В настоящата статия ще бъде представена конкретна ролева игра „Начално училище“ и основните материали за нейното реализиране. Тя може да се използва при обучението по информационни технологии в седми клас по основната тема „Компютърна презентация“, подтемата „Използване на диаграми, графики, графични схеми и таблици в презентация“ (упражнение).
Играта „Начално училище“ се прилага при изучаване на темата „Използване на диаграми, графики, графични схеми и таблици в презентация“ за упражнение.
Подготовка на играта от учителя:
Цели на играта: Учениците, участвайки в ролева игра, да затвърдят усвоените знания и умения от предходния урок за създаване на графики, диаграми, схеми и таблици в компютърна презентация.
Сюжет: Действието се развива в начално училище, което има директор, заместник-директор, главен учител и класни ръководители на паралелките в начален етап. Необходимо е да се направи презентация, която да показва резултатите от учебния процес на учениците от различните паралелки. Класните ръководители подготвят индивидуални презентации за своята паралелка и да я съхранят в споделена папка в компютърната зала, където се реализира играта. Директорът трябва да провери получената информация от учителите и да ги подреди в обща презентация. Заместник-директорът следи и помага на преподавателите да реализират своята дейност, оказва съдействие и на директора на училището. Главният учител също оказва помощ на своите колеги в играта.
Подготовка на материали за играта: Учителят подготвя следните работни листове:
- предметите, които се изучават в съответния клас( различни за първи, втори, трети и четвърти клас);
- дейности на директора;
- дейности на класните ръководители;
- дейност на главния учител;
- дейност на заместник-директора;
- с правилата на ролевата игра;
Заместник-директорът раздава материалите, следи развитието на играта и помага на всички участници, за осъществяване на техните дейности.
Директорът на споделена папка с наименование начално училище и подпапки за всеки клас. В тях всеки класен ръководител ще запамети своята презентация, а директора ще направи обща компютърна презентация за цялото начално училище, съдържаща информация за успеха на учениците за учебната година и я представя . Директорът оказва съдействие на всички участници в играта.
Класните правят презентация, която започва с уводен слайд, който съдържа информация за класа и заглавие успех за годината. На втория слайд диаграма със заглавие, легенда и етикети, изобразяваща успеха на класа по предмети ( качествени да първи, втори и трети клас, а за четвърти количествена). На третия слайд извънкласни кръгова диаграма с процент 2, 3, 4, 5, 6 за четвърти клас и качествени оценки за първи, втори, трети клас (незадоволителен, среден , добър, много добър, отличен). Четвъртият слайд е да е послание за успех и подходящо изображение.
Главният учител проверява презентациите на своите колеги и следи дали са записани в подпапката на съответния клас и помага на директора да си направи обобщената презентация и да я запише в споделената папката .
Учителят ( реалния) следи развитието на играта и се включва само ако има неразрешим проблем или техническо затруднение при изпълнението на дейностите на съответната роля.
Определяне на правилата:
- Продължителността на играта е 30 минути;
- Разпределение на ролите от учителя;
- Започва след обяснението на учителя и се провежда в компютърна зала 1;
- Дейностите на участниците са описани на работни листове-за всяка роля;
- Всеки прочита листа за своята роля;
- В процеса на играта е позволено участниците да помагат на своите съученици;
- Играта приключва на 30 минута, независимо дали участниците са стигнали до краен резултат- компютърна презентация за успеха за начален етап училището.
- Учителят дава обща количествена оценка за създадената обобщена презентация за началното училище и я обявява допуснатите грешки.
Подготовка на ресурси и организация на мястото:
Ресурсите за ролевата игра се подготвят от учителя и са:
работни листове за всяка роля, за правилата на играта и работен лист с учебните предмети, които учениците изучават в съответния клас, проверява изправността на техниката , с която ще работят участниците.
Дейност на учителя непосредствено преди започване на играта:
Запознаване на учениците със сюжета, използва схема за онагледяване.
Запознаване на учениците с правилата на играта, които са на работен лист.
