Методът „Обърната класна стая“ означава учене чрез активност. Преподаването трябва да въвлича учениците в активно получаване на знания. Известни са изследвания, които доказват, че човек усвоява различно количество информация за едно и също време: при слушане – 10% ; при гледане – 20%; при слушане и гледане – 40–50%; при активно участие – 80–90%.Цел на обучението е не само да се предаде информация, но също и да се преобразуват учениците от пасивни получатели на чужди знания в активни конструктори на тяхното собствено и чуждо знание. Ученето е търсене на знания. Стремежът е фактите да се обхванат в концепция. Целта е да се достигне до собствено разбиране, а не до запомняне на “ правилните отговори”. Обучението трябва да се основава на опита и контекста, които правят ученика желаещ и способен да учи. То трябва да бъде структурирано така, че да може да бъде лесно възприето от ученика. При този метод учениците трябва да са включени в множество изследователски действия. Поощрява се креативността. Възможност за избор и разнообразие от образци на взаимодействие Създаване на привлекателна обкръжаваща учебна среда за баланс между лидерството на учителя и инициативата на ученика. Обучението чрез „обърната класна стая“ трябва да се основава на съществуващата основа: знание и умения. Възможност за осигуряване на съдържателна и релевантна обратна връзка. Помага на учениците с различни стилове на учене да учат по-пълноценно. Развиват се умения за работа в екип и критично самопознание. Развитие на по-силни положителни чувства към съучениците и учителя. Осигурява се непрекъсната обратна връзка. Намалява умората и се повишава желанието за обучение.
В собствената си педагогическа практика прилагам този модел. Тази идея е идеална за по-малките ученици, за които истинската домашна работа все още не е подходяща. Вместо това те гледат обучителния видеоклип в клас, като получават възможност да преглеждат материалите със собствено темпо. През това време учителят може да насочи вниманието си към всеки поотделно, да предложи индивидуална подкрепа. За много учители по света методът „Обърната класна стая“ вече не е новост, а добре работеща практика. „Обърната класна стая“ е педагогически модел, при който – за разлика от традиционното обучение – учениците разглеждат новия учебен материал извън клас. Обикновено това се случва, като учениците сами се запознават с учебното съдържание от няколко източника, включително и видеоклипове, които са подбрани от учителя. Нещо повече, активностите, класически завършвани в час, сега се завършват от учениците в удобно за тях време.
Подобряване на обучението в училище
Добавя се нова полезност, която насърчава учениците да се учат един от друг. Обучението започва с учебни видеоклипове и други ресурси, споделени преди часа. Промяната настъпва при присъствените лекции, когато задачата за деня трябва да бъде изпълнена в група. Този формат мотивира учениците да се учат един от друг и им помага да обяснят отговорите си и избора си. Обърнатата класна стая променя ролята на учителя, той става в по-голяма степен съветник и ментор на учениците, като ги мотивира да са активни и да работят в групи. Променя се и ролята на учениците, тъй като голяма част от тях до момента са пасивни участници в образователния процес и очакват готови инструкции. Моделът на обърнатата класна стая дава възможност на учениците да поемат по-голяма отговорност за образованието си и е стимул за експерименти.
Организацията на обучението и възпитанието поставя пред педагози и психолози изключително големи проблеми. Управлението на процесите на обучение предполага не само познание на материала, който трябва да се преподава, не само добро владеене на методиката, на организацията на обучението, но преди всичко познание на „обекта“, който ще бъде обучаван – ученика. Необходимо е да се познава ученикът, неговите възможности, състояния, мотиви, способности за обучение. Това познание се постига в процеса на общуване. Едновременно с това чрез общуването в училище учителят предава на учениците знания, изгражда в тях умения за прилагане на знанията, формира навици. Но това не е достатъчно. Учителят възпитава у ученика потребности, мотиви, желание, стремеж към учене, формира положителна мотивация към знанията.
„Обърнатата класна стая“ е един от вариантите за повишаване на равнището на усвояваните знания и умения по различните учебни предмети.
