В разработката е представена иновативна система от форми на работа със семейството и с децата на тема „Професиите на моите родители”. Това са организирани педагогически ситуации в детската гупа, на които родителите представят своята професия, а децата са включени, като изпълняват трудова, конструктивна задача или ролево-дидактична игра. Формите на сътрудничество способстват за изграждане на представа за социалната среда, за развитие на интелектуалните умения и междуличностните взаимоотношения на децата. Осъществява се интензивен обмен и сътрудничество между родители и учители в полза на детето, като се създава подходяща среда за личностно развитие.
Социалният свят има сложна характеристика, но за детето тя е източник на познание и опит. Всичко, което го заобикаля провокира неговия интерес и любопитство. При непосредственото му общуване с обкръжаващата среда се изграждат представите му за взаимоотношенията и труда на хората, собственото Аз, форми на поведение, правила за общуване. Поради особеностите на детското възприятие и мислене установяването на връзки и отношения между конкретните факти и явления трудно се постига само чрез непосредствено общуване със средата.
Необходимостта от организиране на педагогическо общуване, посредством което учителят насочва вниманието на децата не само към външните признаци на предметите и обектите, а към същностните им характеристики, връзките и зависимостите (Петкова 2000) стои в основата да се разработи система от форми на тема „Професиите на моите родители”. Целта е децата да разберат социалната значимост на различните професии, въз основа на това да придобият социални и когнитивни умения за приобщаване към обкръжаващия ги свят.
Задачи:
- Да се разработи система от педагогически ситуации, които да провокират активното включване на децата и родителите в образователния процес.
- Предложените педагогически форми да бъдат тематично подчинени на задачите свързани с изграждане на адекватна представа на 5–6-годишните деца за обкръжаващата близка социална среда.
- Да се обогати социалният и познавателен опит на детето чрез активното му включване в съвместна с възрастния дейност или игра.
Предложената система от форми, свързана с професиите са педагогически ситуации, в които родителите представят своята професия, а децата изпълняват трудова, конструктивна задача за изработване на реален предмет или в ролево-дидактична игра. Информацията, която получава детето за материалите, средствата на труда, резултата от труда, за многообразието на видовете труд и връзката между тях води не само до формирането на конкретни представи, но и начини за познавателна дейност. А чрез примера на родителите детето натрупва социален опит, възприема непосредствено начини за общуване и поведение. Задачите са от образователно направление „Околен свят” и са насочени към социализиращите процеси – изграждане на адекватна представа за обкръжаващата близка социална среда, придобиване на култура на поведение, социални умения за общуване.
Във всяко от представеното организирано взаимодействие с родителите са интегрирани задачи от различни образователни направления. Съдържателнието му е ориентирано по посока осъществяване на държавните образователни стандарти (ДОС) за предучилищно обучение и на стандартите за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.
В процес на това взаимодействие е необходимо учителите:
– да се съобразят с възпитателните възможности на семейството;
– да притежават необходимите умения за провокиране интерес у родителите към ефективно възпитателно влияние и да проявяват инициативност в сътрудничеството;
– да прилагат позитивни стратегии на взаимодействие (прозрачност в отношенията, умение да се поставиш на мястото на другия, индивидуален подход към родителите, диференциране на моделите на родителско поведение) (Гюров и др. 2008: 100).
Организираните форми за сътрудничество с родителите на тема „ Професиите на моите родители” са залегнали в плана за работа с родителите на групата. Работата по провеждането им преминава през няколко етапа.
Първи етап-организиране на родителски срещи и консултации.
Родителска среща на тема „Детето от 5 до 6 години и социалния свят”.
Целта е родителите да се запознаят със същността и спецификата на педагогическия процес по образователно направление „Околен свят”. Във връзка с целта родителите получават информация за:
– особености в развитието на 5–6-годишните деца – познавателно, социално и нравствено развитие;
– тематичното съдържание по образователно направление „Околен свят”;
– целите, очакваните резултати, времето и начините за реализиране на формите на взаимодействие.
Изготвя се списък с желаещите родители да представят професията си. Периодично се провеждат индивидуални консултации с участващите родители.