Реализация на ролевата игра:
Дейност на учителя:
- Разпределение на ролите на случаен принцип;
- Контрол и наблюдение на играта;
- Обявяване на резултатите дали са стигнали до финален резултат обобщена презентация с данни за всички класове и успехът им за първия учебен срок по всички предмети. Тогава играта се счита за успешна;
- Оценяване на знанията и уменията в резултат на играта. Оценява се презентацията на директора по следните критерии:
Съдържателни:
- Добре подбрано и дозирано съдържание, реално може да бъде представено за 5 минути – 2 точки;
Технологични:
- Спазена структура – 3 точки (брой слайдове);
- Добре подбран дизайн – 3 точки;
- Добре структуриран уводен слайд – 3 точки;
- Диаграми – 3 точка;
- Текстът и изображението на информационните слайдове – 3 точки;
- Спасени правописни норми – 2 точки
- Запазване в подходящ формат – 3 точки;
- Заключителен слайд – 2 точки.
Ергономично оформление на слайдове:
- Дозираност на елементите на всеки слайд – 2 точки;
- Висока степен на четивност на текста по отношение на размер, шрифт, съчетаване на шрифтове, цвят, фонове и пр. – 2 точки;
- качествени графични изображения – 2 точки.
Естетическо оформление на презентацията:
- Баланс и хармония в цветовете – 1 точка;
- Контраст между цветовете на фона и текста, както и другите елементи на презентацията – 2 точка;
- Хармонично и балансирано разположение на компонентите върху слайда – 1 точка;
- Подходящ и балансиран избор на дизайн на слайдовете на цялата презентация – 1 точка.
Представяне на презентацията – от 0 до 5 точки.
Максималния брой точки е 40.
Оценката се формира по формулата: 2+(получените точки/всички точки).4
Тя определя нивото на началното училище.
Проверката и оценката на презентацията на директора, което е крайния продукт от ролевата игра се осъществява от „реалния“ учител и се обявява следващия учебен час, като се посочват грешките. Участниците в играта също може да вземат отношение.
- Дейност на ученика:
- Участие в ролевата игра. Всеки ученик изпълнява своята роля, дейностите на която са формолирани на работни листове.
Рецептата за успех на всяка иновация, включително и ролевата игра „Начално училище“, включва няколко ключови елемента. Първо, учителят трябва да изиграе ролята на творец, който вдъхновява и насърчава учениците. Той трябва да предостави необходимите инструменти и ресурси за успешното изпълнение на ролите в играта. Това включва използването на информационни технологии и нови тенденции в образованието.
Второ, учениците трябва да бъдат активни участници в своето обучение. Те трябва да поемат отговорността за своите роли и да развият умения като лидерство, комуникация, сътрудничество и решаване на проблеми. Чрез активното участие в ролевата игра, те могат да изградят ценни умения и да разберат важността на взаимодействието и сътрудничеството в училищната общност.
Накрая, подходящата образователна среда е от съществено значение за успеха на тази ролева игра. Тя трябва да предостави подходящи условия и ресурси, които ще подкрепят развитието на учениците. Това може да включва използването на виртуални платформи или симулации, които създават реалистична учебна обстановка.
В заключение, ролевата игра „Начално училище“ представлява иновативен и стимулиращ начин за обучение, който комбинира използването на информационни технологии с човешките взаимоотношения. Успехът на играта зависи от учителя като творец, учениците като активни участници и подходящата образователна среда, която подкрепя техния растеж и развитие.
- Андреев, М. (1999). Дидактика, УИ „Св. Кл. Охридски“, С.
Иванов, И., Кънчева С. (2000). Информационни технологии – графика, презентация, архиватори, локални мрежи, интернет- учебно помагало, София: издателство „Нова звезда”.
Иванов, И., Кънчева С. (2001). Информационни технологии-учебник за ІХ и Х клас, София: издателство „Нова звезда”.
Интернет източници
http://4.nsa-virtualeducation.com/Tema6_1.htm
https://bg.warbletoncouncil.org/modelos-pedagogicos-16237
https://prepodavame.bg/rolevi-igri/
http://lib-serv.vfu.bg/ft/KNG/F0043655.PDF
https://web.mon.bg/bg/1690
http://sounedelino.com/2012-11-20-10-18-41/65-2013-01-02-09-20-04
- Даниела Василева Петрова, Главен учител по информационни технологии, СЕУ „Св. Паисий Хилендарски“, Дупница
dani.pe@abv.bg