оценка много добър и с отличен – тринадесет.
- В експерименталната паралелка 13 ученици са получили отлична оценка, а в контролната – само 1.
- В експерименталната паралелка няма слаби оценки, а броят на оценките „Среден 3” е 2, а в контролната паралелка са допуснати 2 слаби оценки, като броят на средните оценки е преобладаващ – 14.
- В задачата за съставяне на отговори на въпроси към текст в експерименталната паралелка 8 ученици са оценени с максимален брой точки, а в контролната – 2.
Тези данни показват по-добра резултатност в усвояване на различни по жанр текстове за четене с разбиране по изучавани тематични области при паралелката, в която се прилагат иновативни методи за работа – включване на проектни дейности в учебните часове по английски език.
Таблица 1. Честотна таблица на измерените резултати в 7а клас
Оценка | Брой ученици
Честота (f) |
Относителна честота (f:n), където n е броят на учениците |
2 | 0 | 0% |
3 | 2 | 7% |
4 | 2 | 7% |
5 | 11 | 39% |
6 | 13 | 46% |
Тринадесет от учениците в паралелката, работила по проектни дейности, получават отлични оценки, единадесет са оценени с много добри оценки и само четирима получават средни и добри оценки.
Таблица 2. Честотна таблица на измерените резултати в 7б клас
Оценка | Брой ученици
Честота (f) |
Относителна честота (f:n), където n е броят на учениците |
2 | 2 | 8% |
3 | 14 | 54% |
4 | 8 | 31% |
5 | 1 | 4% |
6 | 1 | 4% |
Резултатите от теста в контролната паралелка са значително по-ниски. От честотната таблица се вижда, че преобладаващата част от тестираните ученици получават средни оценки. Има две слаби оценки, което не е толкова обезпокоително, но на фона на само една отлична и една много добра това вече говори за нетрайни знания и умения, свързано с четене с разбиране на текстове по изучавани тематични области. Броят на средните оценки надхвърля 50%, което подсказва, че традиционното преподаване на уроците не води до ефективни резултати.
Голяма част от педагогическите изследвания се отнасят до сравняване на разпределението на две или повече променливи величини. Общата процедура за проверка на статистически хипотези предполага преминаването през няколко поредни стъпки:
Таблица 3. Изходящ тест – проверка на статистическите хипотези
Оценка
|
Брой
ученици (абсолютна честота) |
Кумулативни честоти | Относителна честота% | Относителни кумулативни честоти % | ||||
Паралелки | 7А | 7Б | 7А | 7Б | 7А | 7Б | 7А | 7Б |
2 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 8 | 5 | 5 |
3 | 2 | 14 | 2 | 16 | 7 | 54 | 14 | 14 |
4 | 2 | 8 | 4 | 24 | 7 | 31 | 37 | 41 |
5 | 11 | 1 | 15 | 25 | 39 | 4 | 73 | 77 |
6 | 13 | 1 | 28 | 26 | 46 | 4 | 100 | 100 |
Всичко | 28 | 26 | 100 | 100 |
Таблица 4. Таблица изходящо равнище на учениците от 7. клас по английски език- среден успех, мода, медиана, резултати от тестиране
Оценка | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Среден успех | Мода | Медиана |
7А | 0 | 2 | 2 | 11 | 13 | 5,25 | 6 | 5 |
7Б | 2 | 14 | 8 | 1 | 1 | 3,42 | 3 | 3 |
Статистическа проверка на хипотезата
За да бъде доказана хипотезата относно по-добрите резултати от контролния тест за експерименталната паралелка е използван Критерий на Стюдънт (Нончева 2010).
T – критерият на Стюдънт за независими извадки се прилага за проверка на нулевата хипотеза за сравняване на средни аритметични величини, когато:
- Променливите са количествени и имат нормално разпределение;
- Извадките са две и са независими.
Измерването ще се извърши като се използва шестобалната система за оценка.
Интересуваме се дали след проведено обучение се е подобрило качеството на изпълнение на дадена дейност. Изготвили сме нормативен списък от действията, които следва да изпълни всеки ученик. Имаме максимален брой на тези операции. В таблици се дават резултатите от броя на оценките на всеки ученик. Прилага се скала за приравняване на точките в оценки.
Следва да се провери хипотезата, че при двете методики се получават едни и същи резултати при ниво на значимост 0,05 – прилага се двустранен тест.
Нулева хипотеза Но – Не съществува статистически значима разлика (зависимост) между получените резултати за изследваните характеристики.
Алтернативна хипотеза На между изследваните характеристики се наблюдава статистически значима разлика (зависимост) и тя се дължи на проверявания фактор.
Н0–Не съществува статистически значима разлика (зависимост) между получените резултати за изследваните характеристики, т.е. резултатите от обучението не зависят от начина на преподаване.