Обърната класна стая е педагогически подход, който се стреми да отговори на нуждите на новото поколение ученици. Тя е много повече идеология отколкото конкретна методология. Няма набор от правила, които да се следват или модел, в който да се побере. Това дава широки хоризонти за разгръщането на творчеството на учителя-новатор.
Пирамида на Маслоу в класната стая
След запознаването със съответното учебно съдържание, всеки ученик трябва да направи онлайн тест за обратна връзка с преподавателя. По време на урока в училище учениците задават въпроси на учителя си, търсят отговори на труднорешими задачи за разясняване на темата, правят упражнение и дискутират това, което са научили. За прилагане на метода „Обърната класна стая“ много успешно могат да се използват курсовете по предмети в електронната образователна платформа Мудъл. Този метод на обучение се прилага все по- често по света. Той се отличава от традиционните средства за обучение, защото обучението се индивидуализира – всеки учащ обръща внимание на детайлите, които са неясни за него. Подготвената обратна връзка чрез тест веднага дава информация и на този, който се обучава, и на този, който преподава, къде са пропуските в усвояването на темата. Накрая всеки ученик има възможност в клас, заедно със своите съученици да обсъди наученото, да зададе своите въпроси на учителя си и да затвърди знанията си чрез упражнения и дискусии.
Методи за привличане на вниманието:
Активно участие, Разнообразие, Хумор, Изследване, Увереност , Поставяне на цели, Обратна връзка, Контрол..
Създаваме на учениците си усещане за контрол. За да останат фокусирани и мотивирани за завършване на дадена задача.
За тази цел, нашите напътствия са наистина важни. Така ще повишим мотивацията на децата двойно повече, ако им предоставим известен контрол върху процеса или им позволим да избират между няколко възможности.
Може например само да им зададем рамкова тема за домашното и избор в какъв формат да я представят – презентация, ролева игра, разказ или дори поема. Друг вариант е да им дадем тема за допълнително проучване или проект, който да презентират пред класа.
- Поставете яснo целите за дадения урок
Ако още в началото на урока или раздела от учебника представите на учениците си целите, към които трябва да се стремят, това ще бъде много добър ориентир за тях и ще им подейства мотивиращо. Ако това са цели, които не се променят през целия срок или година, може да ги напишете и изпратите на класа или да ги закачите на стената в класната стая.
От една страна, по този начин децата ще знаят какъв е минимумът, който се изисква от тях, и след като го постигнат, със сигурност ще се опитат да надскочат добрия си резултат. От друга страна, определяйки ясно какви са очакванията ви, тяхната тревожност ще се изпари и те ще бъдат доста по-фокусирани върху усвояването на нови знания и умения.
- Работете за позитивна култура на класната стая
Добре е да изясните на учениците си, че всяко тяхно действие или бездействие има своите последици, но имайте предвид, че позитивното отношение дава по-добър резултат от наказанията и заплахите.
Понякога учениците не дават най-доброто от себе си в училище, защото чувстват, че техните усилия не са оценени или че не постигат успехи както другите от класа. Дайте шанс на всяко дете да развие своя пълен потенциал, да се чувства значимо и част от общност. Това със сигурност ще направи света му различен и ще го мотивира да постига повече.
Доказателствата сочат, че позитивната, безопасна и подкрепяща класна стая, в която учителят се фокусира върху способностите на учениците вместо върху техните слабости и последствията от несвършените задачи, действа по-мотивиращо за децата. И още нещо важно – те съзнателно или несъзнателно изпълняват очакванията, които възрастните имат към тях, така че по-добре се фокусирайте върху възможностите им, вместо върху недостатъците – върху нагласата “Можеш”, вместо “Не можеш”.
- Променяйте обстановката
Разбира се, най-доброто място за учене, при това специално създадено за тази цел, е класната стая. Но понякога е добре да се осмелим да сменим обстановката – това ще внесе нотка приключение и ще замени скуката на ежедневието. Може да проведете урока си на двора или в парка, да отидете в музей или в библиотеката, за да направите заедно дадено проучване, да поканите в клас гост-лектори или експерти в дадена област.
