В статията се представят възможностите на иновативните подходи за изучаване на прилагателно име в 3 клас. Направено е кратко представяне на обучението по български език и използването на иновативните подходи и методи в начален етап на образование.
Обучението по български език и литература има водеща роля във всяка една образователна система. Мястото му на първи и главен предмет е неоспоримо. Преди всичко това произтича от комуникативна функция на езика. Пълноценното използване на езика съдейства за успешната социализация на всеки индивид. От тук произтича необходимостта от единство в работата за развитие на речта и развитие мисленето на учениците. Езиковото обучение, свързано с речевото развитие на учениците от 1-4 клас трябва да е ориентирано към усвояване от децата на книжовния български език. Въз основа на разграничаването между език и реч и съобразявайки се с развитието в психолингвистиката на теорията на речевата дейност, методиката формулира разнообразно използване на иновативни методи и подходи като система, и като реч, като акцентът се поставя върху умението да се създава реч. Целта на съвременното обучение по български език се определя, като се има предвид глобалната цел на образователния процес по български език и литература в 1-4 клас за формиране на начални комуникативни компетенции у децата. В обучението по български език и литература могат да се използват иновативни подходи с цел да се разнообразят часовете и да допринасянето им за по-ефективно обучение.
В този смисъл цел на началното обучение по български език е овладяването на знания и умения у учениците, които формират езиковата и компетентност за формално практикуване на книжовния език в съответствие с възрастовите особености и комуникативните им потребности. Изучаването на БЕ в европейски контекст извежда на преден план понятието за изискванията на европейското образователно пространство отговарят практиките, чрез които се реализира личностноориентиран подход.
Той предполага:
– самостоятелност на обучаваните в образователния процес: в целите на обучението, в избора на похвати, предпочитани от подрастващите;
– опора на овладените от учениците знания и привличане на тези знания при осмислянето на новата учебна информация;
– преход въз основа на съобразно използване на иновативни подходи съобразявайки се с възрастовата граница на учениците;
Европейските методически концепции свързват език с култура. Това означава, че ученето не е просто процес на получаване, натрупване и преработване на информация, а активен процес, при който личността конструира индивидуален познавателен образ на действителността. Когнитивният процес е социално детерминиран, поради това, че социалните взаимодействия подпомагат преструктурирането на познавателните структури на отделния индивид. От тази гледна точка целта на обучението не е само да се даде на учениците повече информация, а и ефективно разнообразие от иновативни методи , за да се подпомогне процесът на когнитивното им развитие, т.е. изграждането и преструктурирането на познавателните структури. Учениците трябва да имат възможност да търсят решения на познавателни задачи в ситуации и да създават схеми, да отговарят на въпроси използвайки разнообразни начини на работа.
Анализирани са възможностите на различни образователни технологии като електронни книги, въпросници и викторини , мисловна карта и електронните игри за овладяване на частите на речта.
По отношение на методите на обучение, би могло да се каже още, че:
Платформата www.liveworksheets.com / се използва и за създаване на интерактивни листове или т.нар. „ живи листчета“ с поставени групови или индивидуални въпроси към учениците. „Живите листчета“ могат да се попълват от различни устройства( телефон, таблет, лаптоп, или интерактивна бяла дъска). Работните „живи“ листове могат да се отпечатат директно или да бъдат изтеглени като PDF файл. Те могат да се използват и като спътник за интерактивни или като самостоятелни дейности.
- Концептуални основи
А) Чрез подходящ иновативен инструментариум да се установи състоянието на усвояване на прилагателно име от децата, които постъпват за обучение в 3 клас.
Б) Да се направят реалистични обобщения и изводи.
В съответствие с целта и задачите на изследването, приемаме хипотезата: Ако се обоснове теоретично проблемът за изучаване на прилагателно име от учениците, които постъпват за обучение в 3 клас и се направят реалистични изводи за обучението и състоянието, то ще се очертаят приоритети на методическо въздействие и ще се предложат подходящи технологични решения за подобряване усвояването на прилагателно име от малките ученици.