Н1–Между изследваните характеристики се наблюдава статистически значима разлика (зависимост) и тя се дължи на проверявания фактор, т.е. прилагането на проектни дейности при преподаване на текстове за четене по изучавани тематични области доведе до повишаване качеството на знания за разбиране и извличане на обща и специфична информация. За проверката на тези хипотези е прилаган иструментът на Excel t-Test: Two-Sample Assuming Equal Variances:
Таблица 5. Резултати от t –тест
t-Test: Two-Sample Assuming Equal Variances | ||
Експериментална група | Контролна група | |
Mean | 5,25 | 3,42 |
Variance | 0,79 | 0,73 |
Observations | 28 | 26 |
Pooled Variance | 0,76 | |
Hypothesized Mean Difference | 0,00 | |
df | 52,00 | |
t Stat | 7,69 | |
P(T<=t) one-tail | 0,00 | |
t Critical one-tail | 1,67 | |
P(T<=t) two-tail | 0,00 | |
t Critical two-tail | 2,01 |
Ако |t Stat| < t Critical, приемаме нулевата хипотеза =0
Ако |t Stat| t Critical, отхвърляме нулевата хипотеза и приемаме алтернативната хипотеза 0.
Модул от тестовата статистика (tStat) в този случай е 7,69 и тъй като тя е по-голяма от критичната стойност 2,01 за двустратен тест, то нулевата хипотеза се отхвърля и се приема алтернативната хипотеза. Това се потвърждава и от вероятността P=0,00<0,05.
Извод: Отхвърля се нулевата хипотеза /Но/ – повишението на резултатите след обучението се дължи на случайни фактори и се приема алтернативната /На/, а именно, че повишението на резултатите на учениците от изследваната група се дължи на приложената технология на обучение- използване на проектни дейности при преподаване на текстове за четене с разбиране от изучавани тематични области по английски език в 7. клас.
Обобщения и изводи от педагогическия експеримент
- Иновативните методи дават възможност на учениците за пряко включване в преподаване на учебния материал, което спомага да го разберат по-добре и да се постигнат целите, заложени в съответния урок.
- Повишава се личната мотивация на учениците, инициира се екипната работа.
- Установените междупредметни връзки повишават мотивацията за работа и по други учебни предмети.
- Стимулира се познавателната активност на учениците.
- Подобряват се междуличностните взаимоотношения.
- Обучението чрез тази технология спомага за усъвършенстване и на други ключови компетентности, включени в новите рамки за образование – усвояват се умения за самостоятелно учене и събиране на информация, развиват се и се усъвършенстват социални и граждански компетентности.
Предимствата на тази технология са:
- учениците обогатяват лексикалните и граматичните си знания, за строежа на английските изречения, за различните видове текстове;
- развиват умения за четене с разбиране на различни по жанр текстове и извличане на обща и конкретна информация;
- прилагат наученото в реални ситуации на общуване;
- учениците работят в малки групи;
- преподавателят само подпомага обучението;
- съчетават се едновременно самостоятелното учене, работата по проект и симулационната игра в обучението по темите;
- учениците се насърчават към инициативност и самооценка;
- повишава се мотивацията за учене.
Заключение
Приложената иновативна технология съдържа елементите на самостоятелното учене, проектната дейност и игра и може да се използва успешно в обучението по английски език не само при учениците от 7. клас, а и при други възрастови групи, защото поставя учениците в центъра на овладяването на практико- приложните знания, а учителят наблюдава, насочва и подпомага дейността. Постига се атрактивност, самостоятелност и отговорност при усъвършенстването на устната и писмената култура и социокултурната компетентност на учениците. Развиват се умения за учене. Постигнатите високи резултати от технологията за развиване на уменията за четене с разбиране по английски език чрез проектни дейности са стимул за търсене и прилагане на добри практики, разнообразни методи, съвременни технологии с цел повишаване на постиженията и мотивацията на учениците. Учениците трябва да бъдат поощрявани да се включват в проектни дейности и извънкласни форми на работа за развиване на основните езикови компетентности: слушане, четене, писане, говорене и прилагане на английския език в реални комуникативни ситуации. Технологията е ефективна и за в бъдеще ще я използвам и с други ученици.
- Андрейчин, Л. и кол. (1963). Български тълковен речник, Държавно изд. „Наука и изкуство“, София.
Бояджиева, Е., Кирова, М. (2013). „Оценяване на учениците”. Помагало за педагогическите
специалисти. София: НИОКСО.
Бижков, Г. (1996). Теория и методика на дидактическите тестове, изд. Просвета, София
Вълчев, Р. (2006). „Интерактивни методи и групова работа в съвременното образование”, Център „Отворено образование”, София.
Дилова, М. и кол. (1989) Речник по психология, превод от немски, Държавно изд. „Наука и изкуство”, София.
Нончева, В. (2010). Откриване на знания в данните или Полезните статистически методи: теория, софтуер, приложения http://fmi-plovdiv.org/GetResource?id=354.
Петкова, Д., Спасова, Я. (2018) „Книга за учителя по английски език“ за 7. клас, изд. Просвета, София.
- Петя Нейкова, СУ „”Иван Вазов”, Сопот