Моделът на обучение по английски език в Х клас чрез иновативната електронна платформа „Моята книга“ се основава на извънкласното четене като допълнителна самостоятелна дейност на учениците, насочена към подобряване на умението четене с разбиране и към повишанане на мотивацията за учене. Учениците от експерименталната група си избират произведения от художествената литература, прочитат ги самостоятелно и изпълняват върху всяко от тях по една задача. Задачите се предават на учителя за проверка и оценка, а някои се представят пред класа. Изследването продължава шест месеца – от октомври 2023 година до март 2024 година и има структурата на дидактически експеримент, разделен на три етапа: констатиращ, формиращ и контролен. Целта е в края на експеримента да се установи дали тази програма допринася за развиване на умението четене с разбиране и за повишаване на мотивацията за учене на английски език, както и за четене на художествена литература.
КОНСТАТИРАЩ ЕТАП
Констатиращият етап на дидактическия експеримент обхваща първата седмица на месец октомври 2023 година, когато, след преговора в началото на учебната година, се провежда първото писмено изпитване – входното ниво. Тъй като в IX клас учениците са изучили поднивото В1 Part 1 на учебната система Legacy (Dooley, 2021 & 2020), последният тест от него – Exit Test (Test Booklet, 2018a) – се използва като входно ниво в началото на Х клас.
Частта четене с разбиране от този тест се използва за установяване на нивото на това умение в началото на експеримента. Тя включва три упражнения, първото от които – упражнение С – се основава на четенето „от повърхността към същността на текста“ (Dooley, 2018: 4). От учениците се изисква да разберат общия смисъл, за да свържат всеки от петте абзаца с подходящо заглавие. С цел да се избегне или поне намали елементът на случайност и налучкване на верния отговор, предложените заглавия са с едно повече от броя на абзаците, като едно заглавие е неподходящо. Както твърди Тодоров (2020б, с. 79) „този тип упражнение е от средна трудност, тъй като при него също са зададени отговори и обучаемият не трябва да пише нищо, но въпросите и отговорите са повече от два, три или четири, и свързването им изисква повече време за мислене, за да се достигне до верния отговор.“
Второто и третото упражнение се основават на четене „от същността към повърхността на текста“ (пак там), т.е. четене за разбиране на подробности. В упражнение D учениците трябва да отбележат като верни или грешни шест твърдения, формулирани във връзка с текста. Както е допустимо на това подниво, липсва третата възможност – няма информация в текста. В упражнение Е от учениците се очаква да напишат отговор на два въпроса върху текста. В случая верните отговори са формулирани в самия текст и не се налага учениците да използват свои думи.
ФОРМИРАЩ ЕТАП
След констатиращия етап на дидактическия експеримент, при който се установява на какво ниво на умението четене с разбиране са учениците в началото на Х клас, от втората седмица на месец октомври 2023 година започва формиращият етап. По своята същност той представлява работа по „метод на проекта“ (Попов, 2009: 186), която протича в няколко фази: стартова, същинска работна фаза и кулминация на проекта (пак там).
Стартовата фаза в конкретния случай обхваща месец октомври 2023 година, когато учениците се запознават с електронната платформа „Моята книга“ и им се поставя задачата всеки да избере произведения на английски език от нея. Уточнява се, че след прочитане на всяка книга ученикът попълва отчет и изпълнява върху нея задача – писмена или във формата на презентация. Задачите ще бъдат представени пред класа в специално отделени за целта учебни часове и ще бъдат оценени от учителя, като оценката се внася в електронния дневник Школо като текуща „оценка от проект“ – налично на www.shkolo.bg.
Един много важен елемент на стартовата фаза е създаването или повишаването на мотивация у учениците за четене на художествена литература на английски език. За да бъде успешен проектът, те трябва да са убедени в ползите от него и да го приемат не само като задължение, а като желано от тях предизвикателство.
По време на същинската работна фаза се извършват „консултации, подпомагане от страна на преподавателя“ (Попов, 2009: 187). Тази фаза продължава от месец ноември 2023 година до края на месец февруари 2024 година. През нея учениците четат избраните от тях книги, попълват отчетите и подготвят по една задача върху всяка книга. При нужда учителят ги подпомага в ежеседмичните часове за консултации по английски език, които се провеждат в удобно за учениците време.
