В процеса на обучение се наблюдава все по-често прилагането на информационните технологии. Което прави обучението в предучилищна възраст по-достъпно, интерактивно, обогатяващо образователната среда. Това предполага преориентиране на образованието не толкова към натрупване на знания, колкото към формиране и развитие на творческо мислене, към намиране на нестандартни решения, към промяна на съществуващата действителност (Павлов 2003). Но все още за детето от предучилищна възраст играта е естествена среда – тя е дейност типична, присъща, доминираща за природата на човешкото детство, даваща му смисъл и съдържание; за детето тя е реалност, действителност, неговият свят. Играта е от най-ценните и главни средства за цялостно, комплексно, многостранно и екологично възпитание на детската личност, която влияе върху обучаемостта на децата.
Игра „Можеш ли и ти?“
Очаквани резултати:
- Развиване на статична координация;
- Формиране на двигателна и социална активност;
Описание на играта: Водещ е учителят, който застава най-отпред. Останалите деца са наредени в няколко редици по избор. За развиване на статична координация водещият поставя следните задачи на фона на съвременна музика:
- Стоеж на един крак с различни положения на вдигнатия крак (свит, изпънат), различна посока (напред, назад, в страни), различна височина(на 45 градуса, 90 градуса) и с отворени и затворени очи.
- Ходене по гимнастическа пейка и изпълнение на стоеж на един крак.
- Ходене по дебело въже.
- Ходене с ринг на главата.
- Изпълнение на равновесни пози от йога (дърво, куче, и др.)
Игра „От камъче на камъче“
Очаквани резултати:
- Развиване на статична координация.
- Формиране на двигателна и социална активност
Описание на играта: Децата са наредени в две колони. При сигнал се придвижват по торбички поставени на разстояние една от друга по земята. Печели този отбор, който пръв премине по торбичките.
Игра „Лодка“
Очаквани резултати:
- Развиване на статична координация.
- Формиране на двигателна и социална активност
Описание на играта: Всички деца се качват на една пейка, като винаги минават през началото на пейката и придвижвайки се към края на пейката внимават да не бутнат децата, които вече са на борда преди тях.
Игра „Щъркел и жаби“
Очаквани резултати:
- Развиване на статична координация.
- Формиране на двигателна и социална активност.
Описание на играта: Децата са в роля на щъркел. Избира се дете водещ. При сигнал щъркелите седят в стоеж на един крак.
Игра „Повтаряй след мен“
Очаквани резултати:
- Развиване на двигателна памет.
- Формиране на положителна нагласа и емоционална удовлетвореност от игровата дейност.
Описание на играта: Избира се дете водещ. Целта е многократно повторение на различни движения, танцови стъпки, комбинации от движения в различни ситуации и в игрова форма. Водещият показва, останалите деца повтарят. За развиване на двигателната памет на децата се поставят следните задачи:
- Да запомнят и възпроизведат различни стъпки (стъпка с докосване, кръстосана стъпка, др.);
- Да запомнят и възпроизведат комбинации от стъпки;
- Да запомнят и възпроизведат танц.
Игра „Питър Пан“
Очаквани резултати:
- Формиране на двигателна и социална активност.
- Формиране на положителна нагласа и емоционална удовлетвореност от игровата дейност.
Описание на играта: Избират се две деца, гонещи Питър Пан и Камбанка. Останалите деца са изгубените деца. Те бягат разпръснато из салона. Гонещите деца се стремят да докоснат някое дете с „вълшебната пръчка“. Докоснатото дете спира и слуша внимателно указанието на водещите, в какво е омагьосано – започва да ходи на пръсти, да подскача като жаба, имитира превозно средство и др. (изпълняват се различни ЕПД). За следващи гонещи се избират тези, които най-добре изпълняват ЕПД. В края на играта може да се преброи, колко деца е успяла да омагьоса камбанка и колко – Питър Пан.
Игра „Пирати“
Очаквани резултати:
- Усъвършенстване на психомоторните способности у децата.
- Формиране на положителна нагласа и емоционална удовлетвореност от игровата дейност.
