В статията се разглежда иновативната педагогическа практика „Ден за изучаване на езиковите професии в реалния свят“, чиято цел е да предостави на учениците от езикова гимназията практическо запознаване с професии свързани с езиците извън традиционната класна стая. Чрез потапяне на учениците в реални преживявания и улесняване на проектно-базираното обучение, тази инициатива се стреми да преодолее пропастта между теоретичните знания и практическото им приложение, като насърчава кариерното ориентиране и подобрява образователния процес.
В епоха, в която образователните парадигми се развиват за да отговорят на изискванията на бързо променящия се свят, иновативните педагогически практики са от съществено значение за подготовката на учениците за успех в техните академични и професионални начинания. Традиционният модел на образование, който набляга на заучаването и стандартизираните тестове, често не успява да осигури на учениците практическите умения и реалния опит, необходими за успешното им развитие в днешната динамична среда. Тъй като преподавателите и заинтересованите страни се стремят да възпитат поколение от гъвкави и адаптивни учащи се, все повече се признава необходимостта от преосмисляне на традиционните методики на преподаване и възприемане на подходи за учене чрез преживяване.
Иновативната практика „Ден за изучаване на езиковите професии в реалния свят“ се появява в отговор на тази необходимост от образователни иновации. Вкоренена в принципите на проектно-базираното обучение и професионалната готовност, тази инициатива има за цел да предостави на учениците в часовете за избираем модул от профилираната подготовка във втори гимназиален етап, автентичен опит, който надхвърля границите на класната стая. Излизайки извън традиционните рамки на образованието, учениците получават възможност да се свържат директно с професионалисти в сфери, свързани с езика, и да придобият непосредствена представа за тънкостите на различните професии. Независимо дали става дума за работа в сянка с екскурзовод, който води група из исторически град, или за помощ на рецепционист, който се ориентира в многоезичната комуникация в оживен хотел, студентите се потапят в реалността на професиите, свързани с езиците, като преодоляват пропастта между теорията и практиката.
В основата си Денят за изучаване на езиковите професии в реалния свят въплъщава холистичен подход към образованието, който признава взаимовръзката между академичното обучение и приложението в реалния свят. Като интегрират възможностите за учене чрез преживяване в учебната програма, преподавателите не само подобряват разбирането на учениците за езика и културата, но и развиват основни умения като критично мислене, комуникация и сътрудничество. Освен това, като запознава учениците с разнообразни професии, свързани с езика, от писмен и устен превод до туризъм и хотелиерство, тази инициатива дава възможност на учениците да проучат и да се насочат към кариера, съответстваща на техните страсти и способности. Що се отнася до спецификите на преводаческата професия, важно е да се отбележи, че когато се превежда съдържание независимо дали то е писмено или устно е важно да се постигне еквивалентност. Според Тодоров (2020, с. 91) „еквивалентността не би била възможна без използването на информационни и комуникационни технологии в дигитална среда.“
Когато тръгваме по пътя на образователните иновации, е наложително да признаем трансформиращия потенциал на инициативи като „Ден за изучаване на езиковите професии в реалния свят“. Като оспорваме традиционните представи за училищното образование и приемаме ученето чрез преживяване като крайъгълен камък на образованието, имаме възможност да формираме поколение от учащи се през целия живот, които разполагат със знания, умения и устойчивост, за да се развиват в постоянно променящия се глобален пейзаж. Обучението чрез иновативни методи е важен аспект на чуждоезиковото обучение. В съвременния свят, особено внимание се обръща на имплементирането на методи базирани на информационни и комуникационни технологии. Тодоров (2020, 174) твърди, че
забавляването с компютърни игри, тегленето на филми и песни и престоят в социалните мрежи не могат да бъдат наречени обучение базирано на информационни и комуникационни технологии. Практика показва, че много обучаеми, въпреки напредналата си компютърна грамотност, не са готови да заменят традиционното обучение по чужд език в аудиторията с онлайн обучение по език вкъщи.
По-долу се разглеждат основанията за тази инициатива, нейните ключови компоненти и потенциалното въздействие върху резултатите от обучението на учениците, като в края се представя и конкретен план на урок, предназначен да реализира тази визия в класната стая.
