Обучението в предучилищна възраст се основава на взаимодействие с децата, които активно изследват и изучават света в следствие на това трупат познания и опит. Математиката е сложна наука и не бива да се „преподава“ на децата само под формата на преднамерено обучение. Подвижните игри спомагат за цялостното развитие на детето и предлагат възможност за усвояване на различни знания през свободните режимни моменти.Чрез иновативни методи и подходи учебното съдържание може да се представя по заинтригуващ и достъпен начин предвид интерактивната среда, в която се раждат и растат съвременните децата.
Тема | Цели и задачи | Примерни дейности |
1.Групиране
|
Има конкретни представи за основни свойства на предметите (цвят, големина, вид). Допълва или отнема предмет от групата, като отчита признака за групиране. Сравнява количеството в две предметни групи чрез „повече“, „по-малко“ и „толкова, колкото“.
|
Музикална подвижна игра: „Кофичка до кофичка“
Подвижна игра: „Подреди предметите по … (посочва се определено свойство) от най-малък до най- голям и обратно“, „Какво показва везната“ |
2.Кое къде е ? | Има елементарни представи за пространствените отношения на два предмета. Разпознава горе, долу, над, под, пред, зад и по указание поставя предмет горе (долу, над, под, отдясно) спрямо друг предмет; назовава горе, долу, над, под. Има ясни представи за дясна ръка, десен крак, лява ръка, ляв крак; посоките наляво – надясно сетивно. Практически възпроизвежда посоките наляво | Подвижна игра: „Сляпа баба“, „Къде е мястото на Мечо“
Музикално подвижни игри: „Два пъти наляво, два пъти надясно“, „Оки –доки“, „Обичам да танцувам“ „Стъпка назад, стъпка напред“ |
3.Геометрични фигури | Разпознава и назовава кръг, триъгълник, правоъгълник и квадрат.
Моделира по образец познати обекти от околната среда чрез геометрични фигури. Групира разпознати фигури по форма, цвят, големина и открива количеството на елементите в конкретната група
|
Подвижни игри: „Намери липсващата геометрична фигура“, „Постави всяка фигура в своята къщичка“
Музикални подвижни игри: „Песен за формите“, „Нека да направим колело“ |
4.Числата и техните цифри | Брои и отброява до 10. Подрежда числата в цифровата редица и разпознава графичния запис на числата. Разпознава и съотнася цифрите на числата към съответните количества | Музикални подвижни игри: „Песен за цифрите“, „Пет маймунки подскачат на легло“
Подвижни игри: „Жмичка“, „Дама“, „Прави това, което цифрата изисква от теб“ |
5.Сезони. Календар | Познава и назовава сезоните. Подрежда месеците от годината, отнасящи се към определения сезон. Знае някои празници и обичаи през кой месец и сезон се отбелязват. Познава и назовава термините работен ден, почивен ден, седмица, месец, година. Празнични и делнични дни. Официални и лични празници | Подвижна игра: „Сезони“ (Пролет – имитира щъркел; лято – плуване, есен – бере плодове, зима – имитира спяща мечка)“
Музикална подвижна игра: „Песен за дните от седмицата – Бръмозавър“ |
6. Прилики и разлики | Открива прилики и разлики. Открива закономерности при подреждане на обекти в редица и колона | Подвижни игри: „Аз съм детектив“, „Открий бързо грешката и я поправи“ |
7. Измерване | Сравнява обекти по техните признаци дължина, височина, широчина. Избира мярка и измерва като използва „лентичка“ или друга условна мярка. Сравнява тежестта на предмети по време на игра и използва термините „лек“-„тежък“ | Подвижни игри: „Мини бързо по… /дългата, късата, тясната, широката пътечка“, „Направи 3, 4, 5… стъпки, за да стигнеш до…?“, „В магазина“ , „ Какво ще покаже везната?“ |
8.Часовник | Познава, назовава и използва уреди за измерване на времето | Музикална подвижна игра: „Удома часовник трака“, „Сутрин рано..“
Подвижна игра: „Криеница“ (измерване на времето чрез броене) |
9.Денонощие | Познава и назовава частите на деня – сутрин, обед, вечер. Познава и назовава частите на денонощието – ден и нощ. Познава и използва термините „вчера“, „днес“, „утре“ | Музикална подвижна игра: „Сутрин рано ей така чак до късно вечерта“
Подвижна игра: „Ден и нощ“, Карам лодка, ритам топка, сутрин вечер на разходка“ |
10. Ориентиране в квадратна мрежа | Изграждане на умения за ориентиране в квадратна мрежа, познава и използва термините колона и редица. Определя мястото на обект в квадратна мрежа. Моделира местоположението на обект в квадратна мрежа по дадени номера на колона и редица. Моделиране на пространствени отношения в мрежа чрез пренасяне по образец и рисуване на фигури в мрежа по образец и указание | Подвижни игри: „Прави като мен“, „Моите съседи“, „Кой не е на мястото си?“, „Постави предмета на точното му място както изисква картата“, „Паркирай в точния гараж“ |
11. Добавяне. Отнемане | Изравнява количество от обекти в две съвкупности чрез допълване/отнемане на част от групата. Възприема събирането/ като практическо добавяне/отнемане на част от групата | Подвижни игри „В магазина или на пазар“, „Цветни обръчи“, „Събиране и изваждане с предмети“, „Игри с конструктор, лего, домино и др.“ |
- Георгиева, Е. 1976. Подвижни игри в детската градина. София: Народна просвета.
Гълъбова, Д. 2003. Методика на формиране на елементарни математически представи у децата в детската градина, Велико Търново.
Наредба 2016. Наредба № 5 за предучилищно образование.
Здравкова, Ст., Ц. Илиева, В. Янчева, М. Богданова, К. Галчева, М. Галчева-Стоицова, О. Христова, А. Златева, Т. Бурдева, М. Шоселова, М. Баева, Д. Симеонова-Чардакова. Моите приказни пътечки.Методическо ръководство за 4. подготвителна група, Изд.Булвест 2000. - Кадрие Кундева, старши учител, ДГ „Русалка“, с. Търън, обл. Смолян
email: katia_8_5@abv.bg