Както при изучаването на чужд език за общи цели, така и при изучаването на чужд език за специални цели преподавателят се стреми към формирането на комуникативна компетентност чрез предаването затвърждаването на езикови знания и чрез изграждането и усъвършенстването на езикови умения. Тези знания и умения се фокусират върху основните разновидности на общуването за рецепция – четене и слушане, и за продукция – писане и говорене. Различното при преподаването и изучаването на чужд език за специални цели се състои в специфичните особености на комуникативните ситуации при извършване на сигнално-охранителна дейност и осигуряване живота и сигурността на хора, събития, сгради и съоръжения, които създават и нуждата от употреба на характерна лексика и изрази. Поради тази причина при обучението беше използван ситуационният метод и в частност ролеви игри. Изпълнението на определени роли от учениците, имитиращи реална ситуация, им дава възможност да се включат активно в процеса на обучение, да използват думи и изрази, които ще са им необходими в реални ситуации и дейности в бъдещата им работа.
Актуалност придобива практическото овладяване на чуждия език, което намира отражение в преформулиране на целите и съдържанието на професионално ориентираното чуждоезиково обучение на учениците. Спецификата на дейността на служителите в областта на охранителната дейност е такава, че техни основни комуникативни партньори са клиентите – физически или юридически лица и екипа с който работят. Познаването на специфична лексика в определена речева ситуация на английски език, способства за предоставяне интересуващата клиента информация, бърза реакция на поставен въпрос, ясни и изчерпателни отговори, т.е. максимално следване на принципите на коопериране, които са в основата на комуникативния процес в областта на охранителните услуги. Основният лексикален фонд на специалистите в областта е представен от думи и изрази, които могат да бъдат полезни за специалистите, осигуряващи услуги за сигурност на хора, активи, събития, инфраструктури, търговски пратки или товари, като свеждат до минимум риска от кражба, проникване, посегателство и увреждане.
В съответствие с нормативните документи за извършване на охранителна дейност, основна цел на учебната дисциплина „Чужд език по професията” е усвояване на система от знания за разчитане, приемане и предаване на информация на езика – цел, свързана с основните дейности в конкретната професия и формиране на подходящи комуникативни умения. За постигане на основната цел на обучението е необходимо да се изпълнят следните подцели:
– усвояване на знания за осъществяване на комуникация на езика-цел при изпълнение на служебните задължения (специфични термини, закономерности и др.);
– формиране на умения за справяне с предвидими и рутинни задачи на работното място чрез осъществяване на комуникация на езика цел. В резултат от обучението по специализиран английски език по професията обучаваните следва да знаят основните термини и изрази, използвани във възможни ситуации в професията и специалността, свързани с: лична охрана на физически лица, охрана на имущество на физически или юридически лица, сигнално-охранителна дейност и системи, охрана на недвижими имоти, охрана на мероприятия, охрана при транспортиране на ценни пратки или товари, охрана на селскостопанско имущество. Обучаваните ученици следва да могат (Боянова-Минкова 2016: 36):
– да разбират основната идея, изложена в кратки и ясни съобщения при изпълнение на задачите на работното място;
– да разчитат нормативите и стандартите, свързани с конкретната професионална дейност;
– да разбират при четене стандартната специализирана документация, свързана с охраната на обществения ред и предотвратяване на престъпления;
– да ползват специализираната литература на английски език (статии, правилници, брошури и др. източници на информация в професионалната област);
– да правят с помощта на речник специализиран превод в съответната професионална област от английски език на български и обратно;
– да разчитат и попълват писмено формуляри и бележки, свързани с извършваните дейности и получените резултати;
– да ползват придобитите знания по професията за обмен на информация и кореспонденция на английски език;
– да се справят с предвидими и рутинни задачи на работното място, като осъществяват
кратка писмена и устна комуникация на чужд език.
Терминологията е неделима част от затетите в тази сфера и е насочена към опазване на живота и здравето на физическите лица, охраняване на имуществото на физическите и юридическите лица, гарантиране на максимално ниво на сигурност при транспортиране на ценни пратки и товари, осигуряване на безпрепятствено провеждане на различни по характер и вид мероприятия. Сигуростта е степента на защита на охраняваните активи от злоумишлени посегателства, неумишлени увреждания или повреждане поради природно бедствие или авария. Прилага се към всичко, което е ценно и в същото време уязвимо – предмет, компютърна система, помещение, човек, група, общност, организация. В тази връзка, за да бъде обучението по английски език ефективно, изучаваните теми са обособени в отделни, подбрани от учителя уроци, от които съдържат:
- Кратък тематичен текст, който съдържа новите думи и изрази от урока. Представя ситуация от ежедневието на охранителите при изпълнение на задълженията им.