Денят за изучаване на езиковите професии в реалния свят може да бъде обоснован както следва: участието в дейности по проектно-базирано обучение, като например проучване и изготвяне на проекти, дава на учениците основни умения като критично мислене, комуникация и сътрудничество, което ги прави по-умели в справянето с предизвикателствата на реалния свят.
Традиционната класна стая често ограничава сблъсъка на учениците с реалните приложения от тяхното обучение, което води до разрив между академичните знания и практическите умения. Както отбелязва Дюи (1938), „образованието не трябва да се ограничава до четирите стени на класната стая; то трябва да се разпростира в реалния свят, където ученето придобива смисъл и значение“. Денят за изучаване на езикови професии в реалния свят има за цел да преодолее това ограничение, като предостави на учениците непосредствен опит в професии, свързани с езика, като екскурзоводи, рецепционисти, преводачи и др. Това практическо запознаване служи за няколко цели:
Проучване на кариерата: Потапяйки учениците в различни професии, свързани с езика, инициативата им дава възможност да проучат потенциални кариерни пътища и да придобият представа за уменията и компетенциите, необходими в професионалния свят. Според Бандура (2001) „проучването на кариерата играе решаваща роля за развитието на професионалната идентичност и уменията за вземане на решения за кариера сред юношите.“
Прилагане на наученото: Учениците имат възможност да прилагат езиковите си умения в автентичен контекст, като по този начин затвърждават обучението си в класната стая и повишават езиковите си умения. Както твърди Виготски (1978) в своята социокултурна теория за ученето, „смисленото учене се случва, когато учениците се занимават с дейности, които са свързани с техния живот и интереси, като по този начин се преодолява пропастта между теоретичните знания и практическото им приложение.“
Развитие на уменията: Участието в дейности по проектно обучение, като например проучване и подготовка на проекти, дава на учениците основни умения, като критично мислене, комуникация и сътрудничество, което ги прави по-умели в справянето с реални предизвикателства. Според Хати (2009) „проектно-базираното обучение насърчава задълбоченото учене и развитието на умения за мислене от по-висок порядък, като подготвя учениците за успех в един сложен и бързо променящ се свят.“
Като предоставя на учениците възможности да изучават професии, свързани с езика, в реален контекст, Денят за изучаване на професиите, свързани с езика, в реалния свят им дава възможност да вземат информирани решения за бъдещата си кариера, подобрява езиковите им познания и развива основни умения, които са основен фактор за успех в кариерата през 21-ви век. Като преподаватели ние сме отговорни за създаването на учебни преживявания, които надхвърлят границите на класната стая и подготвят учениците за предизвикателствата и възможностите, които ги очакват в реалния свят. Чрез инициативи като Деня за изучаване на езиковите професии в реалния свят можем да вдъхновим учениците да се превърнат в ученици, които учат през целия си живот и разполагат със знанията, уменията и увереността да се развиват в едно все по-взаимосвързано и мултикултурно общество.
Успехът на тази педагогическа практика зависи от нейните ключови компоненти, които представляват:
Ден на проучването: Учениците прекарват определен ден извън училище в общуване с професионалисти в области, свързани с езика. Този практически опит им позволява да наблюдават ежедневните задължения, отговорности и предизвикателства, с които се сблъскват професионалистите в тези професии.
Събиране на информация: По време на деня извън училище учениците имат за задача да съберат информация за избраните от тях професии, включително за образователните пътища, изискванията за работа и тенденциите в отрасъла. Това проучване служи за основа на следващите им проекти.
Подготовка на проекта: След проучвателния ден учениците синтезират своя опит и открития в цялостни проекти. Тези проекти могат да приемат различни форми, като презентации, доклади и др., и служат като средство за учениците да покажат своето разбиране за съответната езикова професия.
Ден на презентацията: В края на срока учениците представят проектите си пред свои връстници, родители и представители на различни организации. Това кулминационно събитие дава възможност на учениците да формулират своите познания, да споделят прозрения и да получат обратна връзка от заинтересованите страни.
Няколко проучвания потвърждават ефикасността на проектно-базираното обучение и опита в реалния свят за подобряване на резултатите от обучението и професионалната готовност на учениците. Например проучване на Томас, Браун и Джонс (2019) установява, че проектно-базираното обучение насърчава по-задълбоченото разбиране на съдържанието и стимулира развитието на умения за критично мислене. По подобен начин изследването на Джонсън, Смит и Уилямс (2020) показва, че опитът от реалния свят повишава мотивацията и ангажираността на учениците в ученето, което води до подобряване на академичните резултати.
