Статията описва експериментална програма от м. октомври на 2023 г. до м. май 2024 г. с продължителност 8 месеца. Развиването на сетивните органи и чувства при децата в подготвителна група е заложено в учебно време като допълнителни форми
на педагогическо взаимодействие, както и експерименти в домашна среда с
деца и родители. Всяка седмица има надграждане на сетивното чувство за конкретния сетивен орган чрез допълнителни образователни, игрови и експериментални ситуации.Предложеният експеримент разглежда последователно редица ситуации, които децата практически анализират, надграждат и изпълняват поставените задачи. Целенасоченото насочване към използване на сетивните органи, както и развиване на
сетивните чувства осигурява стабилност в детските възприятия и сетивност. Децата
развиват своята любознателност, обогатяват и систематизират детския си речник, разширят обема на знания, стимулира се интерес към обкръжаващата среда, развива се мисленето.
Моята експериментална програма заложих в учебната 2023/2024 г. от началото на м. октомври до края на м. май в 33 учебни седмици по една ситуация на седмица, като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие, за откриване на нови преживявания, разпознаване на сетивните органи очи, уши, уста, нос, кожа и осъзнаване на сетивните чувства. Изследваната 3-та група е с 20 деца на възраст 5–6 години.
За всеки от сетивните органи съм разработила по 6 ситуации с образователна изследователска и практическа насоченост, една задача за работа с мама и тате в къщи и една ситуация върху работен лист за оценяване постиженията на децата.
Различните форми за организиране на взаимодействието – игрови, практически, експериментални, научни, както и взаимодействието с родители, провокират у децата интерес, любопитство и ентусиазъм при обследването на предметите и обектите с различните си сетива – очи, уши, език, нос, ръце и крака.
За да могат децата да манипулират с предмети и обекти, за да усетят степента на тяхната плътност и структура, да докосват с крака и сравняват с ръцете повърхност, температура и др., да усещат мирис, да чуват звука на предмета, да мислят, беше нужно да се активизира динамична система от анализатори, на чиято основа детето получава богата сетивна и сензорна информация на основата на зрителните, слуховите, вкусовите, обонятелните и тактилни възприятия.
Във всяка първа ситуация заложих гледане до 10 мин. на тематичен образователен филм.
Цели и задачи: обогатяване на речника с думи, стимулиране любознателността на децата за конкретен сетивен орган , формиране и развиване на конкретни елементарни представи и знания.
Във всяка втора ситуация съм подготвила от 3 до 5 мин. допълнителна видео информация на надграждане на знанията за конкретния сетивен орган, залагайки на дидактичните принципи за системност и последователност. Също така, за да насоча вниманието на децата, правим опит или практическа игра за разширяване обема на знания за сетивния орган и сетивното чувство, както и емоционално възприемане на опита.
Цели и задачи: разпознаване на сетивния орган, насочване вниманието на децата към подбор на думи характерни за сетивния орган и сетивността, обогатяване речника с видове понятия и включването им в словосъчетания, разбиране връзката между мислене и чувства, обогатяване зрително-образната памет, систематизиране представите и личен опит за съприкосновение с природата, затвърдяване на уменията за анализиране на съдържанието, развиване на възприятия.
Всяка третата и четвърта ситуация са опити и игри, с които децата нагледно да обогатят своя опи за откриване, разпознаване и назоваване на характеристики на обекти и предмети, да осмислят сетивните чувства, да диференцират представите си за конкретен сетивен орган. Стимулиране на уменията на децата самостоятелно да определят сетивното чувство. Поставям нови цели и задачи, а именно, развиване на нагледно-образното мислене, разбиране конкретното сетивно чувство, формиране на умения за съпоставяне на възприятие, стимулиране на наблюдателността, осъзнаване на конкретни връзки между сетивните органи, стимулират се мисловните операции – анализ и синтез, актуализират се спомени при откриване на еднаквост при конкретен сетивен орган и конкретно сетивно чувство, идентифициране на сходства и разлики при различни сетивни органи, разширяване представите на детето за органите, с които възприемаме света и изграждане на положително отношение към собственото си тяло.
Във всяка пета ситуация от цикъла съм заложила оценяване постиженията на децата чрез тест игра. Целите и задачи са – развиване на нагледно-образното мислене, актуализиране на собствен опит за решаване на дидактични задачи, свързване на сетивния орган с конкретно сетивно чувство, проявяване на прецизност при изпълнение на самостоятелната работа,
Всяка шеста ситуация е направа на игра в къщи с мама и тате. Ангажиране на родителите в допълнителна дейност и изработване на предложен модел, следвайки инструкциите за практическо изработване по указание.
Цели и задачи: свързване на сетивния орган с конкретно сетивно чувство, емоционално съпреживяване при изработване, стимулиране на интереса и възпитаване на удовлетвореност от получения резултат.
В края на експерименталната програма през м. май 2024 г. се очаква децата вече да осъзнават сетивните чувства при различните сетивни органи. В последните три седмици съм заложила иновативни картинни, обобщени тестове, индивидуални работни листи за проследяване и оценяване постиженията на всяко от децата, както и обобщаване на резултатите от всеки сетивен орган в качествени и количествени анализи.
Очакваните резултати от експерименталната програма са:
– разширяване и затвърдяване представите обема на знания за конкретен сетивен орган и сетивно чувство;
– стимулиране и усъвършенстване на уменията на децата самостоятелно да определят характеристиките на сетивния орган и сетивното чувство;
– формиране на познавателно отношение при умение за усещане и проява на комбинативност;
– упражняване на умения за подбор на дума, характеристика на предмет, характеристика на сетивен орган, характеристика на сетивно чувство;
– назоваване и сравняване на обекти с две или повече характеристики;
– провокиране мисленето и актуализиране на собствен опит;
– развиване на мисленето за решаване на дидактични задачи;
– стимулиране на интереса и възпитаване на удовлетвореност от получения резултат.
Чрез целенасочено овладяване на сетивните чувства в игрови и практически дейности децата ще развият своята любознателност и възприятия, ще обогатят и систематизират детския си речник, ще разширят обема на знания за сетивните органи и чувства, ще се стимулира интерес към обкръжаващата ги среда, ще се развие мисленето за описване на собствени чувства и решаване на дидактични задачи.
- Батоева, Д., Т. Попов, Е. Драголова (2018). Педагогическа и психологическа дигностика – Аскони, С.
Бижков. Г. (1988). Педагогическа диагностика, НП, С.
Браун. С. Е. Сапунени мехури, небесни дъги и червеи, Научни опити за деца в предучилищна възраст.
Джорджина. А. К. (2007). 100 експеримента: Първи стъпки в науката, С. „Фют“.
Лоб. Д. (2010). Забавна наука у дома, Наука в градината, изд. „Фют”.
Н. Н. Поддькова, В. Н. Аванесовой (1981). Сенсорное воспитание в детском саду: Пособие для воспитателей. Под. ред. НН. Поддькова, В.Н. Аванесовой- 2е изд., М., Просвещение.
Усова., А.П., Н. П. Сакулина (1966). Теория и практика на сензорното възпитание в детската градина. С., Народна просвета.
- Миглена Николова Гаджева, старши учител, ДГ „Пролет“, гр. Севлиево