- С новите фрази, думи и изрази, включени в текста, се правят лексикални упражнения, а след това учениците имат упражнение за слушане с разбиране и отново тематичната нова лексика присъства при упражнението за слушане.
- Граматични материали за отработване на основни речеви форми.
- Разиграване на ситуации близки до реалните с цел употреба и усвояване на специфични думи по професията.
Учениците – бъдещи охранители, наизустяват специфичен набор от думи, както и определени езикови конструкции. Но тази традиционна практика – учителят да предава информация, ученикът да възпроизвежда, се оказа недостатъчна за усвояването и затвърдяването на лексиката по професионално ориентираното обучение по английски език. Затова избрахме за удачно да бъдат включени и различни ситуационни задачи и методи, да се използва инсцениране на диалози със задължително включване на изучаваните думи. Ситуационните методи са част от интерактивните методи в обучението. Понятието интерактивност само по себе си ни подсказва същността на новия метод – „интер” (между) и „активност” (действие, инициативност). Този начин на обучение поставя взаимоотношенията между обучаващ и обучавани, както и между самите обучавани на равноправна основа и целѝ, посредством стимулиране активността на всички участници в процеса на общуване да развие максимално техните комуникативни способности. Интерактивното учене се реализира чрез взаимодействие и диалог между страните в процеса и между учещите (Боянова-Минкова 2016: 17).
Интерактивната образователна среда утвърждава нови тенденции в и характеристики в образователния процес – повишаване активността на учениците чрез въвличане и ангажиране в процеса на обучение, решения на проблеми и сътрудничество с другите, вместо да се задоволят само с просто получаване на вербална и визуална информация, всички ученици имат възможност да се изявят. Ролевите игри, като част от ситуационните методи „са чудесен начин учениците да изразят в малка група собственото си отношение към даден проблем с учебна цел […] методът е подходящ за формиране на умения за адекватно реагиране в определена ситуация“ (Гюрова 2006: 63). Всяка ролева игра имаше следните елементи: ролева ситуация, място на действието и действащи реални лица, които влизат в определни роли, вид симулация, изискваща активно участие, което позволява приложение на усвоените знания. Имитираше се реална дейност в една или друга изкуствено създадена ситуация – разговор между охранители за общи дейности или доклади, охрана на физическо лице, охрана на обект или мероприятие. Правиха описания на нарушители или съмнителни моторни превозни средства. Имаха възможност сами да създават сценарии и герои, което стимулира тяхната съзидателност и въображение.
Учениците или изпълняваха определени роли, или бяха активни наблюдатели. Целта беше да се формират умения за реални действия. Ефективността при обучението се оказа по-висока в сравнение с традиционните методи. Ролевата игра в часовете по английски език по професията разнообрази често задавани лексикални упражнения и спомогна за ефективното насърчаване на комуникацията. Ролевата игра увеличи интереса на учениците в часовете и послужи за затвърждаване на нови думи и формиране на социални умения. Важна характеристика е и развитието на комуникативни умения и умение за работа в екип, тъй като участниците в игрите общуваха помежду си, за да постигнат общи цели. Освен това ролевите игри повишиха увереността на по-затворените и притеснителни ученици и ги подготвиха за разнообразни житейски ситуации, осигурявайки им безопасна среда. Превръщайки класната стая в място за експериментиране с различни роли в различни ситуации, ние не само обогатихме учебния процес, но и предоставихме на учениците възможности за професионално развитие. Така те се научиха да анализират, да разрешават проблеми и да се справят с нестандартни ситуации, които отразяват реалния живот извън стените на класната стая.
- Боянова-Минкова, Д. 2016. Интегративен лингводидактичен модел за специализирано обучение по новогръцки език, автореферат, Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2021, година XLVIII.
Гюрова В., Божилова В., Вълканова В., Дерменджиева Гр. 2006). Интерактивността в учебния процес. София, Изд. Агенция Европрес
Иванов, И., Интерактивни методи на обучение.
https://angelsto.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/07/1.pdf
(17.05.2024 г.) - Катя Недкова, старши учител по английски език, СУ „Тодор Кирков“, гр. Ловеч
katya06@abv.bg