Проектно-базираното обучение (ПБО) е иновативна педагогическа стратегия, която насърчава учениците да придобият знания и умения чрез участие в проекти, които имитират реални житейски ситуации. Този подход е особено ефективен в контекста на чуждоезиковото обучение, тъй като позволява практическото приложение на езика в различни комуникативни ситуации. Проектно-базираното обучение е доказан модел в образованието, който насърчава учениците да учат чрез преживяване. Вместо да получават информация пасивно от учителя, учениците в ПБО поемат активна роля в собственото си обучение, като работят заедно, за да разрешат сложни проблеми или да създадат оригинални продукти. В тази статия се обсъжда как проектно-базираното обучение може да се използва за повишаване на езиковите компетентности на учениците от 7 клас в обучението по английски език.
Времето, в което живеем е период на големи икономически и социални промени. Динамично нарастват и образователните потребности на хората. Осъществяването на необходимите и разумни реформи в българското образование е в пряка връзка с обществените трансформации в страната и света. В информационния ХХI век, интересите на учениците са насочвани към изпълнение на обществено значими дейности, осигуряващи свобода на избора и възможност за развитие и самоусъвършенстване. „За да се подобри ситуацията, трябва да се внедряват повече и по-разнообразни инструменти за електронно обучение, които да направят обучението по-атрактивно.“ (Тодоров, 2021, с. 495). В допълнение, с особена актуалност се очертават методите на активно обучение, които в най-голяма степен активизират самостоятелната познавателна дейност на учениците и осигуряват подготовка, базирана на решаване на проблеми и самообучение. Промяната на обучителния модел се основава на търсенето на по-добри начини за свързване на обучението с практиката. Способностите за критическо мислене, за работа в екип, за планиране на дейности, управление на ресурси и др., са обект на интерес и изискване за успешна социализация.
В този смисъл, от особена важност е включването в методическия инструментариум на съвременния учител по техника и технологии на продуктивни методи на обучение, сред които приоритетно място се отделя на метода на проектите. В речника на съвременните педагози все по-често се използват термините „проект”, „проектиране”, „метод на проектите”, „проектно базирано обучение”, „проектно ориентирано обучение”. (Митова, 2011)
Какво представлява проектно базираното обучение?
Проектно-базираното обучение включва поставяне на отворени въпроси или проблеми, които изискват от учениците да работят заедно, за да намерят решения. Разработването и управлението на проекти става чрез „говорене, писане, рисуване, пресмятане, чертаене, сравняване на известни вече идеи, а компютъра е незаменим помощник за учениците“ (Георгиева, 2004)
Учениците събират информация, анализират данни, правят изводи и представят своите открития пред класа или други аудитории. Този процес помага на учениците да развият критично мислене, сътрудничество, комуникация и изследователски умения, наред с други. В контекста на обучението по английски език, проектно-базираното обучение може да приеме много форми, от създаване на презентация чрез Microsoft PowerPoint за любима книга до разработване на рекламна кампания за нов продукт. Целта е да се ангажират учениците активно с материала, като същевременно се развиват техните езикови способности.
Проектно-базираното обучение предлага няколко предимства както за учениците, така и за учителите. За учениците това осигурява практически опит в реалния свят, който надхвърля традиционните методи на преподаване. Той насърчава независимото мислене, креативността и уменията за решаване на проблеми, които са от решаващо значение в днешния бързо променящ се свят. Освен това, проектно-базираното обучение помага на учениците да развият силни междуличностни умения, тъй като те работят заедно по проекти, комуникират ефективно и си сътрудничат, за да постигнат обща цел. Методът на проектите е особено подходящ в чуждоезиковото обучение и при представяне на страноведски теми (Халан, 2000). Така се съчетава процесът на усвояване на чуждия език със запознаването с културата на страната, чийто език се изучава.
От страна на учителя, проектно-базираното обучение позволява повече гъвкавост при планирането и изпълнението на уроците. Учителите могат да адаптират проектите въз основа на индивидуалните нужди на учениците, техните интереси и учебните цели. Освен това, проектно-базираното обучение намалява времето за подготовка на учителите, тъй като те могат да използват ресурси, създадени от други учители или онлайн платформи, вместо да създават всичко от нулата. Така например, Тодоров (2022, с. 484) посочва, че кратките разкази в платформата за езиково обучение Duolingo, които могат да бъдат използвани като задания, са изключително подходящи за домашна работа, тъй като работата по тях в класната стая може да отнеме много време.“ Във връзка с темата, те могат да бъдат задавани и като проекти, по които учениците да работят. И накрая, проектно-базираното обучение насърчава положителна учебна среда, където учениците са мотивирани да учат и участват активно в процеса.