В обучението по Български език се срещат редица решени и нерешени проблеми, свързани с конкретния учебен предмет с темата, анализират се ДОИ за УС, учебни програми. Формирането на езиковите понятия е сложен аналитико-синтетичен процес, който изисква движение на мисленето от конкретното към абстрактното и от абстрактното към конкретното. В този процес могат условно да се отделят няколко етапа.
Първият, подготвителният етап предполага натрупване на емпиричен материал – наблюдения на изучаваното езиково явление, отделяне на избрани иновативни методи и подходи и неговите съществени признаци и свойства.
Втория етап предполага научно оформяне на езиковото понятие-въвеждане на термина, извеждане определение на понятието, съставяне на схема. Извеждането на определение се състои в подвеждане на формираното видово понятие под родово и отделяне на най-важните признаци.
Третият етап е свързан с по-нататъшно задълбочаване на процеса на формиране на понятието, откриването и отделянето на нови признаци и свойства за изучаваното явление. Колкото по- високо е равнището на общото им развитие, толкова повече езикови понятия и иновативни методи могат да станат достъпни за осмисляне и усвояване от тях. Трудностите идват от една страна от спецификата на самите понятия – те са обобщения на вече обобщени значения, а от друга страна- от недостатъчното развитие у децата на абстрактното им мислене. Всеки учител е необходимо да работи за усъвършенстването на нови иновативни методи и своеобразно абстрактното мислене на педагого-методическото си майсторство , за да може да подбира и прилага в практика си комплексно и във взаимодействие методи, които да отговарят на всички изисквания за ефективното обучение по български език.
- Научни и Дидактически аспекти по темата
Прилагателно име
Прилагателното име, наричано понякога за краткост само прилагателно, е част на речта, която означава признак, качество или свойство на предметите и обикновено функционира като определение на някое съществително име. В някои езици, включително българския, прилагателните се съгласуват със съществителните, които определят. В тези случаи те получават някои или всички от граматическите категории на съществителните. По този начин в българския език прилагателните се изменят по род, число и определеност. Като основна форма на прилагателните имена се дава формата за м.р. ед.ч.
Има 2 вида прилагателни имена – качествени и относителни.
Качествени прилагателни – показват признака на предмета, който му е вътрешно присъщ и характеризира предмета сам по себе си, без отношение към други предмети. Тези прилагателни означават: размер (голям, дебел), цвят (син, червен), вкус (кисел, солен), физически свойства (твърд, горещ), качества на личност (смел, умен). Както в българския език, така и в латинския език прилагателните имена имат три степени за сравнение: положителна, сравнителна и превъзходна степен (голям, по-голям, най-голям). Не се степенуват качествени прилагателни, означаващи цветове, като се допускат изключения, но в разговорната реч (напр. Чантата на Ивана е по-бяла от моята).
Относителните прилагателни означават признак на предмет, който не е вътрешно присъщ, а бива придобит само благодарение на отношението си с други предмети. Такива признаци могат да бъдат: място на предмета (планински орел), вещество, от което е направен предметът (златни обици, желязна врата), предназначение на предмета (готварска печка, превозно средство). Относителните прилагателни не се степенуват.
Обща характеристика на културно-образователната област
„Български език и литература“. Място и роля на културно-образователната област „Български език и литература“ в системата на общообразователната подготовка
Изучаването на български език и литература в средното училище цели
постигане на определено равнище на комуникативна компетентност чрез овладяване на знания, умения и отношения, формиращи езиковата
компетентност, а именно:
– овладяване книжовната норма на българския език (ЗНП , ДВ, бр. 36 от 1998 г.);
– овладяване употребата на езиковите средства в различни комуникативни
ситуации и използването на иновативни методи и форми в начален етап на образование.
