В училището днес е необходимо да се прилагат иновативни методи и подходи, които да вземат предвид особеностите и способностите на всяко дете, т.е. да работят за всички. Такъв метод е проектно базираното обучение. При него движеща сила са именно учениците и това е най-голямата ценност, защото проблемите, по-които се работи, имат пряка жизнена опора. Проектно базираното обучение засилва активизирането на учениците, възпитава критичност в тяхното мислене. Идеята за развиване на критическото мислене у учениците от началното училище е актуална, защото в целеполагането на съвременното демократично образование особено значение има замисълът учениците да се научат не просто да запомнят и възпроизвеждат знанията, а преди всичко да вникват в същността на информацията, да я осмислят и анализират, да интерпретират понятията, да решават проблемни ситуации и да оценяват поведението си, т.е. да мислят критично.
НУ „Инж. Вълков“ има над 176-годишна история и е наследник на първото светско училище в Луковитския край. През 2020/2021 учебна година в него се обучават общо 216 ученици от 1 до 4 клас и 25 деца в ПГ. Всички те са от така начрените уязвими групи.
Работата с такива ученици е трудна и учителите трябва да полагат огромни усилия, за да ги обучават, възпитават и социализират. За да се грабне вниманието на учениците, за да се поддържа интересът, за да се предизвика любопитството им и за да се стимулират за активно участие в учебния процес е необходимо използването на подходящи методи. Такъв метод е проектно базираното обучение.
Практиката е проведена с учениците от трети клас през първия учебен срок на учебната 2020/2021 година в рамките на часовете по ФУЧ „Математика“.
Групата е съставена от 15 ученици. Всички те са билингви, на възраст 9–10 години и могат да бъдат причислени към рисковата група от отпадане.
Основните цели, свързани с прилагането на тази иновативна практика са:
- Осигуряване на възможност за учениците да учат чрез опита (чрез преживяване).
- Учениците да придобият умения и практика за решаване на логически задачи и задачи за откриване на закономерности чрез екипна организация на работа.
- У учениците да се развие комбинаторното, логическото и критично мислене.
- Осигуряване на възможност учениците да работят в екип – формиране на умения за работа в екип, както и на качества като толерантност, комуникативност, инициативност.
Описание на практиката
Иновациията е насочена към използване на нов метод на преподаване, а именно проектно базирано обучение във ФУЧ „Математика“ с ученици от трети клас.
Работата по проекти ни помага да „отпразнуваме“ наученото по време на срока или учебната година – да видим „крайния продукт“, който сме създали чрез собствените си знания и умения. И така си даваме отговор на много важния въпрос „Защо учим всички тези неща в училище?“.
Използването на проектно базираното обучение е организационна форма, в основата на която стои работата по един проект. Проектите се разработват чрез действено обучение. Проектът се възприема като една тема за проучване, която позволява да се осъществи връзката между теорията и практиката. Търси се реален проблем, заимстван от живота. Проектите имат интердисциплинарен характер. Използването на ИКТ е ключов фактор за реализирането на дейностите (Борисова 2014).
Всеки проект се реализира на няколко основни етапа:
- Организационен – уточняват се начини на работа, формирането на екипи и крайната цел.
- Оперативен – извършват се основните дейности наблюдения, събиране и подбор на материали, работа по крайния продукт.
- Продуктивен – финализиране на работата по крайния продукт, представяне пред учениците от останалите класове, родители и приятели (Борисова 2014).
Целта на създадения и приложен в педагогическата ми практика модел е да се провокира интересът на учениците, да се стимулира увереността в собствените им сили и да се повиши техният успех.
Моделът е центриран върху разработването на учебни задачи под формата на тематични проекти, чрез които се усвоява трайно учебното съдържание по математика.
В рамките на часовете по ФУЧ „Математика“ в трети клас се работи по множество проекти, като в настоящия доклад е представен един от тях, а именно „Ресторант за здравословно хранене“.
Идеята за него е заимствана от Института по образование Бък, САЩ, през първия учебен срок на учебната 2020/2021 година.
Проектът е разделен на 6 части, по време на които учениците развиват математически умения, за да отворят ресторант за здравословно хранене.
ПЪРВА ЧАСТ
През първите часове учениците се запознават със снимки, видеоклипове на ресторанти и други, след което следва беседа, в края на която те трябва да познаят с какво точно ще се занимават. Това предизвиква голяма доза вълнение у децата.
След като вече са напълно наясно с темата на проекта следва самостоятелна работа, при която учениците намират информация за известни личности, които са започнали такъв бизнес. Особено им хареса историята за братята Мак и Дик Макдоналд. Учениците подготвят материали за такива предприемачи, за тяхната история и постижения, след което правят презентация на информацията пред останалите съученици.
ВТОРА ЧАСТ
Следва проектирането на ресторанта. Учениците се разделят на групи по трима. Всека група прави своя проект, като чертаят в квадратна мрежа. При проектирането учениците разполагат отделните части на своя ресторант в мрежата.
В тази част във всяка от групите се провежда дискусия за решаването на следните въпроси:
- Къде в ресторанта ще се готви храната?
