Настоящата разработка насочва вниманието към анализ на резултатите от експериментално изследване, доказващо, че използването на проектно базираното STEM обучение по математика води до по-високо равнище на усвоените знания и активизиране на познавателната дейност на децата. За по-добро възприемане на обучението по математика в детската градина е необходимо подходящо изложение на информацията и добра визуализация, поради предимно нагледно-образното мислене на децата в предучилищна възраст. Чрез интердисциплинарния си характер проектно базираното STEM обучение способства както трансферът на знания от една културно образователна област и приложението им в друга, така и усвояването на непознато учебно съдържание чрез предварително подбрани конкретни дидактически цели и задачи на проектната технология.
Дидактическата технология за стимулиране на математически представи чрез приложение на проектно базираното STEM обучение е съобразена с възрастовите характеристики на децата от предучилищна възраст и критериалните изисквания на ДОС за предучилищно образование.
За реализиране целта на настоящето изследване и съобразявайки се с възрастта на децата от четвърта възрастова група, използвах тестови задачи за проследяване на постиженията на децата (входящ и изходящ мониторинг) в направление „Математика“ за четвърта подготвителна група от познавателните книжки по математика „Моите приказни пътечки“ за подготвитела група на изд. Булвест 2000.
- Проследяване на постиженията на децата по математика за 4 група, Издателство Булвест 2000, „Моите приказни пътечки“ – входящ мониторинг.
- Проследяване на постиженията на децата по математика за 4 група, Издателство Булвест 2000, „Моите приказни пътечки“ – изходящ мониторинг.
Тестът се провежда в началото и края на учебната година с цел сравняване на резултатите от работата по проект за развитие на логическо мислене – водящ и изходящ мониторинг.
Методиката е съобразена и с педагогическите принципи за спираловидност, последователност, научност, индивидуален подход и други.
В педагогическите ситуации за овладяване на елементарни математически представи, съобразно конкретната цел и задачи на експерименталното изследване, беше използвано проектно базираното STEM обучение . Познавателните задачи са компилация от концептуалните идеи на познавателните книжки по математика за четвърта възрастова група на програмната система „Моите приказни пътечки“.
Основно дидактично изискване е включване на детето в собствена дейност с математическа насоченост на практическа и игрово-познавателна основа. Изграждането, разширяването и надграждането на детските представи за количествените, пространствените, времеви отношения и геометричните фигури се реализираха в забавни и увлекателни практически и игрово-познавателни ситуации чрез логически игри и занимателни упражнения. Запознаването с графичните белези на числата се реализира чрез подходящи психомоторни упражнения на базата на теми, в която присъстват числа. По този начин се стимулираше развитието на зрително – моторната координация на бъдещите ученици.
Децата формираха умения за броене, моделиране на множества; запознаха се със сезоните и промените, които протичат в живата природа; формираха представи за частите на денонощието, представа за конкретни уреди за измерване на времето – часовник; ориентираха се в лабиринт и т.н.
Формиращият етап от изследването протече в периода от м.октомври 2023 г. до м.май 2024 г., по време на който се изпробва моделът на обучение с децата от експерименталната група в ДГ „Слънце“, гр. Левски. Темите са общо 32 на брой, предвидени за провеждане като задължителни нерегламентирани педагогически ситуации със средна продължителност 30 минути в рамките на девет календарни месеца, допълнително към регламентираните по програма ситуации. В темите от експерименталния модел бяха включени разнообразни задачи под формата на игри и упражнения за развиване на елементарни математически знания и умения, свързани със STEM. Прилагането на STEM обучението в ситуациите по математика стимулира познавателната активност на децата и действайки с него, те овладяха по-плавно и осезаемо определени математически представи и отношения. Дейностите се осъществяваха не само индивидуално от всяко дете, но и групово. Педагогическото взаимодействие се основаваше на субект – субектната форма на общуване, като в центъра на образователния процес беше поставено детето, а не самият модел на обучение.
Комбинирането на двете образователни направления – „Математика“ и „Конструиране и технологии в педагогически ситуации“ имаше за цел да докаже своя благоприятен ефект върху развиването на математическите компетенции при 6–7-годишните деца. Ролята на дидактичния конструктивен материал е ключова за протичането на дадена математическа ситуация. Благодарение на идеята, която е заложена в него, може да се стимулира детската инициативност и да се постави акцент върху уменията за анализ и стремеж към изява.
Апробираната дидактическа технология е доказателстово, че чрез приложението на STEM в образователния процес по математика в условията на детската градина може да се преодолее противоречието между абстрактността на математиката като наука и конкретността и образността на детското мислене и води до по-високо равнище на усвоените знания.