– овладяване на умения за изграждане и възприемане на текстове, схеми , постери, кръстословици функциониращи в комуникативната практика.
Очаквани резултати от обучението в края на класа
Области на компетентност
Знания, умения и отношения , езикови компетентности , прилага начини за проверка на правописа на гласни в неударени срички и съгласни звукове в средата на думата. Разграничава видове морфеми (представка и корен). Разпознава сродни думи. Разпознава частите на речта (спомагателен глагол съм, лични местоимения). Интерпретира факти и идеи от научнопопулярен текст. Извлича конкретна информация от нехудожествен текст и използва съобразно в използването на иновативните методи на работа.
Ориентира се във взаимоотношенията между героите в изучавано литературно или фолклорно произведение. Прави връзка между епизода и цялостния текст на произведението. Илюстрира с примери от текста отговора си по въпрос, свързан със съдържанието на изучавано литературно и фолклорно произведение. Разграничава описание в художествен текст. Известно е, че ДОИ са за учебно съдържание и за оценяване. Липсата на ДОИ за оценяване се отразява неблагоприятно върху оптималното организиране и протичане на образователния процес, включващ п р е п о д а в а н е, у ч е н е и о ц е н я в а н е. От дълго време се коментира нуждата от актуализиране на ДОИ и на учебните програми. Изтъкват се няколко аргумента.
Преходен абзац към втора глава – изводи и дават основание за описанието на добрата практика и проверката на резултатите от нея. С възлагането на задачи за изготвяне на електронни образователни материали ще се насърчат да работят и в екип, да си помагат и да си разпределят задачите при групови проекти, да планират работата си за създаване на общ продукт.
Дейност на тема“ Съпоставка от уроци и връзка между частите на речта 4 клас и използване на прилагателно име 3 клас . Иновативни подходи в начален етап на образование.
Педагогическата диагностика се занимава с правилното и научно обосновано провеждане на диагностичния процес (диагностициране), при който първо трябва да се извършва измерване или се установява степенната изразеност на определен белег или определено състояние. В резултат на тази дейност, могат да бъдат изведени предложения за усъвършенстване на учебно-възпитателния процес в прогностичен план. Педагогическата диагностика има две направления: от една страна тя се свързва с измерването на състоянието на процеса, а от друга – с обработката, анализа и оценката на резултатите. Чрез нея могат да се установят какви резултати са постигнати в съответствие с поставените цели, изучаваното съдържание, прилаганите методи и подходи (Бижков, 1988).
Основните си функции педагогическата диагностика реализира по различни, но взаимно допълващи се начини (Бижков 1988; Иванов 1995):
В началните класове не се дават теоретични знания за синонимите, но наблюденията над тях и практическата работа, която започва още от първи клас, формира у децата понятия за тези думи.
Eто два примера за упражнения със синоними от учебника за 3 клас (Москов, Владимирова, Банова 1992):
стр.99, зад. 1: „ Прочетете прилагателните имена от синонимните групи.
студен горещ смел хубав
хладен топъл храбър красив
Към коя синонимна група ще прибавите прилагателните имена:
леден, мразовит, безстрашен, решителен, жарък, зноен, прекрасен, очарователен?
Интерактивните методи се съчетават с груповата работа. Чрез тях учениците се поставят в ситуации, в които има взаимодействие на основата на диалога, обсъждането, сътрудничеството. Такива методи са:
Обсъждане – чрез него учителят и ученикът обменят информация, споделят опит и идеи, мисли и чувства. Допуска се задаване на въпроси не само от учителя. Основен метод за групова работа.
Мозъчна атака – методът организира ученическа група или клас свободно и бързо да изказват идеи в отговор на зададен от водещия въпрос. Направените предложения от учениците за определеното им време се оценяват чрез обсъждане, след което се излага вярната теза.
