Използването на изкуствен интелект в образованието по математика може да донесе много ползи както за учениците, така и за учителите. В настоящата статия съм описала как с помощта на ИИ направих урок за упражнение по темата „Тригонометрични функции на остър ъгъл“, Математика, 9 клас.
Всеки учител по математика е чувал поне веднъж въпроса „За какво ще ми послужи това в живота?“. Традиционните отговори рядко са достатъчно убедителни за младите хора. Тук изкуственият интелект (ИИ) може да помогне изключително много заради огромната база данни от информация, върху която стъпва езиковия модел.
Изкуственият интелект е широко понятие, включващо различни технологии и методи за създаване на машини и софтуер, способни да разбират, учат и вземат решения. ИИ обхваща множество области, включително машинно обучение, невронни мрежи, естествен езиков процесинг, роботика и компютърно зрение и др. (Ангелов 2023).
Използвах изкуствен интелект (Gemini), за да потърся идеи за приложението на тригонометрични функции на остър ъгъл в ежедневни ситуации.
Получих идеи като: навигация, строителство, картография, инженерство, физика.
Избрах да развия идеята за изчисляване на височината на обекти, като сгради или дървета, като се използва известен ъгъл и разстояние до основата на обекта.
Продължих да експериментирам с изкуствения интелект, за да доразвия идеята. Две от идеите, които получих ми се сториха доста интересни и възможни за приложение.
- Демонстрация на живо
- Интерактивност: Създайте игра или пъзел, който използва тригонометрия за изчисляване на височината на обекти.
Използвах Gemini, за да генерирам интересни задачи и да оформя цялостния вид на урока.
Вид учебна дейност: Игра пъзел
Цел: Учениците да разберат и да могат да прилагат тригонометричните функции синус, косинус, тангенс и котангенс за решаване на задачи в контекста на търсене на изгубено съкровище.
Необходими материали: карта на съкровището, правила на играта, карти със задачи, карта на препятствие, карти със загадки.
Умения на XXI век: математическа грамотност, работа в екип, критично мислене, креативност.
Урок: Изгубеното съкровище на госпожата – приключение с тригонометрия
Учениците се разделят на групи по трима, както са седнали на масите.
В началото всяка група получава картата с мистериозни загадки и калкулатор – инструменти, които са им необходими за търсене на съкровища и плик с първата задача.
- Сандъкът на госпожата е вълшебен. Той се състои от 4 сандъка един в друг
- Първият сандък съдържа медните монети на познанието;
- Вторият сандък – сребърните монети на познанието;
- Третия сандък – златните монети на познанието;
- Последния сандък – диамантите на познанието.
- За да отворите диамантения сандък, трябва да отворите всички сандъци преди него.
- Правилният отговор на задачата ще ви покаже част от кода за отваряне на първата част от сандъка.
- За да отворите първия сандък, ще трябва да решите правилно четирите задачи и да съставите кода като съберете отговорите на четирите задачи.
- За да отворите втория сандък, ще трябва да решите допълнителната задача от препятствието. След това да съберете кода от четирите задачи и решението от допълнителната задача – това е кодът за втория сандък.
- За да отворите третия и четвъртия сандък, трябва да решите последователно загадка 1 и загадка 2. След това ги съберете с кода от предишните задачи.
- Първата група, която намери съкровището, печели играта.
Отговор: 6132
Код за третия сандък: 6132 + 130 = 6262
Код за четвъртия сандък: 6262 + 1 = 6263
Накрая направих обобщение и раздадох награди за победителите.
Потенциалните ползи от ИИ са огромни и е ясно, че той ще играе все по-важна роля в бъдещето ни. Използването на изкуствен интелект в образованието по математика може да донесе много ползи както за учениците, така и за учителите. Той може да персонализира обучението, да повиши ангажираността, да осигури непрекъсната обратна връзка, да освободи време за учителите и да предостави на учениците достъп до знания и ресурси. Чрез отговорното използване на изкуствения интелект можем да направим изучаването на математика по-ефективно, по-забавно и по-достъпно за всички.
- Ангелов, К. 2023. Евристика, изкуствен интелект, квантова информатика – обзор и перспективи за подпомагане на модернизацията на образователната среда. XIII МЕОФ 2023. МЕЖДУНАРОДЕН ЕСЕНЕН НАУЧНО-ОБРАЗОВАТЕЛЕН ФОРУМ „Креативност на образователния процес в подкрепа на българския учител“. София 07. XII. 2023 г.
Баптист, П. 2013. Към нов подход в обучението по математика. София: Регалия 6
Ванева, В. 2013. Интерактивни методи на обучение по математика в началното училище. Сборник с научни статии – Интерактивни методи на обучение и възпитание. Русе: Университетски издателски център – РУ “А. Кънчев“. - Камелия Гергова, главен учител, 71 СУ „Пейо Яворов“, Казичене
kami55@abv.bg