Езикови компетентности и обучението по английски език в 7 клас:
През 1999г. в България е разработен учебен корикулум по английски, испански, италиански, немски, френски и руски език, наречен „Входно-изходно равнище на учебния предмет чужд език“, от научен колектив от Софийския университет (Патев, и др., 1995). В него е използван следният модел: съставляващите компоненти на комуникативната компетенция са езиковата, социокултурната и стратегическата компетенция. В разглеждания модел езиковата компетенция е способността да се разбират и съставят смислени изказвания в съответствие с правилата на даден език. Тя предполага наличие на знания за езиковата система, от една страна, и учения за адекватното ѝ използване в общуването, от друга. (Шопов, 2008)
Обучението по английски език в 7 клас има за цел да изгради солидна основа за по-нататъшно изучаване на езика и да подобри комуникативните умения на учениците. Учебната програма обикновено обхваща широк спектър от теми, като описание на природни пейзажи, изразяване на мнения по спорни въпроси и разбиране на литературни произведения. Въпреки това, традиционните методи на преподаване понякога могат да бъдат ограничаващи и да не предоставят достатъчно възможности на учениците да практикуват своите езикови умения в автентични контексти.
Проектно базираното обучение може да се използва ефективно за подобряване на езиковите компетентности на учениците от 7 клас в обучението по английски език. Чрез участието в проекти, които изискват използването на английски език за решаване на проблеми, изразяване на идеи и сътрудничество със съучениците си, учениците имат възможност да практикуват и усъвършенстват своите езикови умения в различни контексти. Ето някои начини, по които ПБО може да се приложи в обучението по английски език:
- Дефиниране на проблема: Учениците идентифицират проблем или въпрос, свързан с конкретна тема по английски език (напр. описание на природен пейзаж, изразяване на мнение по спорен въпрос и т.н.).
- Изследователска фаза: Учениците провеждат проучване, за да съберат информация, свързана с проблема или въпроса. Те използват различни източници, като книги, статии, видеоклипове и интервюта, за да получат представа за темата и да развият своите езикови умения за четене, слушане и говорене.
- Планиране на проекта: Учениците планират как ще структурират своя проект, като определят ролите и отговорностите на членовете на екипа, създават график и установяват критерии за оценка.
- Създаване на продукта: Учениците работят заедно, за да създадат крайния продукт на своя проект, който може да бъде презентация, видеоклип, публикация в блог или друг подходящ формат. По време на този етап те имат възможност да практикуват своите умения за писане, говорене и представяне на английски език.
- Представяне и рефлексия: Учениците представят своя проект пред класа или друга аудитория и обсъждат процеса на създаване на проекта, като се фокусират върху това какво са научили и как биха могли да подобрят работата си в бъдеще.
- Оценка: Проектът се оценява въз основа на предварително установените критерии, като се вземат предвид усилията на учениците, нивото на сътрудничество и качеството на крайния продукт.
Потенциалните ползи от проектно-базираното обучение за езиковите компетентности са както следва:
- Практическо приложение на езика: Проектно базираното обучение позволява на учениците да практикуват своите езикови умения в различни контексти, като например провеждане на проучвания, изготвяне на презентации и сътрудничество със съучениците си.
- Развитие на умения за критично мислене: ПБО насърчава учениците да задават въпроси, да анализират информация и да правят изводи, което подобрява техните умения за критично мислене.
- Насърчаване на сътрудничеството: Работата в екип в рамките на ПБО проектите помага на учениците да развият своите умения за сътрудничество и ефективна комуникация, които са от съществено значение в много професионални среди.
- Повишаване на мотивацията и ангажираността: ПБО осигурява ангажираща и подходяща учебна среда, която мотивира учениците да участват активно в своето обучение и да поемат отговорност за собственото си образование.
- Развитие на творчески умения: ПБО предоставя възможност на учениците да проявят своята креативност и иновативност, когато разработват решения на проблемите и създават крайни продукти.