Следва кулминацията на проекта – „представяне на продукта“ (пак там). За тази фаза са отделени учебни часове през първата половина на месец март 2024 година. Тогава всеки ученик представя пред класа по една задача, която е изпълнил върху прочетена от него книга, а съучениците му и учителят задават допълнителни въпроси и коментират както изпълнението на задачата, така и самата книга, ако са запознати с нея.
Отчетът, който учениците попълват, се състои от две части. Първата съдържа информация за прочетената книга: заглавие, автор, жанр, кога е написана / издадена за първи път и накрая – данни за настоящото издание (място на издаване, издателство и година на издаване).
Втората част на отчета включва списък със задачи, от които учениците си избират по една за всяка прочетена книга. Задачите са общо 21 на брой, като могат да се обособят по вид в няколко групи. Първата група включва традиционни писмени задачи върху книгата, като резюме на сюжета. Втората група съдържа отново писмени задачи, но с по-творчески характер, подходящи за ученици, влагащи въображение в писмените си работи, например да се преработи краят на историята. Изискването към писмените задачи е да бъдат с дължината на съчиненията, които учениците пишат в Х клас, а именно 170-200 думи.
Третата група задачи не са писмени, а са свързани с други изкуства и са подходящи за ученици с изявени творчески заложби, примерно да се изиграе ключова сцена от произведението. Тези задачи се оценяват при представянето им пред класа, като всички присъстващи съученици и учителката гласуват оценката.
Следва една задача, която много ученици избират, а именно да се направи мултимудийна презентация по книгата.
Последната задача в списъка излиза от рамките на едно единствено произведение и е предназначена за ученици, които имат афинитет към художествената литература и вече утвърден интерес към четенето за удоволствие. Това е т.нар. изследване на един автор – проучване на произведенията на определен писател. То включва да се прочетат няколко произведения на един и същ писател и да се анализират повтарящите се теми, типовете герои и авторския стил.
Така изложеният дотук проект – програма за извънкласно четене – е вече установен в практиката на чуждоезиковото обучение. В какво си състои иновацията? Отговорът е в електронната платформа „Моята книга“, която е инструмент, който се използва в дигитална среда, а „това налага балансирано комбиниране на дейностите в присъствените часове с дейностите в дигитална среда за да се постигне удовлетвореност от страна на обучаемите (Тодоров, 2020а, с. 171).“
Пълното ѝ наименование е My Book Pile – „Моят куп книги“, но на български се използва съкратено като „Моята книга“. Намира се в Интернет на адрес www.mybookpile.eu и с това е по-привлекателна за учениците от източниците на информация на хартиен носител. Те си правят профил в нея, както в социалните мрежи, разглеждат предлаганите заглавия, сами си избират какво да прочетат и дори могат сами да го поръчат, като използват код, получен от учителя по английски език. Всички книги са с минимум 15% отстъпка от цената, което представлява една непрекъсната промоция.
Отстъпките, натрупани при покупките на книги от учениците, се предоставят на училищата под формата на книги за училищната библиотека. Това е благородна инициатива, която обогатява фондовете на библиотеките и дава възможност на учениците не само да купуват, но и да заемат книги за четене.
За разлика от онлайн книжарниците, платформата „Моята книга“ не функционира целогодишно, а се отваря три пъти в годината за определен период от време. Във всяка кампания – пролетна, лятна и есенна – се предлагат различни заглавия, специално подбрани и жанрово разнообразни, адаптирани съобразно езиковото ниво и възрастта на учениците.
По своята същност „Моята книга“ представлява програма за четене и по този начин запълва липсата на национална програма за насърчаване на четенето в България. Продукт на САНПРО, официален представител на издателство Пиърсън, освен учебници и учебни помагала по английски език, платформата предлага художествена литература за ученици на издателствата Pearson и Black Cat. Книгите за четене са разделени на три възрастови групи: 1-4 клас, 5-7 клас и 8-12 клас, като са съобразени с нивото на английски език, което се преподава в съответните класове. За гимназиалния етап те са на ниво от А2 до С1 по Общата европейска референтна рамка за езиците.
