В статията е представена работна програма по образователно направление „Математика“ за втора възрастова група в детската градина. Програмата е разработена според установените образователни стандарти за ядрата по образователно направление „Математика“. Чрез тази програма се цели по забавен начин под формата на игра да се усвоят елементарни математически представи от 4–5-годишните деца. Дидактичните игри, представени в работната програма, са предимно от книгата на Дарина Гълъбова „Математика в игри“ за детската градина, както и други дидактични игри.
Предучилищната възраст е един уникален и неповторим период от развитието на всяко дете, т.е. това е етапът, през който първоначално се формират всички базови знания, които ще бъдат използвани от детето през целия му съзнателен живот. Поради тази причина този период е ключов и основополагащ при полагането и формирането на основите на математическата компетентност при децата от предучилищна възраст. Този процес най-често може да бъде свързан с търсенето и намирането от педагога на ефективни и съвременни решения, както и на дидактични средства, предлагащи иновативни идеи и разкриващи процеса на тяхното прилагане в математическите знания на децата от предучилищна възраст в детската градина, с цел осъвременяване и оптимизиране на математическата им подготовка и успешният им преход от предучилищно към училищно математическо обучение.
Предучилищното образование полага основите за учене през целия живот, като осигурява физическото, познавателното, езиковото, духовно-нравственото, социалното, емоционалното и творческото развитие на децата, вземайки предвид значението на играта в процеса на педагогическото взаимодействие. Предучилищното образование създава условия за: 1. цялостно развитие на детската личност; 2. придобиване на съвкупност от компетентности – знания, умения и отношения, необходими за успешното преминаване на детето към училищното образование (Наредба 5).
В детската градина целта на обучението по математика е изграждането на способности децата за ориентиране в математическата страна на реалната действителност. В детската градина се поставя основата на сетивното възприемане и на математическото развитие на децата чрез овладяването на система от елементарни математически представи и понятия. Там от децата се възприема и количеството като общо свойство на един и няколко предмета, изграждат се представи за изменение на количеството чрез отделяне на предмет/и от група или при обединение на предмет/и с други предмети.
В детската градина учителят използва разнообразни методи за стимулиране на познавателната математическа активност на децата. За детската градина е прието методите да се класифицират на практически, нагледни, словесни и игрови методи. При подбора им са от значение целта, задачите и математическото съдържание, индивидуалните и възрастовите особености на децата, дидактическата осигуреност, личните предпочитания на прилагащия метода, конкретните условия на работа и др. методите се преплитат, така че да се постигне оптимален познавателен резултат (Гълъбова 2009).
Играта е основен метод и средство за стимулиране на познавателната дейност да детето. Дидактическият път за развиване на детското мислене е решаването на задачи, чието съдържание или начини за решаване са свързани с определена локална характеристика на мисленето. Децата могат да решават „математически задачи“ само ако те са преведени на разбираем за тях език. Такъв превод на математиката в детската градина са т.нар. математически игри. За математически игри се считат тези, в които са моделирани математически отношения, построения или закономерности. Игрите се разработват така, че да формират не само елементарни математически представи, но и да стимулират проектирани за развитие логически мисловни структури и познавателни действия (Гълъбова 2009).
Дидактичните игри са интересна форма за затвърдяване, систематизиране, обобщение на учебния материал, както и за формиране на навици и умения за естетическо, емоционално и възпитателно въздействие (Детска градина 2020: 33).
Програмата е апробирана през учебната 2023/2024 година в периода от октомври 2023 г. до март 2024 г. с деца от втора възрастова група на ДГ „Елена Шомова“, с. Сатовча.
Работна програма
Месец | Тема на дидактичната игра | Цел и образователни задачи |
Октомври |
|
Сравняване и съотнасяне на обекти по големина
Изграждане на умения за съотнасяне на обекти по цвят
Съотнасяне на повече от два предмета по даден признак (цвят, големина, вид)
Групиране на обекти по големина |
Ноември |
|
Затвърдяване на знанията за геометричните фигури
Откриване на правилата за редуване, развиване на аналитично мислене
Затвърдяване на умението на детето да познава геометричните фигури и да ги свързва със съответни геометрични форми
Ориентиране на детето спрямо себе си и усвояване схемата на собственото му тяло Запознаване с термините за местоположение на обектите
Групиране на обекти по форма |
Декември |
|
Групиране на обекти по форма
Затвърдяване на броенето до 5, отброяване на точен брой предмети па числов белег „числови картинки“, затвърдяване на пространственото разположение на предметите (във, вън, горе, до)
Формиране на представи у децата за местоположението на един обект спрямо друг и правилно свързване на термините със съответното местоположение
Усвояване на термините „по-близо“, „по-далече от мен“ и развиване на умения у децата за определяне на разстоянията между тях и другите два предмета |
Януари |
|
Усъвършенстване на пространствената ориентация и актуализиране знанията на децата за местоположението на предметите от обкръжаващата среда
Актуализиране на познанията на децата за сигналите на светофара Развиване на мисленето и съобразителността, умения за действия по сигнал
Затвърдяване на геометрични фигури Установяване на съответствие между геометричен еталон и форма на предмети Групиране на обекти в умствен план по родов признак Затвърдяване на числата до 5 и поредно броене
Затвърдяване познанията на децата за цифрите и числата до 5 |
Февруари |
|
Затвърдяване на знанията на децата за числата до 5 и поредно броене
Затвърдяване представите на децата за пространственото местоположение
Затвърдяване на знанията за цветовете и формите и за начина на групиране
Усвояване на знанията за групиране на предмети |
Март |
|
Групиране на предмети по родов признак. Затвърдяване броенето до 5
Групиране на обекти по цвят
Установяване на количественото равенство или неравенство между обектите от две групи
Затвърдяване представите за числата до 5 и поредно броене |
- Гълъбова, Д. 2009. Теория и методика на формиране на математически представи у децата в детската градина. Велико Търново: Слово.
Гълъбова, Д. 2000. Математика в игри за детската градина. Велико Търново: Слово.
Детска градина 2020. Сп. Детска градина, бр. 1, стр. 33.
https://web.mon.bg/bg/59#N5-2016 - Емине Дренкова, ДГ „Елена Шомова“, с. Сатовча