- Колко място ще е необходимо за тази зона?
- Къде ще бъде вратата на ресторанта?
- Къде ще е разположено мястото на касиера?
- Колко клиенти ще очакват в техния ресторант всеки ден?
- Защо е важно да се предвиди броят на клиентите?
- Колко маси и столове ще им трябват?
- и т.н.
След като всичко това е ясно, се преминава към изготвянето на макет. За целта учениците изработват от картон геометрични фигури, които познават – правоъгълник, триъгълник и т.н. и на подложен картон ги разполагат, съгласно начертания на квадратната мрежа план.
Повечето от геометричните фигури се оцветяват в подходящи цветове, за да бъде макетът по-реалистичен.
Решават задачи според указанията на учителя и преминават отново към дискусия, на която се определя какво ще бъде името на ресторанта. Фирмата се изработва и монтира на вратата на макета.
Дотук проектът е приключил с планиране на сградата, капацитета ѝ и разположението на помещенията в нея. Ресторантът си има и име.
ТРЕТА ЧАСТ
На следващият етап следва да се определят какви артикули ще бъдат предлагани в ресторанта. Като за начало се организира Мозъчна атака, чрез която ще бъдат определени артикулите, които потенциално могат да бъдат предлагани в ресторантите. За целта се използва постер, на който учителят вписва всяко едно от предложенията, появили се по време на мозъчната атака.
След приключването на мозъчната атака се преминава към дискусия по групи с цел да се определи кои от предложените по време на мозъчната атака артикули ще се предлагат в ресторанта. Всяка група има празен органайзер, в който участниците в нея вписват кои артикули ще предлагат, класифицират ги в три категории, а именно – предястия, основни ястия и напитки и определят на каква цена ще бъдат предлагани те.
Следва изработването на меню. За целта учениците могат да използват собствени рисунки, снимки и др., да изписват на ръка или да използват компютърни програми, за да изработят най-подходящия според групата дизайн на меню за конкретния ресторант.
Учителят отново дава различни задачи за пресмятане.
Ресторантът е проектиран, името му е избрано, макетът е готов, менюто също, следва основният етап от проектно базираното обучение, а именно организиране на работата в ресторанта.
ЧЕТВЪРТА ЧАСТ
В рамките на първия час от този нов етап на обучените се разиграва ситуацията „Вземане на поръчки и изчисляване на сметки“.
Учениците се нуждаят от менюто, което са направили, за да извършват изчисленията си. На ротационен принцип се избират по 2–3 ученици, които да обикалят измежду учениците в класа и да събират техните поръчки, като съответно учениците определят и от кой ресторант желаят да поръчат.
След като получат своите поръчки, групите започват да работят по изчисляването на сметките. Изчислените сметки се предават на поръчителите.
За разнообразяване на ситуацията се правят и групови поръчки, като условието е в последствие екипът на ресторанта да подготви индивидуална сметка за всеки поръчител, като общата сметка се поделя по равно измежду поръчителите ѝ и с това се приключва тази част.
ПЕТА ЧАСТ
Тъй като при проектно базираното обучение е препоръчително да се насърчава и направлява усвояването на знания, формирането на умения и нагласи за успех у учениците за самостоятелен живот, за междуличностно и междукултурно общуване, вземане на решения, съпричастност, отговорност за собствените действия, за критично и креативно мислене, за умения за саморефлексия и др.; спазване книжовните езикови норми, възпитание и социализация на учениците и контролиране спазването на изискванията към устната и писмената реч; осигуряване обективна и навременна информация за индивидуалното развитие и за постигнатите резултати от ученика, се предвижда в следващата част да се премине към ситуацията „Наемане на служители“. За целта първо във всека група се провежда дискусия, за да се решат следните въпроси:
- Какъв тип служители ще им трябват?
- Колко на брой?
- Какви умения искат да имат техните работници?
- Каква заплата ще им дават?
След като се изяснят тези въпроси, групите решават къде ще пуснат обяви за това, че търсят служители и какво ще включат в обявите.
Подготвят въпроси за интервютата, както и списъци с уменията, които трябва да имат съответните служители.
В рамките на следващия час всяка група представя пред останалите ученици как би протекло едно интервю за наемане на служите според тях.
След провеждането на интервютата групите се аргументират пред кандидатите защо точно тях ще наемат или не съобразно предварително подготвените списъци с изискуеми умения и качества.
На следващия етап, след като вече всяка от групите има назначен кандидат, следва да му определи работната заплата. Тъй като все още не е ясно как ще работи съответният служител, следва да бъде определено неговото трудово възнаграждение за ден, за седмица и за месец. Именно в този част учителят въвежда понятията „професия“ и „часова ставка“.
ШЕСТА ЧАСТ
Тъй като един от основните моменти в проектно базираното обучение е осигуряване обективна и навременна информация за индивидуалното развитие и за постигнатите резултати от ученика, информиране родителите за тях и определяне мерки за допълнителна подкрепа, консултиране и коригиране, като се използва конструктивно обратната връзка за подобряване на работата, в настоящата практика се предлага на последния етап да се организира представяне пред учениците от останалите класове, родители и приятели (Петрова 2015).