Дори да останете в училище, разчупете рутината, за да възобновите интереса към материала или към ученето. Кой е казал, че чиновете в класната стая трябва да са подредени точно по този начин? Защо не украсите стените ѝ с плакати, свързани с материала, но импониращи на учениците ви? Помолете ги например да нарисуват някои от най-важните моменти от уроците във вид на комикс, използвайки за основа манга или аниме стил. Може предварително да обявите, че изложбата ще украсява класната стая един месец, а през това помислете за друг художествен стил и подходяща задача, с които да замените комиксите.
Мозъкът обича разнообразието и може би точно тези идеи ще подействат мотивиращо на някои от вашите ученици.
- Редувайте дейностите в клас
Различните хора учат по различен начин. За една част от тях най-добрият вариант е ученето чрез практически задачи, опити и експерименти. Други биха предпочели да четат на спокойствие, а трети – да работят в група. За да мотивирате всички ученици, редувайте тези активности по време на уроците си, така че децата да се фокусират върху материала по начина, който им е най-близък. Така те ще останат ангажирани и ще внимават повече в час.
- Използвайте позитивно съревнование
Съревнованието може да бъде нещо градивно, което кара децата да се стараят повече и да се стремят към майсторство. Култивирате приятелския дух на всяко съревнование. Помислете например за групови игри, свързани с преподавания материал, или за други възможности учениците да блеснат със своите знания и умения.
- Предлагайте награди
Всички обичаме наградите, затова те са популярна техника за управление на мотивацията в класната стая. Тази стратегия е особено ефективна, когато се използва при навлизане в нова за учениците материя или умение. Помислете за индивидуалните особености и интересите на вашия клас, когато “колекционирате” идеи за възможни награди – дали да им предложите стикери върху тетрадките, посещение на кино или концерт, организиране на парти. Освен мотивиращо, подобен тип награди може да подействат и сплотяващо.
- Дайте на учениците си отговорности
Създаване на отговорности, свързани с класната стая, също може да мотивира учениците.
Възложете им например задачи като почистване на дъската, изготвяне на тематичен плакат, който да закачите, украсяване за празници и поводи или каквото друго се сетите. Децата няма да възприемат това като тежест, а като привилегия и ще се потрудят сериозно, за да я заслужат.
Осигурете възможност отговорниците да се сменят или да си помагат, за да може всеки да се чувства полезен и ценен.
„Обърната класна стая“
Разбира се, не всички ученици обичат да работят в група, но повечето от децата в клас се забавляват, когато заедно работят по общи проекти, решават проблеми или експериментират. Социалните контакти и общуването може да ги развълнуват и мотивират относно предмета на общата им дейност и завършването на задачата. При определянето на групите се уверете, че те са балансирани и разпределени така, че да не се налага едни ученици да допринасят повече за общия успех.
Методът дават възможност учениците да учат активно в класната стая. Ученето не се случва, когато човек просто се запознава с една идея, а когато човек действа върху нея. Обръщането на класната стая представя възможности на учениците да се обучават чрез разнообразие от различни дейности в учебния процес. Постига се намаляване на времето, прекарано в монотонна лекция от страна на учителя, вниманието се фокусира върху разбиране и прилагане.
Предимства на метода: фокусира върху разбирането на информацията, не само върху запаметяването ѝ. В часовете може да се акцентира върху развиване на умения, осмисляне на информация и прилагането ѝ. Учениците идват в клас с въпроси от урока, които не разбират и така в час учителят може да се съсредоточи само върху материала, който представлява трудност и да го обясни. Учениците могат сами да определят „темпото“ на обяснение и презентиране на материала, т. е. могат да спират или повтарят видеото, докато разберат урока.
Организация и методика на експерименталното изследване
Основен метод на изследване е педагогическият експеримент с констатиращ характер.
