Ролята на новите технологии към настоящия момент е голяма. Не е възможно да продължим напред, без нови технологии в предучилищното образователно заведение. Тези технологии дават на децата не само нови знания, но и нови възможности за себеизразяване, а така също и разширяват кръгозора им. Ако в предучилищните образователни институции се използват информационни технологии, това би ни позволило да преодолеем интелектуалната пасивност на децата в пряко образователни дейности. Освен това ще се даде възможност да се повиши ефективността на образователните дейности на предучилищния учител. Безспорно всичко това се явява обогатяващ и трансформиращ фактор в развитието на обективната среда.
Основна ключова компетенция за децата от предучилищна възраст е речевата компетентност: „Практическо владеене на българския език в съответствие с нормите на книжовния език“ (Делчева 2004). Образованието през последните години е неразривно свързано с технологичните иновации. Информационните и комуникационни технологии се превърнаха в неизменна част от нашето ежедневие. Използваме ги ние, използват ги и децата ни. Затова включването им в процеса на обучение, дори и в детската градина дава възможност за един много по-добър и атрактивен начин на преподаване и респективно за възприемане и затвърдяване на знанията. Учителят новатор е този, който променя средата на учене чрез прилагане на ИКТ. Той има право на избор на различни приложни програми за създаване на дидактически материали или използване на готови електронни ресурси. Продуктите за деца, представени чрез ИКТ трябва да са интересни. Те имат за цел да въведат детето в един виртуален свят, където ученето е приятно и привлекателно. Тъй като новото поколение деца има различен стил на учене, онагледяването на преподавания материал, чрез мултимедийни електронни продукти е едно добро решение. Интерактивността е основен елемент в мултимедийните презентации, създадени за деца от детската градина. Това, което ги прави привлекателни и атрактивни за децата е, че те съчетават илюстрации, анимации, автентично озвучаване и други ефекти.
Програмните и компютърните дидактични игри са едни от най-подходящите, които имат своеобразна система за контрол – светлинен и звуков сигнал. Той може добре да бъде забелязан, както от играещото в момента дете, така и от неговите съиграчи и учител (Иновации 2018).
Изследователската технология е насочена към развиване на научни концепции у децата, към развиване на техните изследователски умения, както и към запознаване с основите на експерименталната работа. Целта на новата технология е да подобрят уменията на децата за създаване на текст по картинки, както и да се направят заниманията интересни и забавни. Изследователската технология има за цел и да подтикне децата към творчество и активност, а не те да бъдат странични пасивни наблюдатели. В предучилищното обучение интерактивността предполага активно взаимодействие между участниците в образователния процес.
Традиционната система от методи е от отворен тип. Тя се допълва и обогатява, за да може да отговори на въпроса: Кои методи са интерактивни?
Всеки метод може да се осъвременява и обогатява, стига да активизира децата за „истинско участие“ в учебно-възпитателния процес.
Речевото развитие на детето е един от основните фактори за формирането на личността в предучилищното детство. Той определя нивото на когнитивните и социалните постижения на детето в предучилищна възраст – интереси и потребности, знания, умения и способности, както и други качества и умствени способности. Ефективността на процеса на формиране на речевите и комуникационни умения на детето зависи до голяма степен от организацията на цялостна работа в тази област в предучилищната институция, чрез използване на съвременни технологии.
Съвременните технологии помагат за решаването на проблема с формирането на комуникативната и речева дейност на детето. И това става все по-важно и необходимо в съвременния живот. Речта спомага за установяване на връзки с други хора. Тя определя и регулира нормите на поведение в обществото, а това е решаващо условие за формирането на личността.
Различните комуникационни ситуации изискват различни комуникационни и диалогични умения. Важно е да се формира коя, като се започне от ранна възраст (Баксанова 1992: 100). Ако вземем това предвид, формирането на речевата и комуникативна дейност на децата в предучилищна възраст ще се превърне в приоритетна област на дейност за учителския персонал на детската градина.
В работата си в предучилищната образователна институция използвам съвременни технологии, които допринасят за формирането на комуникативната и речева дейност на детето. Това е система от иновативни дейности, които улесняват и подпомагат децата при активизиране и обогатяване на техния речник.
Технологията за усвояване на речеви умения, чрез електронни ресурси, включва комбинации от иновативни дейности:
- презентации;
- забавни карти;
- подвижен театър и още мн. др.
При тази иновативна дейност се използват изображения на карти в електронна форма. По този начин децата възприемат мнемоничните карти като игра, като можем да ги помолим сами да нарисуват картини за историята. Това е и една от причините на децата да им е интересно и забавно.
Заниманията с мнемоничните карти започват с най-простите видове снимки в квадрат. Това са така наречените m-квадрати. Те приличат на прости образи, които означават думи или действие, както и фрази, описание на събитие или обект.
В резултат на това усложняваме задачата като предложим на децата да състави история от 2–3 изречения, въз основа на свързани по смисъл картинки.
Когато децата са се научили как да използват мнемоничните картини, можем да ги поканим да нарисуват това, което са видели.
Развитие на съгласувана реч в хода на творческото разказване (съставяне на приказки, съставяне на истории, използваме черно-бялата версия на картите на Проп.
Съставяне на разказ от серия сюжетни снимки.
Способността да се разказва и преразказва самостоятелно играе много важна роля в живота на детето. Ето защо работата със серия картинки е полезна за всяко дете.
Разказите по картинка се водят в сегашно време като основно, а образецът може да се дава и в минало време. По този начин се съдейства както за осмисляне на опита, така и за развиване на мисленето, като се овладяват разнообразни речеви умения и навици.
Развитие на съгласувана диалогична реч с помощта на визуализация (животни, картини, предмети)
В същото време формирам комуникативната и речева дейност на децата в предучилищна възраст, чрез приказотерапия подвижен театър.
Децата преразказват любима приказка или епизод от нея, като местят сами фигурите на животните от приказката. Също така, децата могат да бъдат герои от любима приказка като се обличат с подходящи облекла, което допълнително стимулира тяхното желание да се потопят в драматизацията на любима приказка.
Задачите, които си поставих са да се развива речта на децата и те да разширяват обема на своя речник. Словотворението и въображението на децата също се развиват в процеса на интегриране на различни видове дейности.
За да реша поставените от мен задачи, създадох специални условия, като взех предвид държавния образователен стандарт:
– появата на нови практически идеи, съчетаването на тези идеи в педагогическата практика на конкретни педагози;
– отразяване на практиката на педагогическата дейност (и възпитатели, и родители, и деца – уча всички да анализират това, което са направили);
- разпространение на опит, иновации, корекция, елиминиране на
негативни фактори – всичко това помага да се анализират и да се видят недостатъците, да се създаде своя собствена технология, да се подчертае структурата и да се уточнят знанията за създаването на нови технологии.
- Баксанова, А. 1992. Играта и развитието на детската реч в предучилищна възраст. Изследване. Бургас, Пед. Институт Хр. Ботев.
Делчева, Т. 2004. Ключови компетенции на децата, постъпващи в първи клас. Стара Загора, ТУ.
Иновации 2018. Иновации в образованието, Шумен.
Стоянова, И., Ч. Сотиров. Игрови педагогически технологии в предучилищна възраст.
- Златка Ефремова, учител, СУ ,,Антон Попов“, гр. Петрич