Правилната телесна стойка се развива още от най-ранна възраст, както и изграждането на навик за правилно телодържане при седене, ходене и седеж. Поддържането на правилна телесна стойка създава най-благоприягни условия за нормално функциониране на вътрешните органи и системи. В последно време се наблюдава тенденция към отклонение в стойката на съвремените деца. Големият процент на гръбначните изкривявания, констатиран през последните години налага профилактика и лечение при подрастващите още от предучилищна възраст. Много по лесно е да се предпази и спре развитието на гръбначно изкривяване в начален стадий, отколкото да се лекува една вече оформена тежка деформация на гръбначния стълб. Правилно изпълнените асани в йога въздействат основното в ърху гръбнака и централната нервна система.Те укрепват силата и гъвкавостта на гръбнака като подпомагат правилния стоеж и походката.
Физическото развитие на децата и подрастващите е в пряка зависимост от техния двигателен и хранителен режим, както със закаляването им, така и с ранното диагностициране, профилактика и лечение на острите и хронични заболявания, които несъмнено съпътстват израстването. Проблемът за профилактиката на гръбначните изкривявания при децата стои на преден план не само в педагогиката като наука. Неправилното телодържане и гръбначните изкривявания в детска възраст са състояния с голяма медико-социална значимост поради риска от прогресия в предстоящия живот с намаляване на двигателната активности и обездвижване на подрастващите. Това води до промени в развитието на опорно-двигателния апарат, изразяващо се в постурални изменения и в последствие гръбначни деформации.
Последиците от гръбначните изкривявания се отразяват пряко или косвено както върху гръбначния стълб, така и върху дейността на останалите органи и системи, най-вече върху дихателната и сърдечно-съдова система.
Медицинските изследвания отчитат, че в световен мащаб се наблюдава тенденция за увеличаване броя на случаите с постурални изменения. Те са в следствие от различни фактори на съвременния начин на живот. Тези състояния представляват все по-голям проблем за здравето на подрастващите. Това дава основание за провеждане на профилактика при деца и ранно лечение още преди периода на пубертета, когато възможностите за консервативна терапия са по-обнадеждаващи и щадящи развиващия се детски организъм. От направеното ретроспективно проучване по темата на български литературни източници С. Филкова и Н. Ушева установяват, че провеждането на профилактични прегледи на деца от предучилищна и ранна детска възраст в България водят началото си от 1924 г., когато професор Ватев открива в София първата детска консултация.
Основните цели и задачи на физическата култура са свързани с укрепването на здравето и достигане на физическо съвършенство. Физическото възпитание на децата от предучилищна възраст заема основно място в системата на общото възпитание. В динамиката на съвременното обучение възможностите и изискванията на физическото възпитание се обогатяват и усъвършенстват. Търсят се и се прилагат нови възможности и начини за комплексно развитие, в това число, физическо, психическо, емоционално и социално. Физическото и здравословно състояние на децата е актуален за съвременното общество проблем. Забързаният и нездравословен начин на живот, липсата на достатъчно движение, особено при подрастващите, са основните причини за влошаване здравословното състояние, което се изразява най-често в увеличаване на наднорменото тегло, създавайки предпоставки за гръбначни изкривявания, настъпваща лесна и бърза умора изразена в намалена обща работоспособност.
Движението, според много научни изследвания, е изключително важно за поддържане на тялото, за ускоряване процесите на метаболизма, за изгаряне на излишните калории и постигане на хармонично развито тяло. Физическите упражнения влияят и върху правилното телодържане, което е важна предпоставка за правилната дейност на някои органи и системи. Все по-често в предучилищна и ранна училищна възраст са налице социално значими заболявания като функционални разстройства на нервната система, отклонение в поведенческите реакции, както и хипертонични реакции. Наред с тези заболявания са констатирани и нарушения във физическото развитие на деца с неправилна стойка, в следствие на което настъпили гръбначни деформации и плоскостъпие.
Това налага използването на допълнителни условия за цялостно хармонично развитие на детето от предучилищна възраст и засилва ролята на физическото възпитание като един от факторите, влияещи положително върху психо-физическото развитие. В съвременното общество на научно-техническа революция, където компютърът, таблетът, смартфонът и телевизията заемат главно място в живота на младото поколение все по-малко се обръща внимание на правилното физическо развитие на децата. Физическото възпитание заедно с нравственото, естетическото, умственото и трудовото възпитание подпомагат всестранното развитие на личността, за да бъде тя еднакво полезна за себе си и за обществото. Стройното и добре развито тяло и правилната телесна стойка винаги будят възхищение. Всички искаме нашите деца да станат силни, здрави, с красива фигура и походка. Редица проучвания у нас и в чужбина показват, че деца от предучилищна възраст имат обездвижен начин на живот, а престоят им на едно място достига до осем часа на ден. Все повече от децата са склонни да водят заседнал начин на живот поради все по навлизащите в бита нови технологии, липсата на достатъчно и безопасно пространство около дома за игра навън. Намалената двигателна активност при децата се отразява негативно на поддържането и баланса на добрата им телесна стойка. Наред със средствата на физическото възпитание в обучението започват да се прилагат и други методи и средства за подобряване на общото физическо развитие. Една от практиките, която се е доказала през годините като ефективна за това е йога.
