Практическо приложение на йога при възпитанието на деца от предучилищна възраст
Албена Методиева Табакова- старши учител в ДГ „Трети март“ с. Дорково, e-mail aleks.ivet@abv.bg
Резюме : Съвременният начин на живот и осезателно намалената двигателна активност са фактори до голяма степен,провокиращи и обуславящи неправилната стойка и гръбначните изкривявания. Това налага използването на иновативни и съвременни методи и средства за профилактиката им.Един от тези методи е Йога метод,приложен в единство с йога практиките за деца дава отлични тезултати и се възприема много добре от подрастващите. Посредством прилагане на адаптирани йога практики в условията на съвременната детска градина, се предполага че ще се подобри профилактиката на гръбначните изкривявания при децата от предучилищна възраст.
Йога като древно учение за здраве практика на тялото и ума, произхожда от индийската философия. Стиловете в йога се състоят от разнообразни физически пози, които се наричат асани, също така от техники на дишане и не на последно място от медитация, релаксация. Йога става популярна като форма на физическа активност, базирана на асани (физически пози) най-вече благодарение на допълнителните си ползи като контрол над ума и тялото и общото подобряване благосъстоянието на практикуващите. Доказано е не само на теория, но и на практика, че всички йога практики освен че поддържат тялото здраво и силно, водят до положителна психическа трансформация у практикуващия. При редовна практика, състояща се от асани устойчивостта на стрес се повишава, паметта и концентрацията се подобряват, развива се творческият потенциал, способността за възприемане нараства.
През 1973г. една френска учителка по английски език Мишелин Флак започва изследване на приложението на йога в образованието. Положителните резултати, които тя получава, привличат и други мотивирани педагози към идеята. През 1976г. тя основава системата “Изследване на йога в образованието”, която е официално призната от френското министерство на образованието и може да бъде изучавана като свободно избираем предмет във френските университети, които подготвят бъдещи учители.
В статията си „Прилагане на адаптирани йога практики за деца от детската градина в предучилищна възраст„ д-р Игнатова подчертава, че: „Концентрацията в йога спомага за насочване на умствената енергия към творчески начин на изразяване. Системните занимания с йога спомагат за повишаване концентрацията на децата, създават равновесие в цялостното им личностно формиране.” [Игнатова Д., 2019, 3]
Според Боева, Б., В. Иванова „Дихателните упражнения увеличават подвижността на гръдно-ребрените стави и правят техните връзки по-еластични. Освен това, те укрепват междуребрените мускули като повишават силата на мускулните съкращения и тяхната еластичност. Основната задача на йога за деца е да укрепи физическото и психическото здраве на детето – тя способства за правилна стойка и гъвкавост; развива силата и координацията, умът се успокоява, а емоциите се балансират, повлияват се благотворно и всички системи в организма, както и работата на вътрешните органи, достига се по-голяма осъзнатост.
Поради неоспоримото доказателство за връзката между движението и естественото запаметяване, в Монтесори детска градина децата имат свободата да го правят – подготвената среда им позволява да се движат и избират дейност, да се движат, за да вземат книга или подходящ материал, да се движат като част от процеса на презентиране и от тях не се очаква да поискат специално разрешение за това, защото откривателството и творчеството се развиват, когато децата свободно изследват света и сами разбират как работят нещата. Движението е неразделна част от философията на метода Монтесори, което позволява да се използва йога от най-ранна възраст в единство с монтесори метода. Така чрез йога упражненията децата ще се наслаждават на имитирането на животните, докато узнават как се чувстват телата им в различните поза („асани“) и ще споделят своите чувства в момента.
Според Йога Сутра на Патанджали: „Асана е позиция на тялото и състояние на духа, при което оставаме балансирани, спокойни и се чувстваме комфортно”. Асана – заемане на специфична позиция на тялото, при която се постига спокойствие на ума. Редовното практикуване на Асана постепенно води до подобряване на физическото здраве и уравновесяване на емоционалното състояние. Асана е подготвителен етап, който до известна степен върви успоредно с изпълнението на Пранаяма – дихателни практики.