Експериментът е проведен през месеците…….и април 2022 година. Обхватът на изследването са двадесет и трима ученици – 12 момичета и 11 момчета от четвърти клас.
Не е правен специален подбор на изследваните лица. Децата са на възраст 9-11 години, с нормално психо-физическо развитие.
Резултати от изследването и анализът им
Анализ на резултатите от проучването на употребяването на прилагателното име на учениците от ІІІ клас
Анализ на резултатите от констатиращия експеримент
Констатиращият експеримент е проведен през месец май 2023 г. с ученици от четвърти клас.
Изследвана е писмената реч на 23 деца, с оглед употребяването прилагателното име. Децата са ученици от четвърти „а” и четвърти „б” клас.
В таблица №1 са предоставени резултатите по показател №1 – ученикът умее да разпознава и открива прилагателни имена в текста
В таблица №4 са предоставени резултатите по показател №4 – Развитие и умение за правилна употреба на прилагателните имена в речта
В таблица №5 са предоставени резултатите по показател №5 – Ученикът умее да прави правописна проверка на прилагателните имена да въвежда понятието „степенуване и използва степенуването на прилагателните имена.
В таблица №6 са предоставени резултатите по показател №6 – Ученикът да може да въвежда понятието „степенуване и използва степенуването на прилагателните имена.
Обобщение, изводи:
В операционното равнище на всеки вид урок се осъществява конкретна работа по конструиране на различни учебни ситуации, в центъра на които стои решаването на определена задача:
- работа по усъвършенстване на вече придобити знания, умения и компетентности;
- изследователска работа по решаване на проблем;
- творческа работа.
Решаването на всяка задача преследва постигането на няколко резултата:
- овладяването на конкретно учебно съдържание, респективно умения и компетентности;
- емоционална и интелектуална стабилизация, стимулирана от преодоляната трудност и изживения успех;
- засилване чувството на сигурност при постигане на познавателната цел;
- формиране и укрепване на психичното образование — рефлексията;
- ценностно обогатяване.
Репродуктивна дейността е свързана предимно с актуализиране на вече усвоени знания и умения( да се препише или прочете определен текст, да се преразкаже откъс от него по определена схема и т.н.) , но трябва да очертае нови равнища на проникване в същността на вече изучените предмети, обекти, процеси и явления, ако преразгледа техните проявления от нов ъгъл на анализиране на тяхната същност и в нов, различен контекст на съдържателност, обобщеност и съотнесеност.
Изследователска дейност
Всяка задача, поставена по подходящ начин, с подходящи въпроси и насоки за работа, както предоставяне на подходящи помощни дидактически материали, ангажира интелектуалния потенциал на ученика и го превръща в изследовател. Създаването на проблемна ситуация е една от възможностите за стимулиране на изследователската активност на учениците.
Творческа дейност
Отличава се с по-голяма свобода на познавателните действия на учениците. Чрез творческата работа на учениците се постига висока степен на активност на цялостния им интелектуален и психически потенциал. Повишава се осъзнатостта на действията, развива се рефлексното им поведение, свързано с осъзнаване на собствените възможности за решаване на задачата, откриване на адекватните ориентири за подпомагане на усилията, мобилизация на собствените сили за преодоляване на трудността, осъществяване на самоконтрол, самопроверка и самооценка на действията и постиженията.
- Карчева, М. Моделът „Обърната класна стая“. Продължаващо образование
Еразъм 2018. Учебно ръководство за метода на обърната класна стая в обучението на възрастни
Андрейчин, Л. 1961. На езиков пост. С.
Брезински С. 2006. Трудния български език. С.
Бояджиев Т. 2007. Българската лексикология. С.
Бузов Е. 1999. 101 стратегии за усъвършенстване на педагогическия процес. С.
Владимирова П. и др. 1972. Въпроси на езиковата култура. С.
Вътов В. 1992. Основен курс по съвременен български език част1. Фонетика графика и правопис морфемика словообразуване. - Станислава Георгиева Стоянова, старши учител, 48 ОУ „Йосиф Ковачев“, гр. София