В статията е представена методика за развитие на комуникативните умения на ученици от 5. клас с помощта на дигитален интерактивен речник в обучението по български език и литература, наред с традиционните класически методи. Експериментът се проведе в СУ «Христо Ботев», с. Арчар, общ. Димово, обл. Видин. Обхванати са 24 ученици от 5. клас. Проведени са три урока по български език върху раздел «Речниково и граматично значение на думата», като наред с традиционните методи, са използвани и иновационни – Дигиталният интерактивен речник на БАН «Диалекти за деца» и работа по проект «Моят речник».
Констатиращ етап
В групата се проведе тест, целта на който бе да се проверят знанията и уменията на учениците при използване на традиционни методи на обучение.
Учениците показаха среден успех: 2,81
Обучаващ етап
ПЪРВИ УРОК
Тема: Речниково и граматично значение на думата
Вид на урока: за нови знания
Цели: да се повиши лингвистичната компетентност на учениците; да усвоят знания за речниковото и за граматичното значение на думата; да използват дигитални източници на информация.
Методи: беседа, самостоятелна работа, работа по групи
ХОД НА УРОКА:
- Организация на класа за работа.
- Проверка на домашната работа.
Прочетете текста на стр. 40 „Завръщане в голямата гора“ от Дейвид Бенедиктъс в учебника по български език (БУЛВЕСТ 2000). Извадете от него три думи, които означават предмети, три думи, които означават признаци и три думи, които означават действия и състояния. Обяснете какво означават тези думи. Запишете ги.
Отговор: книга, топката, бухал (предмети); мъдра, благоразумен, мъдра (признаци); се спогледаха, намери, простря (действия и състояния)
- Поставяне на темата. Записване на плана:
- Речниково значение на думата
- Граматично значение
- Многозначност на думата и контекст
Обяснявам, че думите се употребяват в речта като название на конкретен предмет, признак или действие. Това са техните основни значения. Когато с думата за един предмет, признак или действие назовем друг предмет, признак или действие въз основа на сходство, употребяваме думата в преносно значение. За определяне на значението на думата играе рола контекстът, в който е употребена.
Припомням понятието многозначност като напомням на учениците за възможността думата да има едновременно няколко значения.
Всяка дума има едно основно значение, с което е представена на първо място в речника. Тя може да има и други значения, най-често преносни, чрез които предметът, признакът или действието са назовани непряко. В речта думата се употребява само с едно от своите значения.
Работим със смартфони. Свързваме се с интернет. Отиваме на адрес: «Диалекти за деца»
Запознавам ги с Дигиталния интерактивен речник «Диалекти за деца», създаден от Института за български език към БАН през 2021 г. Обяснявам рубриката «Понятия», която представя речниковото значение на абстрактни съществителни.
ЗАДАЧА № 1
Открийте в речника значението на това изображение. В коя рубрика ще го потърсите? Какво е изобразено?
Учениците работят самостоятелно.
Отговор: Думата е «щъркел» – прелетна птица. Значението намираме в рубрика «Животни». Прочитаме на глас текста от речника – за произхода на думата, диалектните варианти, примери от текст. Записваме в тетрадките накратко съдържанието на речниковата статия.
ЗАДАЧА № 2
Открийте в речника коя дума е обяснена по следния начин:
Средно голямо домашно животно от класа бозайници, с открояващо се гъвкаво тяло, което лови мишки.
ЗАДАЧА № 3 Запишете речниковото и граматичното значение на следните думи: мъдрост, папагал, ботуши
ЗАДАЧА № 4
Разгледайте изреченията. Определете характера на значението на подчертаната думата – срещу всяко изречение запишете дали думата е употребена в основно или преносно значение.
Чичо Иван се замисли, подпря глава с ръка и въздъхна.
Той е глава на семейство.
Дядо Дойчин извади из скъсаната си торба комат хляб и глава кромид (Ив.Вазов)
Прочетох първа глава на книгата.
Полкът беше тръгнал и главата на колоната беше далеч в полето.
ЗАДАЧА № 5
Открийте думите с преносни значения и ги подчертайте.
Облаците бягат по небето.
Гората дреме под слънчевите лъчи.
Блокът протяга студена сянка върху улицата.
Задаване на домашна работа.
ВТОРИ УРОК
Тема: Видове думи според речниковото им значение и звуковия им състав
Вид на урока: комбиниран
Цели: да се припомнят и актуализират знанията на учениците за синоними и антоними; да усъвършенстват уменията си за адекватен избор на синоними; да разберат, че с помощта на синонимите те могат да разнообразяват речта си; да разберат същността на омонимите.
Методи: беседа, самостоятелна работа, игра
ХОД НА УРОКА:
- Организация на класа за работа.
- Проверка на домашната работа.
- Актуализиране на знанията за основно и преносно значение на думата и за нейната многозначност, за синоними и антоними.
- Поставяне на темата. Записване на плана
- Синоними
- Антоними и омоними
ЗАДАЧА № 1
Прочетете текста на стр. 44 в учебника по български език (БУЛВЕСТ2000) «Катеричкина Коледа». Открийте думи с близко значение и ги запишете.
