Статията разглежда театъра, като част от живота на съвременното общество и като метод на обучение и начин за мотивация на учениците да учат. Театърът в образованието е мощно средство за промяна и развитие на учениците. С помощта на театралния процес учениците са съпричастни със случващото се на сцената, могат да се включат и да изживеят учебното съдържание по по-интересен и ангажиращ начин. Така театърът не само обогатява учебния процес, но и помага за развитието на социалните, емоционалните и когнитивните умения на учениците. Чрез включването на театрални елементи в образованието се цели да се подобрят резултатите на учениците и да се повиши интересът им към учебния процес. Работата в екип, комуникацията и уменията за публично говорене, които се развиват чрез сценични изкуства, са от съществено значение в различни житейски ситуации.
Театърът е важна част от живота на много хора, тъй като е форма на забавление и ангажира публиката с представянето на интересни истории на зрители по целия свят. Театърът приема различни форми в различните култури – индонезийски кукли, китайска опера, традиционни африкански приказки и там-тами, както и представления на сцена в стил Бродуей. Независимо от театралния стил, представленията могат да накарат зрителите да се потопят в магията на театъра и да изпитат приятни и незабравими моменти.
Театърът винаги е бил силно средство за комуникация и изразяване на човешки емоции, мисли и културни ценности. Той може да стимулира въображението и да насърчава разбирането на човешкия опит. В съвременното образование театърът все повече намира своето място като ефективен инструмент, който може да бъде използван за обогатяване на образователния процес и за подпомагане на учениците да учат чрез преживявания, като по този начин ги мотивира и да учат. Тази педагогическа практика не само обогатява учебния процес, но също така развива социалните, емоционалните и когнитивните умения на учениците. Включването на театрални елементи в образованието може да има значителен положителен ефект върху учениците, като ги ангажира, мотивира и помага за по-добро разбиране на учебния материал.
Понятието „театър в образованието“ описва използването на театрални методи с цел обучение, вместо просто за забавление. Целта е да се променят познанията, убежденията или поведението на публиката. Театърът в образованието има за цел да развие уменията на учениците и да намали дискриминацията в различни области. Като съвременен образователен инструмент, образователният театър се базира на интерактивното участие на учениците, вместо на простото запаметяване и репродукция на информация.
В него водещо място заема преживения опит, който гарантира максимално качество на възприемане на информацията, тъй като в процеса се ангажират всички системи на психичния апарат – когниции, емоции и чувства, поведенческо реагиране. В резултат на включването си в интеракцията, участниците осъзнават знанието по автентичен начин, т.е. формирането на понятия е на базата на придобит индивидуален опит, а не посредством дистанцираното знание – формулирано от някой друг. Основополагащ за развитието на уменията е процесът „научаване с разбиране“, което реално се проявява в опити за справяне с конкретна ситуация. Todorov (2020, с. 66), описва едно такова преживяване чрез следенето на двуезичните подкастове с популярното приложение за изучаване на чужди езици Duolingo. „Те са уникални не само защото може да се чуе говорът на носители на езика, но те също обогатяват познанията за историята и културата на говорещите целевия език.“
Съществуват все повече литературни данни в подкрепа на ползата от театъра в образованието. Все повече на него се гледа като на мощен инструмент за промяна на различни социални нагласи. Театърът засилва многократно емоционалната и психологическа сила на посланията, насочени към аудиторията и представя по убедителен и интересен начин чувствителни въпроси, засягащи най-вече младите хора. Едно внимателно изработено представление може да промени начина, по който мисли определен човек и съответно на това – да промени неговите или нейните действия.
Има все повече и повече литературни данни, които подкрепят ползите от театъра в образованието, като го разглеждат като мощен инструмент за промяна на социални нагласи. Театърът усилва емоционалната и психологическа сила на посланията, представляващи чувствителни въпроси, особено за младите хора. Едно добре изпълнено представление може да промени мисленето и действията на дадено лице, да го накара да се замисли над собствения си начин на живот, мисли и действия.