КОНТРОЛЕН ЕТАП
След формиращия етап, дидактическият експеримент приключва с контролен етап, който се състои от две части и се провежда през последните две седмици на месец март 2024 година. Първата му част включва изходен тест за установяване нивото на умението четене с разбиране в края на експеримента, а втората – анкета. Тестирането се провежда и в експерименталната група, и в контролната, докато анкетирането – само в експерименталната.
Тестът, който се провежда през третата седмица на месец март, е Тест 3 – върху Модул 5 и 6 – от поднивото В1 Part 2, което се изучава в Х клас (Test Booklet, 2018b). Частта четене с разбиране се използва за установяване нивото на това умение в края на експеримента. Тя включва три упражнения, подобни по вид на тези от теста от констатиращия етап. Първото от тях – упражнение D – се основава на четенето от повърхността към същността на текста; аналогично е на упражнение С от теста входно ниво.
Второто и третото упражнение се основават на четене от същността към повърхността на текста, т.е. четене за разбиране на подробности. В упражнение E трябва да се избере верният отговор между четири възможности (A / B / C / D). В упражнение F се очаква да се напише отговор на два въпроса върху текста. Въпросите са формулирани по такъв начин, че учениците са длъжни да използват свои собствени думи, като перифразирят текста.
След проверката на умението четене с разбиране чрез гореизложения тест, следва проверка на мотивацията за учене, която се извършва чрез анкета. Тя се провежда през последната седмица на месец март 2024 година само в експерименталната група, за да се установи дали електронната платформа „Моята книга“ е повлияла върху мотивацията на учениците да четат художествена литература на английски език и да изучават езика. Анкетата се състои от шест въпроса, попълва се писмено и е анонимна, за да се чувстват учениците спокойни да изразят мнението си.
Първият въпрос е единственият, на който трябва да се избере единият от двата посочени отговора, а именно дали учениците четат художествена литература на английски език откак са се запознали с платформата „Моята книга“ или още преди това. Въпроси 2-5 са придружени от няколко отговора, като е уточнено, че учениците имат право да посочат повече от един отговор, а освен това имат възможност да добавят свой отговор. Вторият въпрос е за любимия жанр / любимите жанрове на учениците, за да се прецени дали предложенията в кампаниите на „Моята книга“отговарят на предпочитанията им. Третият въпрос проверява защо учниците четат художествена литература на английски език, т.е. каква е тяхната мотивация. Четвъртият въпрос разкрива отношението на учениците към самата платформа, а петият – как тя е повлияла на мотивацията им. Последният, шести въпрос е отворен. В отговор учениците пишат какви препоръки имат към електронната платформа „Моята книга“.
Бележки:
- Всички преводи от английски на български език са на автора.
- Списъкът със задачи във втората част на отчета е съставен от автора по време на дългогодишния ѝ опит като учителка по английски език в гимназиалния етап на средното образование.
-
Попов, Т., ред. (2009). Педагогика. Втора част: Теория на обучението. Дидактика. София. Медицински университет.
Тодоров, П. (2020а) Обучение по английски език чрез прилагане на информационни и комуникационни технологии в Стопанска Академия, Свищов. Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ Факултет по класически и нови филологии Том 113. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ ISSN 0204-9600. 170-207.
Тодоров, П. (2020б) Прилагане на модел за обучение по английски език базиран на информационни и комуникационни технологии. Академично издателство „Ценов“. Свищов. ISBN: 978-954-23-1792-0.
Dooley, J. (2021). Legacy. Level B1, Part One. Student’s Book. UK. Express Publishing.
Dooley, J. (2018). Legacy. Level B1, Part One. Teacher’s Book. UK. Express Publishing.
Dooley, J. (2020). Legacy. Level B1, Part One. Workbook. UK. Express Publishing.
Test Booklet Legacy B1 Part 1. Published 2018a, accessed 16 July 2024. https://drive.google.com/file/d/16ulK0RTCLjULcpdJN2biR4saACCiTzPp/view
Test Booklet Legacy B1 Part 2. Published 2018b, accessed 16 July 2024.
https://drive.google.com/file/d/1QB0HXphaYVV3g0kJP6KEu-J9hklGci4r/view -
Любица Владиславова Баядсе, старши учител по английски език
Национална търговско-банкова гимназия, град София
електронен адрес: b_luba@hotmail.com