Хипотеза
В настоящото изследване допускам, че с използването на иновационен модел за формиране на умения при изучаване на Прилагателно име 3 клас ще постигна следното:
По- висока активност и повишаване на интереса към Българския език като учебен предмет. Възможно е някои ученици да не желаят да се включат, но в хода на учебния процес, те спонтанно ще се включват реагирайки на емоцията, която носи обучението; Включването в обучението едновременно на голямата част от класа развива умението за работа в екип; Изграждане на ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ. Осъществяването на обучението чрез предлагания иновативен модел се постига единство на обучение, възпитание и социализация. Гаранционната вероятност да е равна или по-голяма от 95% (99%). В такъв случай се отхвърля нулевата и за вярна се приема алтернативната хипотеза.
Приемане на H1 temp≥ta a≤0,05 (0,001;0,001)
Така представената мисловна карта в Excel средно арметична стойност – 5,821428581 и постер 5,82143.
Running Total- Мисловна карта – 49 и постер – 76
Дейност на тема“ Съпоставка от уроци и връзка между частите на речта 4 клас и използване
Съпоставка на цикъл от уроци и връзка между частите на речта 4 клас и извадка – прилагателно име 3 клас са ученици от четвърти клас на ОУ „Стою Шишков“, град Смолян. По голямата част от учениците проявяват интерес към Българския език и се справят отлично и много добре с поставените им задачи. Една малка част от учениците не умеят да пишат под диктовка с темпото , което се изисква. Трудно разпознават антоними, синоними и части на речта в дадените упражнения. Тези ученици работят с ресурсен учител, който подпомага и насочва тяхната дейност , за да се справят по-добре.
Целта е да се направи съпоставка и връзка между частите на речта 4 клас и прилагателно име 3 клас
– конструира и апробира методически модел за:
– диагностика на резултатите от обучението по Български език в 4 клас за компетентностите: писане с разбиране, четене с разбиране и създаване на текст по тема Части на речта
– установяване на зависимостта между компетентностите: писане с разбиране, четене с разбиране и създаване на текст по тема Части на речта
– съпоставяне и анализ на части на речта 4 клас и знания, умения и компетентности за усвояване на прилагателно име 3 клас
В тази част ще представя резултатите и педагогическия анализ от диагностичното изследване на 9-10 годишни ученици при изучаване на „ Части на речта“ в 4. клас:
3.1. Диагностициране постиженията на учениците относно грамотността за частите на речта- знания със Субтест 1 (писане с разбиране)
3.2. Диагностициране постиженията на учениците относно уменията за разграничаване частите на речта в 4 клас – умения със Субтест 2 (четене с разбиране).
3.3. Диагностициране постиженията на учениците относно модели на поведение на учениците при изпълнение на творческата задача – при правилното построяване на изреченията , спазване на съответните препинателни знаци, речников запас от думи – със Субтест 3 (създаване на текст).
3.4. Установяване на зависимостта между трите променливи
Диагностичната процедура беше проведена с 12 ученици от 4. клас в началото месец юни 2022 г.
След изучаване на раздел „ Части на речта- съществителни, прилагателни и глаголи “ за установяване на постиженията на учениците по Български език и литература от 4. клас се проведе в учебно занятие за контрол. След проверка на резултатите от теста с еталон на верните отговори, бе извършено оценяване по определена скала, в която максималният брой точки е 30. Сумират се точките, получени от трите изпитни части или Субтеста. Според изискването те не се приравняват в оценки, но ако учителят използва помагалото за текущо оценяване, предлагаме следната скала за приравняване на точките към оценки:
Таблица 3
Точки | Под 9 | 9-14 | 15-20 | 21-26 | 27-30 |
Оценка | Слаб 2 | Среден 3 | Добър 4 | Много добър 5 | Отличен 6 |
Тестът за текущ контрол изпълниха 12 ученици. Останалата част от учениците, не бяха включени в диагностичното изследване поради здравословни причини. Резултатът от трите изпитни части на теста е Отличен, 5.6. Преобладават отличните оценки – 43%, следват много добрите – 33%. Добрите оценки са 25% (фиг. 1 и Приложение 1).