Описание на играта: Мотивационна част – всички деца са пирати, които участват във вълнуващи приключения. В двата края на салона се поставя по една гимнастическа пейка. Това са пиратските кораби. В голям кош се поставят различни предмети – това е съкровището.
Правила на играта: Децата се разделят на два отбора. Игралното поле се разделя също на две части. Избират се двама капитани, които остават на корабите (пейките). Учителят поставя сандък (кош) със съкровище – рингове, цветни топки, кубчета и др. по средата на игралното поле. При сигнал пиратите от двата кораба трябва по най-бързия начин да съберат по-голяма част от съкровището. Всеки пират има право да взима само по едно съкровище (един предмет) и да я занесе на своя капитан. Победител е отборът събрал най- много съкровища.
Утринна гимнастика с приложение на спортна анимация
Организационна форма „Утринна гимнастика”
Тема: Есен
„Допълнителна задължителна форма за стимулиране на двигателната активност с оздравителен ефект е утринната гимнастика, включваща дихателни и изправителни
упражнения, различни видове ходене, бягане с малка продължителност, общоразвиващи упражнения и подвижни игри.”
Възможна реализация на утринната гимнастика е навън в двора на детската градина. Събиране на окапали есенни листа. Всяко дете е с по едно листо в ръка.
Мотивационна част – да помогнем на възрастните и да съберем падналите есенни листа в двора на детската градина.
Създаване на творческа ситуация: Да направим красив букет от паднали листа Организационна част: Разделяне на децата на два отбора – жълти и кафяви Децата се нареждат в две редици – една срещу друга
Примерени комплекс от общо развиващи упражнения.
- И.П. стоеж
1 – повдигане на ръцете напред и докосване на листенцата на срещуположното дете
2 – повдигане на пръсти с ръцете горе и размахване на листенцата
3 = 1
4 – и.п.
- И.П. стоеж, ръцете напред (листенцата се използват за ветрило)
1-2 децата веят с листенцата срещуположното дете
3-4 децата си веят пред лицето
III. И. П. стоеж, ръцете напред
Децата си сменят листенцата от ръка в ръка, като използват вълшебните думички „заповядай”, „благодаря”.
- И.П. разкрачен стоеж ръцете горе
1-2 наклон напред и поставяне на листенцата на земята
3-4 и.п.
- И.П. стоеж, листата в дясна ръка.
1 – повдигане на десен крак напред, листата се подават от дясна в лява ръка под коляното.
2 – противоравно
- И.П.разкрачен стоеж, ръцете с листенцата напред.
1 – 2 – клякане
3 – 4 – и.п.
Дозировка на упражненията: 7-8 пъти
Игра „Тунел от листа“ ( 3-4 мин.)
Децата са по двойки едно срещу друго с листенца в ръцете. Образуват тунел. Първите деца от тунела се хващат за ръце и преминават заедно като образуват букетче от листенцата, другите деца ги погалват по гърба докато минават, оставят ги на предварително определеното място и се хващат последни. Играта продължава, докато всички деца преминат и си приберат листенцата. Играе се на музика (песен за есента).
Възпитаване на меки умения:
а) групова работа по двойки;
б) уважение и любов;
в) приятелство и общност;
г) екологично възпитание.
Обратна връзка: Защо през есента падат листата? Различните по вид и големина листа. Необходимостта от почистване на двора на детската градина.
Най-естественият инструмент за мотивация на детската активност е именно водещата игрова дейност в условията на детската градина. Играта насърчава активизиране на познавателните интереси на децата и изпълнява интегрираща връзка в прехода от предучилищна към училищна възраст, което от своя страна налага непрекъснато разнообразяване и обогатяване на наличните ресурси в педагогическата практика.
- Бояджиева Н. 2015. Принципът за възпитание и анимация чрез изкуство в педагогиката, Годишно научно-методическо списание „Образование и технологии”, 6/2015, с. 14, ISSN 1314–1791.
Велева, А. 2013. Педагогика на играта. Русе.
Витанова, Н. 2008. Дидактическа анимация. Шумен. - Даниела Кадрева, старши учител, Детска градина „Трети март“, с.Дорково
danielakadreva79@gmail.com