Следният примерен урок представя иновативната практика в рамките на 2 слети учебни часа:
Изследване на професиите в областта на превода
Цел: Да се запознаят учениците с професията на преводача и да им се предостави практически поглед върху уменията и предизвикателствата, свързани с тази свързана с езика професия.
Необходими материали:
- Компютри с достъп до интернет
- Разпечатки на примерни задачи за превод
- Материали за презентация (слайдове, проектор)
- Евентуален гост-лектор (професионален преводач)
Последователност на урока:
Въведение (10 минути):
- Учителят запознава учениците със значението на превода в глобализирания свят.
- Представят се целите на урока: да се проучи професията на преводача и да се придобие практическа представа за необходимите умения.
Изследователска дейност (30 минути):
- Учителят разделя учениците на малки групи и възлага на всяка група конкретна езикова двойка (напр. от английски на испански, от френски на немски).
- Предоставят се на учениците примерни текстове на определените им езикови двойки, за да проучат и определят потенциалните предизвикателства при превода.
- Насърчават се учениците да използват онлайн ресурси и речници, за да им помогнат в проучването.
Представяне на гост-лектор (15 минути):
- Гост-лектор, професионален преводач разказва на класа за своя опит в тази област.
- Гост-лекторът може да сподели информация за ежедневните си задачи, предизвикателствата, с които се сблъсква, и съвети за начинаещи преводачи.
Групова дискусия (15 минути):
- Организирана е дискусия въз основа на презентацията на гост-лектора и резултатите от изследванията на учениците.
- Насърчават се учениците да споделят мислите си за процеса на превод, значението на културната чувствителност и ролята на технологиите в превода.
Размисъл и подготовка на проекта (20 минути):
- Учениците обмислят индивидуално какво са научили за професията на преводача и как това се отнася до техните езикови умения и професионални стремежи.
- Възлага им се задачата да подготвят кратка презентация или писмено разсъждение за своите изводи, които да бъдат включени в проектите им за Деня за изучаване на езиковите професии в реалния свят.
В заключение можем да кажем, че денят за изучаване на езиковите професии в реалния свят представлява обещаваща педагогическа практика, която обогатява учебния опит на учениците и ги подготвя за успех във все по-конкурентната глобална среда. Като преодолява пропастта между обучението в класната стая и приложението в реалния свят, тази инициатива предоставя на учениците знанията, уменията и увереността, необходими за успешното упражняване на професии, свързани с езиците. Тъй като преподавателите продължават да търсят новаторски начини за подобряване на обучението на учениците, инициативи като Деня за изучаване на професии, свързани с езици в реалния свят, служат като лъч на надеждата, вдъхновявайки трансформираща промяна в образователния пейзаж.
-
Бандура, A. (2001). Социална когнитивна теория. Годишен преглед на психологията, 52(1), 1-26.
Виготски, Л. С. (1978). Разумът в обществото: развитието на висшите психологически процеси. Harvard University Press.
Джонсън, E., Смит, T., Уилямс, Л. (2020). Въздействието на реалния опит върху обучението на учениците. Списание за образователни изследвания, 45(2), 213-228.
Дюи, Дж. (1938). Опит и образование. Macmillan.
Тодоров, П. (2020) Обучение по английски език чрез прилагане на информационни и комуникационни технологии в Стопанска Академия, Свищов. Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ Факултет по класически и нови филологии Том 113. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ ISSN 0204-9600. 170-207.
Тодоров, П. (2020) Осигуряване на еквивалентност при превода на икономическа литература чрез прилагане на информационни и комуникационни технологии. Филология (37). Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ ISSN 0204-8779. 72-93.
Томас, A.,Браун, C., Джонс, M. (2019). Проектно-базирано обучение: Път към по-задълбочено учене. Образователен преглед на психологията, 32(4), 567-582.
Хати, Дж. (2009). Видимо учене: Синтез на над 800 мета-анализа, свързани с постиженията. Routledge.
-
Радостина Йорданова Георгиева
старши учител по английски език
ЕГ “Д-р Петър Берон“, гр. Кюстендилradosssttt@abv.bg
-
ас. д-р Петър Тодоров
ДИУУ