Като се има предвид и фактът, че на външно оценяване в 4 клас по български език и литература през учебната 2021 – 2022г. учениците от „ ОУ Стою Шишков гр. Смолян са показали отлични резултати, можем да смятаме, че учебният материал е усвоен и учениците се справят много добре и отлично.
В извадката от иновативни подходи бяха обхванати 5 от учениците за знания за прилагателно име 3 клас.
Центъра на мисловната карта беше е използвано прилагателно име 3 клас. Учениците пишат въпроси и сами търсят решения за отговори и казуси.
По този начин ученическата група, клас свободно и бързо да изказват идеи в отговор на зададен от водещия въпрос. Направените предложения от учениците за определеното им време се оценяват чрез обсъждане, след което се излага вярната теза. Този метод се използва за стимулиране на творческата активност на учениците по дадена тема. Учениците могат да работят и да се справят с така предоставени иновативни методи. Това показва, че чрез използвания иновативен метод мозъчна атака могат да надградят знанията си за прилагателно име и да покажат добри резултати. От тези 5 ученика – 2 ма от тях изпитват трудности от използвания метод и затруднения за прилагателно име 3 клас. В така представената извадка за прилагателно име учениците разгърнаха знанията си за – степенуване на прилагателно име и използване на частиците „по“ и „най“, за използване на прилагателно име –„нн „ или „ен“, за примери и решения за съгласуване на прилагателно и съществително име и уменията им да отговарят на въпроси чрез така представения иновативен метод мозъчна така.
Учениците чертаят мисловната схема в тетрадките си или на листчета. Те разпределят главни линии за да се даде възможност да отговарят на поставените им въпроси: На кой въпрос / На кои въпроси отговаря прилагателното име? – „Какъв, Каква, Какво Какви“. Как се съгласува по род и число със съществителното име? Кога се пише „нн“ или „ен“? и др. въпроси свързани с изучаването на прилагателно име 3 клас. В обобщение може да се каже, че съпоставянето на учениците върху „Части на речта 4 клас“ тест по Поли Рангелова от 2019 г. 21 теста по Български език и литература за Национално външно оценяване 4 клас и иновативните подходи на обучение за прилагателно име 3 клас – Мисловна карта и постер показват много добри и отлични резултати. Този фактор се дължи на разнообразието, което може да използва един учител. Интерактивните методи означават постоянно взаимодействие, постоянна обратна връзка, постоянна ангажираност на участника, постоянно търсене на нови решения. Дават възможност за съвместно конструиране на предмета на обучение, за конструиране на педагогическата действителност, така че всеки да може да поема своя дял от отговорността за процеса на обучение.
- Андреев, М. 2001. Процесът на обучението. С., Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Бижков, Г. 1988. Педагогическа диагностика. С.
Димитрова, П . от 2019 . Учебник по Български език за 4 клас. „Просвета плюс“
Димитрова, П. от 2019. Учебник по Български език за 3 клас. „ Просвета плюс“
Димитрова, П. 2019. Книга за учителя по Български език за 4 клас „ Просвета плюс“.
Здравкова, С. 1992. Методика на обучението по български език в началното училище.
Малкочева, Р. 2020. Изучаване на прилагателно име в 3 клас Дипломна работа от професионално- педагогическа специализация в ДИУУ
Петрова, М. 1996 Основни въпроси от методиката на обучението 1-4 клас
Рангелова, П. от 2019 21 теста по Български език и литература за Национално външно оценяване 4 клас
- https://www.studentskigrad.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=1805:2011-09-02-07-13-36&catid=82:2011-03-24-21-06-18&Item
Формиране и развитие на четивната грамотност на учениците в начален етап на образование (diuu.bg)
- Руска Малкочева, учител ЦДО, ОУ „Стою Шишков“, Смолян