Втори етап: избор на теми и образователно съдържание. Планира се начинът на представяне на всяка отделна професия – методи и средства (нагледни средства, материали, инструменти, които ще използват родителите и децата), изделието, което ще изработят или съдържанието, ролите, действията, средствата и правилата на ролево-дидактичната игра.
Трети етап: провеждане на основните форми на педагогическо взаимодействие (педагогически ситуации), свързани с представянето на конкретната професия.
Проведени са 12 педагогически ситуации в продължение на шест месеца – от октомври до април, в които родителите представят пред децата своята професия (шивач, сладкар, дърводелец, учител, готвач, медицинска сестра, акушерка, продавач, градинар, музикант, сервитьор, автомонтьор). Учебното съдържание се представя в определена система: наименование на професията; месторабота (използват се различни нагледни средства – снимки, мултимедийна презентация, филм); средства на труда (облекло, материали и инструменти, с които се извършва съответният вид труд); трудови действия; резултат от труда (материален или нематериален); изработване на реален продукт съвместно с децата или участие в ролево-дидактична игра за осмисляне на социалната значимост на труда.
В процес на конструиране детето изработва подаръчна торбичка или апликира върху дървена основа, за да направи закачалка за дрехи при представяне професията на шивачката или дърводелеца. В ролево-дидактичната игра при разбиране на значението на професията на медицинската сестра децата се превъплъщават в различни роли: на медицинска сестра, на пациент, на родител, развиват в процеса на игра предложения от възрастните сюжет, следват правилата на професионалното междуличностно общуване и изпълняват различни действия във въображаемата ситуация. В процеса на изработване на предметите или в играта детето си представя крайния резултат от своята дейност. Под влияние на общуването с възрастния детето излиза от непосредственото възприятие и създава нови представи.
Учителят не е основен източник на информация, но той е част от обучението и има основен принос в реализирането на тази педагогическа практика. Той координира взаимодействието между детето и родителя и участва активно при организирането и провеждането на педагогическата ситуация: регламентира времето за провеждане – не повече от 30 мин., систематизира учебното съдържание, контролира избора и безопасността на материалите, организира обстановката за правилното протичане на дейностите.
Иновативен елемент в практиката е, че детето е активен участник още при представянето на информацията за труда на възрастния и в самите взаимоотношения, които възникват по време на съвместните дейности. То натрупва социален опит чрез пряко участие в дейността. Чрез активното си включване родителите имт възможност да изградят с децата социални умения, като представят своите модели на поведение и пример достъпно.
Изводи: Системата от педагогически ситуации създава възможност децата да усъвършенстват уменията си за прилагане на натрупан игрови опит и знания за предметна среда и трудови действия, свързани със съответната професия. Като сравняват особеностите на професиите, резултатите от труда, обществената им значимост те изграждат ярки представи, активно отношение към обществената среда, умение да анализират и правят изводи.
Участието на детето в съвместни с родителите дейности съдейства за опознаване на същностните характеристики, връзките и зависимостите на обектите и явленията от близката социална среда, оказва влияние върху интелектуалните му умения – умение да наблюдават, да изучават, да виждат характерното и общото. Чрез примера на родителите детето натрупва социален опит, възприема непосредствено начини за общуване и поведение.
Описаната педагогическа практика потвърждава тезата, че „взаимодействието между семейното и общественото предучилищно възпитание е не само педагогически и социално проверена практика във времето, но и постоянно детерминирана както от педагогическия принцип за единодействие на факторите, така и от действието на социалния закон за сътрудничество, партньорство и активен диалог между участващите страни” (Събева 2008: 159).
- Гюров, Д., В. Гюрова, И. Колева, Р. Пенев. 2008. Модели на педагогическо взаимодействие дете – детска градина, София.
Петкова, В. 2000. Педагогическо взаимодействие: дете-учител-околна среда. В: Делчева, Т., С. Динчийска, М. Спасова, Т. Ангелова, Я. Панайотова, В. Петкова, Технология на педагогическото взаимодействие в ситуации, Стара Загора.
Събева, Е. 2008. Семейно възпитание – същност и технологии. УИ “П. Хилендарски”, Пловдив. - Антоанета Тодорова, главен учител, ДГ „Здравец”, гр. Пазарджик