Йога е древна наука за това как човек да живее балансирано и хармонично, да се развива както физически, така и духовно. При децата йога практиките развиват опорнодвигателната система, скелета, мускулатурата и обуславят взаимовръзката между тях. Развитие на качества като гъвкавост, подвижност, ловкост са основа за формиране на правилна телесна стойка и общо укрепване на развиващото се детско тяло. Същевременно йога оказва благоприятен ефект и върху контролиращите системи – нервна и ендокринна. Въздейства също върху метаболизма, храносмилателната и дихателната система. Йога практиките спомагат за хармоничното развитие на двете полукълба на мозъка, свързани съответно с логиката, вземането на рационални решения, повишава креативността, въображението и засилва интуицията. Дихателните практики (пранаяма) освобождават ума от натрупания стрес, увеличават способността на децата да възприемат и разбират информацията. Йога практиките помагат на децата да подобрят концентрацията си, да балансират материалното и духовното, да развият правилно тялото си, да дишат правилно. Чрез тях те се научават как да релаксират и контролират емоциите си, за да не се достига до агресия. Йога практиките за деца са изключително забавни и лесни за изпълнение и могат да се прилагат както в специализирана зала, така и в занималнята, на двора или сред природата. Наблюдава се тревожна тенденция при новата генерация деца. Много родители и преподаватели установяват при тях проблем с устойчивостта на вниманието и концентрацията. Децата, които се занимават с йога могат да извършват много по продължително време интензивна и качествена работа, отколкото децата, които не практикуват йога. Значителна роля за подобряването на устойчивостта на вниманието оказват дихателните йога практики, техниките за концентрация, визуализации и релаксации. С редовното практикуване на йога се подобрява значително концентрацията. Това е една от най-силните страни на йога.
От всичко казано дотук става ясно, че йогата може да бъде използвана като средство за профилактика на гръбначни изкривявания и неправилна стойка при деца от предучилищна възраст в детската градина. Живеем в един непрекъсвано развиващ се дигитален свят, свят на компютърни и информационни технологии, който задържа децата пред екрана и ги обездвижва. Това налага бързи и адекватни мерки за опазване и поддържане здравето на децата. Практикуването на йога и приложението ѝ в ежедневието на децата от предучилищна възраст е иновативен и забавен начин за справяне с обездвижването. Йога не е съревнование и дава свободата да правим това, което харесваме, можем и искаме, да развиваме силата, гъвкавостта, както и да се грижим за здравето си неусетно, докато се забавляваме и развихряме въображението си. Приложените упражнения от йога в детската градина могат да имат здравен ефект върху развитието на децата, само когато се осъществяват с подкрепа от страна на родителите. Съвременното предучилищно образование е необходимо да търси и прилага нови, ефективни форми на организация и взаимодействие с родителите по въпросите за опазването и укрепването на здравето на децата. Само с обединени усилия, ръка за ръка, детската градина и семейството могат да постигнат общата цел, правилно физическо и хармонично развитие на детето. Необходимостта от вземане на мерки за укрепване здравето на децата и справянето с многобройните здравословни и поведенчески проблеми ни насочват към провеждането на занимания за допълнителна физическа активност, чрез въвеждане на йога упражнения в детската градина.
- Паскалева, Руска, Виолета Иванова, Ваня Павлва 2018. Изледване на физическото развитие при деца от предучилищна възраст, сп. „Управление и образование”, т. XIV.
Боева, Б., В. Иванова 2012. Теория и методика н физическото възпитание, Стара Загора.
Цвета Станева 2011. Влиянието на йога върху здравословното състояние на децата, Сп. Педагогически форум, извънреден брой, 22.06.2011.
Игнатова, Д. 2019. Формиране на правилна телесна стойка при 5–6-годишни деца в условия на детска градина на базата на подвижни игри с подчертан изправителен характер, Сп. Детска градина Училище, ISSN 2603-2864, ISSN 2603-2872, бр.2, стр. 13-16, София.
- Албена Табакова, старши учител, ДГ „Трети март“, с. Дорково
aleks.ivet@abv.bg