Описание на постигнати резултати
Освен емоционалната удовлетвореност от постигнатите реултати, красиво изработените макети на ресторанти и множеството проведени дискусии, ефективността от проведеното проектнобазирано обучение е видна и от резултатите, които учениците са показали на изходящия контрол по математика, а именно:
Най-високите резултати са следните:
– При ОК „Числа“ – Глобална тема:„Събиране и изваждане на числата до 1000 без преминаване“, на ниво знание, правилно извършва аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 1000 без преминаване – 84 %. и при Глобална тема:„Събиране и изваждане с преминаване“, на ниво знание, правилно извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 1000 с преминаване – 70% от учениците.
Това ни дава основание да направим извод, че методиката е ефективна и чрез нея учениците са успели да затвърдят знанията си по някои теми, както и да придобият редица нови знания и умения, не само свързани с математиката, но и с други предмети, тъй като една от основните характеристики на проектно базираното обучение е неговата мултидисциплинарност.
Предимства на представената практика
Използват се иновативни методи на преподаване, групова работа и ефективни игрови и интерактивни техники на работа:
- Мозъчна атака (Брейнсторминг),
- SWOT-анализ,
- Пирамида,
- Дискусия,
- Ролеви игри,
- Дискусия.
Като метод на преподаване проектно базираното обучение включва лекция, дискусия, беседа, наблюдение, демонстрация, като метод на учене – упражнение и проект. Планират се продължителността на подготовката, групите, дейностите, представителните изяви, резултатите. Представянето винаги носи положителни резултати и увереност у учениците.
Възможности за прилагане в други български училища
За прилагането на предложената методика не се изискват специфични ресурси и тя може да бъде приложена във всяко едно българско училище.
Ограничения и възможни затруднения
Предполагаемите фактори и причини за ограниченията и възможните затруднения като цяло се дължат на недостатъчните умения на голяма част от третокласниците за четене с разбиране, в резултат на което не могат да вникнат в съдържанието на задачите и да работят самостоятелно, но при проектно базираното обучение, ако не са налице личностни конфликти вътре в групите, не би трябвало учениците да имат някакви затруднения при правенето на необходимите изчисления.
Липсата на културни навици, фактът, че има ученици, които никога не са посещавали заведения за хранене и нямат представа от това каква е обстановката в тях биха създали редица възможни затруднения при осъществяването на проекта на ресторанта.
Липсата на опит би довела до затруднения в провеждането на интервютата и последвалото аргументиране на решенията от подборите на служители. Учениците нямат опит да се представят пред публика и трудно биха презентирали своите ресторанти пред публика.
Устойчивост
Методиката е устойчива. В часовете по ФУЧ „Математика“ в трети клас е много подходящо да се прилага проектно базирано обучение. За реализацията на тази практика не се изискват много ресурси и тя може да бъде проведена във всяко едно училище.
След като има толкова добра ефективност при ученици, които определено имат затруднения при усвояването на знания и умения, можем да определим предложената методика за напълно подходяща за прилагане.
Методът на проектите успешно се налага в последните години в българското училище. Чрез проектната работа учениците усвояват нови понятия, затвърждават формираните знания и едновременно с това изпитват удоволствие от работата, която са свършили, чувстват принадлежност към своята група. Освен това проектно базираното обучение предоставя възможност учениците да учат активно, да изграждат социални и практически умения още от най-ранна училищна възраст. Удовлетворението на децата от свършената работа става достояние и на техните родители, които са горди и щастливи от видяното и имат възможност да се включат активно в училищния живот. Проектният подход дава много добри резултати, тъй като има силно мотивираща роля в процеса на обучение.
„Иновативните училища и креативните учители са тези, които ще променят образователната система“ казва министър Вълчев. Смятам, че за училище като нашето, в което учениците са от уязвими групи, иновативното обучение е наложително, за да грабне вниманието на ученика, за да предизвика интереса му и да го симулира за активно участие в учебния процес. Използването на проектно базираното обучение в подходящия момент и правилното му прилагане в унисон със специфичните особености на класа е гаранция за постигане на по-високи резултати.
- Борисова, М., 2014. Проектно-базирано обучение в начален етап на българското училище. В: Педагогика, бр. 4.
Гаджева, Д., 2008. Интерактивни методи в обучението по математика в началните класове. Съвременни образователни технологии в основното училище – Научно-практическа конференция, Университетско издателство „Св. Св. Кирил и Методий, В. Търново.
Кръстева, А., 2009. Интерактивността – по посока развитие на критическото мислене у учениците от началното училище. В: Начално училище, бр. 1.
Петрова, Хр., 2015. Формиране на метапредметни универсални умения у учениците. В: Педагогика, бр. 4. - Цвeтозара Пенчева-Теодосиева, заместник-директор по учебна дейност, НУ „Инж. Георги Иванов Вълков“, гр. Луковит,
nu_valkov@abv.bg