Интересуваме се дали след проведено обучение се е подобрило нивото на развитие на матматически представи и умения при децата. Ше докажем хипотезата чрез t – критерий на Стюдънт.
Нулева хипотеза Н0 – Не съществува статистически значима разлика (зависимост) между получените резултати на входното и изходното ниво след приложение на приказния жанр в процеса на обучение (игрово-познавателните ситуации ).
Алтернативна хипотеза На – Между изследваните характеристики на входното и изходното ниво се наблюдава статистически значима разлика (зависимост) и тя се дължи на приложението на СТЕМ в процеса на обучение.
За проверката на хипотезите се сравняват разликите между средните величини. Според този метод нулевата хипотеза се приема или отхвърля в зависимост от получената разлика т.е. Н0: ако На: ако [1]
Извадката е с малък обем n ≤ 30, затова ще приложа т. нар. t-разпределение или разпределение на Стюдънт.
Входяща диагностика | Изходяща диагностика | |
1 | 49 | 60 |
2 | 48 | 60 |
3 | 45 | 59 |
4 | 35 | 57 |
5 | 37 | 58 |
6 | 38 | 56 |
7 | 37 | 56 |
8 | 34 | 55 |
9 | 29 | 54 |
10 | 26 | 52 |
11 | 26 | 50 |
12 | 33 | 54 |
13 | 38 | 56 |
14 | 38 | 57 |
15 | 37 | 56 |
16 | 28 | 47 |
17 | 24 | 48 |
18 | 24 | 47 |
19 | 21 | 44 |
20 | 22 | 40 |
21 | 25 | 46 |
22 | 17 | 20 |
23 | 25 | 46 |
24 | 25 | 45 |
25 | 22 | 44 |
26 | 23 | 44 |
27 | 25 | 45 |
28 | 23 | 43 |
ОБЩО | 854 | 1399 |
СРЕДНА СТОЙНОСТ | 30.5 | 49.96 |
ДИСПЕРСИЯ | 73,22 | 70,7 |
СТАНДАРТНО ОТКЛОНЕНИЕ | 8,56 | 8,41 |
Табл.№ 1. Обобщени резултати от входяща и изходяща диагностика
t-Test: Paired Two Sample for Means | ||
Изходяща диагностика | Входяща диагностика | |
Mean | 49.96 | 30.5 |
Variance | 70.70 | 73.22 |
Observations | 28 | 28 |
Pearson Correlation | 0.84 | |
Hypothesized Mean Difference | 0 | |
df | 27 | |
t Stat | 21.79 | |
P(T<=t) one-tail | 5.70299E-19 | |
t Critical one-tail | 1.703288446 | |
P(T<=t) two-tail | 1.1406E-18 | |
t Critical two-tail | 2.05 |
Табл.№ 2. Сравняване на резултати от входяща и изходяща диагностика
Това дава основание да отхвърлим нулевата хипотеза и да приемам алтернативната, защото стимулирането на математическите представи при 6–7-годишни деца чрез използване на проектно базираното STEM обучение води до повишаване знанията на децата по математика.
Обобщението и анализът на резултатите, получени по време на провеждане на експеримента, доведоха до следните изводи:
- Използването на проектно базираното STEM обучение по математика доведе до по-високо равнище на усвоените знания и активизиране на познавателната дейност на децата.
- Създадените дидактически материали водят до повишаване на качеството на знанията.
- Разработената методика може да бъде използвана и в други образователни направления.
- Наблюдава се силна мотивация у децата за постигане на максимални резултати.
За по-добро възприемане на обучението по математика в детската градина може да се обобщи, че е необходимо подходящо изложение на информацията и добра визуализация, поради предимно нагледно-образното мислене на децата в предучилищна възраст. Проектно базираното STEM обучение има огромен потенциал на метод, развиващ ключовите компетентности (включени и в новите учебни програми) и уменията на XXI в. То предполага интензивно, целенасочено и „умно“ използване на ИКТ. Проектно базираният STEM модел на обучение може да бъде реализиран на всеки етап от дидактическата учебна дейност в детската градина. Чрез интердисциплинарния си характер проектно базираното обучение способства както трансферът на знания от една културно образователна област и приложението им в друга, така и усвояването на непознато учебно съдържание чрез предварително подбрани конкретни дидактически цели и задачи на проектната технология.
- Петров, В. и Тодоров, Т. 2000. Основи на статистиката, В. Търново.
http://uni-sz.bg/StatExcel5/CompMeans.htm 15:00 ч., 25 май 2024 г. - Снежина Любенова, старши учител, ДГ „Слънце“, гр. Левски