Отговор: радостен, весел
ЗАДАЧА № 2
Попълнете пословиците с антоними. Учениците работят по двойки като всеки ученик получава листче с изреченията. От 2 до 3 мин. двойките учениците работят самостоятелно работа, след което се обсъжда в класа.
ЗАДАЧА № 3
Класа се разделя на три групи като се поставя общо условие за всички групи: Разпределете в три групи синонимите: щастлив, умен, радостен, съобразителен, симпатичен, интелигентен, досетлив, красив, изящен, очарователен, весел, усмихнат. Съставете по едно изречение като използвате по един синоним от всяка група.
Учениците работят от 2 до 3 мин., след което всяка група прочита по една група синоними и примерите, които са написали. Прави се обсъждане на работата в групите.
ЗАДАЧА № 5
Напишете думи с противоположно значение на думите: висок, вечер, тъжен, излизам, долу.
Задаване на домашна работа.
Попълване на анкета (Приложения).
Оценка за работата на класа.
ТРЕТИ УРОК
Тема: Моят речник
Вид на урока: проектно базирано обучение
Цели: да се затвърдят знанията за думите като речникови единици; правилно и целесъобразно да използват многозначните думи, основното и преносното значение на думите в текста; в контекста разпознават синоними, антоними, омоними и пароними; владеят употребата на думите според смисъла и звуковия им състав.
Методи: самостоятелна работа
ХОД НА УРОКА:
1.Организация на класа за работа.
- Проверка на домашната работа.
- Актуализиране на знанията за основно и преносно значение на думата и за нейната многозначност, за синоними и антоними.
- Поставяне на темата: Моят речник (изработване на тетрадка речник)
ЗАДАЧА №1
Учениците разграфяват отделна тетрадка, като създават две графи – в едната записват новата дума, а в другата – нейното значение и пример, взети от Дигиталния речник. Всеки ученик разработва по 8 думи. Време за работа 25 мин.
ЗАДАЧА № 2
Учениците се разделят на два отбора, които имат задачата да намерят в Дигиталния речник изречения на употребени омоними и да ги представят. Другият отбор трябва да обясни значението на думите от примерите. Печели този отбор, който успее да затрудни другия. Представят се около десет примера, като целта е да се работи повече с Дигиталния речник и да се създаде интерес към него.
ЗАДАЧА № 3
Изследователска задача: Открийте общо 30 диалектни (некнижовни) думи в изучавана фолклорна творба (приказка или песен) и потърсете тяхното значение в Дигиталния речник.
Запишете информацията в тетрадката речник.
Задаване на домашна работа. Попълване на анкета. Оценка за работата на класа.
Заключителен етап
Методическите варианти на уроците бяха разработени така, че да се използват максимално възможностите за приложение на интерактивните методи в обучението по български език.
В първия (констатиращ) етап на експеримента в групата се проведе тест, целта на който бе да се проверят знанията и уменията на учениците при използване на традиционни методи на обучение. Средният успех на класа беше среден 2,81.
В хода на експерименталната дейност чрез овладяване на знанията и уменията се работеше върху разширяване и обогатяване знанията на учениците по български език. Така чрез системи от практически задачи в съответствие с възрастовите особености на учениците се покриха очакванията за резултатите от изследването.
След приключването на втория етап на изследването се проведе тест по български език, за да се установи равнището им на знания и умения по предмета български език . Средният успех, показан от учениците след провеждане на експеримента е 3,47.
Традиционните методи (ТМ) на обучение, съчетани с интерактивните методи (ИМ) разнообразяване и обогатяване на урочните единици.Учениците работят с по-голямо желание и проявяват интерес. Те са по-мотивирани и с готовност посрещат нови предизвикателства. Голяма част от тях се справят по-добре с поставените им задачи Обучението е по-интересно и по-занимателно за учениците.
Приложения
- ПЕТРОВ, А; ПАДЕШКА М; БАЛИНОВА, М. (2017) БЪЛГАРСКИ ЕЗИК, УЧЕБНИК ЗА 5. КЛАС, ИЗД. БУЛВЕСТ2000, СОФИЯ.
АНТОНОВА, Л; АБАДЖИЕВА, М; ГАРАВАЛОВА, И; МИЧЕВА, В; МИЛТЕНОВ, ЯКИРИЛОВ, К; КОСТОВА, М; ПЕЙЧЕВА, К. (2021) ДИГИТАЛЕН ДИАЛЕКТЕН ИНТЕРКТИВЕН РЕЧНИКЗА ДЕЦА, БАН, СОФИЯ.
ПЕТРОВ, А; ПАДЕШКА М, БАЛИНОВА, М (2017) КНИГА ЗА УЧИТЕЛЯ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК 5. КЛАС, ИЗД. БУЛВЕСТ2000.
- Вилма Георгиева, учител, СУ «Христо Ботев», с. Арчар, общ. Димово, обл. Видин