В статията е предоставена примерна система от обучаващи тестове в процеса на обучението по математика в раздел „Тригонометрия“, XI клас, общообразователна подготовка. Задачите в тестовете разглеждат основни ситуации от учебното съдържание. В статията са разгледани четири теста. Към всеки един от тестовете е указано примерно време за провеждането му, предоставена е матрица на Тейлър, съдържаща критерии и показатели, въз основа на които са създадени тестови въпроси. Основната функция на тези четири теста е обучаваща. Препоръчително е тестовете да се използват с цел упражнение и обобщение на вече изучено учебно съдържание. След всеки тест са предоставени и отговорите на тестовите задачи.
Психологическо свойство или качество на човека, което не може да бъде измерено директно с даден уред се нарича конструкт (Банков 2012). Големината на даден конструкт за определен индивид може да се измери само след наблюдението на поведението на индивида. Именно този факт ни показва, че за да се измери даден конструкт трябва да се стимулира проявлението му и да се наблюдава полученото поведение, което е резултатът от измерването (Банков 2012).
В настоящата статия дефинираме, че конструкт ще бъдат ученическите постижения, т.е. знанията и уменията на даден ученик в определена тематична област. За да бъдат измерени ученическите постижения, то трябва на всички участващи в измерването ученици да се съпостави някакво число, което число описва големината на неговите постижения. От гледна точка на науката математика, трябва да се дефинира функция, която на постиженията на всеки ученик да съпостави някакво число. За да може да се построи такава функция трябва да се стимулира проявата на ученическите постижения и се измерва наблюдаваният ефект при тази стимулация. Инструментът, чрез който става това стимулиране се нарича дидактически тест, а процесът на стимулиране – тестиране. Според проф. Бижков (Бижков 1992), тестът е съвкупност от стимули, задачи и въпроси. Наблюдаваният ефект от стимулацията е попълнен тест от ученика, на който се съпоставят числа по дадени правила въз основа на попълнените от него отговори.
В раздела „Тригонометрия“ в XI клас е подходящо използването на четири обучаващи теста. Първият тест покрива учебното съдържание за радиан, тригонометрични функции на обобщен ъгъл и основни тригонометрични тъждества. Вторият тест съдържа задачи за четност, нечетност, периодичност и графики на тригонометричните функции. Третият тест е върху формули за синус, косинус, тангенс, котангенс от сбор и разлика на два ъгъла. Последният четвърти електронен тест покрива учебното съдържание за формулите за тригонометрични функции от удвоен ъгъл и формулите за сбор и произведение на тригонометричните функции.
I електронен тест
Първият електронен тест се провежда в края на урока за упражнение върху основните тригонометрични тъждества. Времето за неговото решаване е 15 минути.
Критерии | Показатели | Инструментариум | |
Знания | знае понятието обобщен ъгъл | Задача No. | 1. |
знае определенията на основните тригонометрични функции на обобщен ъгъл | 2. | ||
Умения | умее да превръща градусна мярка на ъгли в радианна | Задача No. | 3. |
умее да превръща радианна мярка на ъгли в градусна | 4. | ||
умее да намира стойностите на тригонометричните функции на някои специални ъгли | 5. | ||
умее да намира стойност на тригонометрична функция на ъгъл по дадена стойност на една негова тригонометрична функция | 6. |
- Банков, К., И. Цветкова, Д. Петрова, Г. Николова, С. Наков (2020) Математика за 11. клас. гр. София, изд. Просвета.
Банков, К. (2012) Увод в тестологията. гр. София, изд. Изкуства.
Бижков, Г. (1992) Теория и методика на дидактическите тестове. гр. София, изд. Просвета.
Гълъбова, Д., В. Христова, М. Сидерова, П. Динева, Св. Стаменов, Т. Илиева, Т. Маркова (2021) Сборник по математика за 11. и 12. клас. гр. София, изд. Веди.
Колев, Е., И. Георгиев, С. Кокинова (2020) Математика 11. клас. гр. София, изд. Булвест 2000.
- Светослав Огнянов Стаменов, старши учител по математика, Първа английска езикова гимназия, София
svetoslav.stamenov@edu.mon.bg