Като пример за проектно-базиран английски проект за 7 клас можем да дадем следната ситуация: предполагаме, че учителят иска да помогне на учениците от 7 клас да подобрят уменията си за четене с разбиране и писане. Един възможен проект може да бъде „Проучване на местна забележителност“.
- Цел: Да се развият уменията за четене с разбиране и писане чрез проучване и представяне на местна забележителност.
- Материали: Достъп до книги, интернет ресурси, камера или смартфон за правене на снимки, материали за презентация (напр. PowerPoint или Prezi).
- Въведение: Учителят представя проекта и предоставя насоки относно изискванията, графика и очакваните резултати.
- Изследвания: Учениците работят индивидуално или в малки групи, за да изберат местна забележителност, която ги интересува. Те събират информация за своята забележителност, като използват книги от училищната библиотека, онлайн ресурси или интервюта с експерти.
- Анализ: Учениците анализират събраните данни, като идентифицират ключови факти, история, характеристики и въздействие върху общността.
- Писане: Учениците пишат доклад, описващ тяхната забележителност, като включват основните си констатации и анализ.
- Презентация: Учениците създават визуална презентация (напр. PowerPoint или Prezi), за да представят своята забележителност пред класа.
- Оценка: Учениците се оценяват въз основа на качеството на тяхното изследване, анализ, писане и представяне.
В заключение можем да кажем, че проектно-базираното обучение може да бъде мощен инструмент за повишаване на езиковите компетентности на учениците от 7 клас в обучението по английски език. Чрез участието в проекти, които изискват използването на английски език за решаване на проблеми, изразяване на идеи и сътрудничество с връстниците си, учениците имат възможност да практикуват и усъвършенстват своите езикови компетентности в различни контексти. Като предоставя на учениците възможност да практикуват своите езикови умения в различни контексти, проектно базираното обучение може да помогне за създаването на уверени и компетентни двуезични граждани, готови да се справят с предизвикателствата и възможностите на един взаимосвързан свят.
Когато става въпрос за това да се разрушат стереотипи и предразсъдъци, да се преодолее едностранната перспектива, се търсят форми на обучение, които водят учащите не само към рецепция, но и към действие, към продукция. Работата с проекти е основа за усвояване на компетенции на действие (Handlungskompetenzen). Чрез прилагането на метода на проектите в ЧЕО се създава една многопластовост и отворена учебна ситуация, при която участниците постигат не отделни изолирани постижения, а цялостни резултати, които са обвързани в един динамичен процес (Нойнер, 1994, с. 14 – 39).
-
Георгиева, В. (2004). Обучението по техника и технологии от 6 до 16: Теория и методика. Благоевград: Университетско издателство „ЮЗУ Н.Рилски”. 252.
Митова, Д. (2011). Проектно ориентирано технично обучение теория и методика. Благоевград.
Николаева, С. (2008). Теоретични основи на проектно-базираните модели в образованието. Факултет по педагогика, Книга Педагогика, Том 101. София: Годишник на СУ „Св. Климент Охридски“.
Патев, П. и др. (1995). Входно-изходно равнище за гимназиалната степен (учебен курикулум). С., Чуждоезиково обучение, 4-5.
Тодоров, П. (2021). Изследване на приложението на инструменти за електронно обучение в български и чуждестранни университети. Чуждоезиково обучение, 48 (5). DOI: 10.53656/for21.55izsl
Шопов, Т. (2008). Чуждоезиковата методика, Университетска библиотека, №413, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София.
Hallan. K. (2000). „Projektarbeit im Landeskundeunterricht“. Vortrag. 4. Symposium der Koreanischen Gesellschaft für Deutsch als Fremdspracheam (26.5.2000). – In: Doligmunhak, 2000, № 75.
Neuner G. (1994). Fremde Welt und eigene Erfahrung – zum Wandel der Konzepte von Landeskunde für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Kassel.
Todorov, P. (2022). Assignable Stories with Duolingo for Schools. Формиране на компетентности в съвременната образователна реалност. ред.: проф. д.п.н. Татяна Томова, доц. д-р Елена Калфова. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2022, ISBN:978-954-07-5499-4
-
Евдокия Симонова
старши учител по английски език
Средно училище „Отец Паисий“, гр. Мадан
evdokiya_si@abv.bg
-
ас. д-р Петър Тодоров
ДИУУ