Чрез използването на театъра като учебно средство и чрез училищните и театрални постановки, младите хора имат възможност да се запознаят с нови идеи и перспективи, да разширят своите хоризонти и да развият своето критично мислене. Според Николова образователният театър „представлява един ефективен подход в образованието, тъй като предполага трупане на опит и знания в една алтернативна реалност (въображаема ситуация), наситена с връзки, взаимоотношения, конфликти и разнообразни поведенчески модели (Николова, 2013).“ Ако се използва ефективно, чрез него могат да се представят деликатни теми, които обикновено не се обсъждат публично, особено в учебните заведения. Това може значително да ги повлияе и да ги насочи към по-положителни решения и по-здравословен начин на живот. И така театърът може да бъде изключително мощно средство за промяна и обогатяване на ученици и младежи.
Така театърът може да има голямо влияние върху обществото и да помогне за формирането на по-положителни ценности и убеждения сред младото поколение. Той ангажира вниманието на аудиторията, като я кара да съпреживява активно случващото се на сцената. Според Никълсън, „чрез трансформиращото преживяване на изпълнение на живо публиката може да се свърже със сложни идеи, емоции и перспективи и в крайна сметка да придобие по-дълбоко разбиране за себе си и света около тях (Никълсън, 2009).“ Чрез поставяне на мястото на героите в театралната пиеса зрителите активно съпреживяват, като се въвличат освен на интелектуално и когнитивно ниво, но и на емоционално. Благодарение на това театърът въздейства върху нагласите, ценностите и убежденията така, както традиционните методи на обучение не могат. Театърът представя своите послания по такъв начин, че младежите да ги разберат и приемат като модел за поведение. Изучаването на чужд език чрез разиграването на театрални пиеси може да бъде комбинирано с работата по кратките разкази налични в приложението за изучаване на чужди езици Duolingo. „От една страна, те развиват изцяло езикови умения като четене, слушане, превод и произношение. От друга страна, потребителят придобива конкретни компетенции, например, как езикът цел функционира в ситуации от реалния живот (Todorov, 2022, с. 489).“ Тези кратки разкази са представени под формата на пиеси; в тях винаги има поне двама участника. След езиковата работа по тях може да се пристъпи към превръщането им в театрална постановка.
Театърът играе жизненоважна роля в образованието, като насърчава ученето чрез преживявания и подобрява академичните постижения, социалните умения и цялостното благосъстояние на учениците. Чрез развитие на характера, емоционална интелигентност, критично мислене и решаване на проблеми, както и подобряване на социалните умения и благосъстоянието, драматичното изкуство предлага холистичен подход към ученето, който е едновременно ангажиращ и трансформиращ. Като интегрират театъра в своите учебни програми, училищата могат да създадат богата и разнообразна учебна среда, която вдъхновява учениците да изследват своите страсти, да поемат рискове и да станат активни, съпричастни граждани.
Бележки:
Всички преводи от английски на български език са на автора.
-
Николова, М. (2013) Образователна драма: същност, особености и предизвикателства в началното училище. Списание на СУ за образователни изследвания (1).
Nicholson, H. (2009) Theatre & Education. Springer.
Todorov, P. (2022) Assignable Stories with Duolingo for Schools. Формиране на компетентности в съвременната образователна реалност. редактор/и: проф. д.п.н. Татяна Томова, доц. д-р Елена Калфова. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“. ISBN:978-954-07-5499-4.
Todorov, P. (2020) MULTY-LANGUAGE LEARNING WITH DUOLINGO. Создание искусственного иноязычного окружения как один из факторов активизации учебной деятельности: Материалы всероссийской научно-практической конференции (с международным участием) – Санкт-Петербург. Publisher: СПбГЭУ, Россия. pages: 63-70. ISBN:978-5-7310-5350-1.
- Катя Христова Янкова, старши учител по английски език
СУ „Христо Ботев“
град Девин
електронен адрес: katya_terziyska@abv.bg