Най важното е, че позите от йога практиката предотвратяват гръбначните изкривявания и развиват гъвкавост. Не случайно изправената стойка т.н. „Права стойка” е първата стойка с която се започва при въвеждането на позите с децата от предучилищна възраст. По този начин се възпитава у децата умението да стоят прави и с изправен гръбнак, стабилни и релаксирани. В процеса на практикуване на йога асани у децата се формира умение да стоят прави с изправен гръбнак, стабилни и релаксирани. Това се постига с позите „Дърво”, „Лотос”, „Орел”, „Куче” , „Планина” и др. Всички те спомагат за издължаване на гръбначния стълб, подобряват мускулния баланс на тялото, успокояват нервната система, подобряват концентрацията на ума, разтягат ръцете, гръдния кош, корема, гърба и краката. Редовното практикуване на асаните води до подобряване храносмилането, намаляване хроничната умора, успокояване ума, намаляване усещането за стрес и напрежение. Децата, също като възрастните имат предпочитани йога асани. Обикновено съответстват на любимите им животни или са по-трудните, изискващи сила и гъвкавост. Особено полезни и любими на децата от предучилищна възраст са позите, имитиращи животни като Поза „Гущер”- децата застават в поза „дъска”, държат ръцете си прави с длани точно под раменете. Пръстите на краката са подвити и цялата тяло е съвършено право – от петите до върха на главата.и поза „Алигатор” – децата са легнали по корем. Ръцете се изпънати напред , над главата. С дълбоко вдишване, вдигат ръцете си, гърдите и краката си едновременно. При прилагането на някои от йога позите в предучилищна възраст трябва много добре да се познават и отчитат основните разликите между асаните и физическите упражнения. По време на йога, кислородната консумация и честотата на дишането намалява, докато при физическите упражнения се увеличава. В резултата от изпълнението на физическите упражнения температурата на тялото и метаболизма се покачва, докато при асаните намалява. При асаните мускулите получават минимум кислород и органите получават повече, докато при физическите упражнения мускулите са тези, които получават повечето кислород за сметка на другите органи. Големите мускули, формирани при по-голямата част от физически упражнения имат нужда от повече храна и оросяване с кръв. При асаните кръвното налягане и сърдечния ритъм намаляват, докато при физическите упражнения се увеличават и като резултат сърцето трябва да работи доста по-усилено. Подобно на физическите упражнения и позите асани развиват основните физически качества у децата сила и издръжливост.
В своята статия „Йога за деца в предучилищна възраст в условията на детска градина” Д. Игнатова споделя, че основната разлика между йога и останалите упражнения е тази, че при йога се поддържа постоянно внимание върху дишането. То е от изключително значение за всеки човек. Можете лесно да обясните на децата колко важно за човек е дишането, като направите сравнение – Колко време можем да издържим без храна? Колко без вода и колко без въздух? Така децата ще научат и малко интересни факти, а и ще установят физически изключителната значимост на въздуха за нас. [Игнатова Д., 2018, 4] В детската градина може да бъде приложена йога, подходяща за деца от предучилищна възраст. Дишането е от изключително значение за всеки човек. Чрез дишането човек доставя на всички клетки в тялото си кислород, без който те не могат да функционират.
Йога е отличен помощник и за концентрацията на децата . Когато имаме за цел да успокоим децата и да ги концентрираме за извършването на определена работа можем успешно да се прилагат т.н. мудри. Те са лечебни жестове или йога с пръсти. Използват се за релаксация, визуализация или решаване на здравословни проблеми. В работата с децата си могат да се използват и игрите „Весели ръчички” – гимнастика за тялото и ума на Мая Христова. Известно е, че „Всяка област на ръката представлява рефлексна зона за съответната част на тялото и мозъка. Чрез свиване, протягане, кръстосване ние влияем на ума и тялото. Ето защо, игрите с пръсти намират успешно приложение в лечебната педагогика, подпомагайки деца с обучителни трудности, хиперактивност, поведенчески дефицити. (Христова, 2008). Ето и някои игри, които могат успешно да бъдат приложени при 5-6 годишни деца. Играта с пръсти: „Раче” – действа ободряващо и тонизиращо. Това упражнение се изпълнява като пръстите се преплитат пред гърдите, след това ръцете се обтягат над главата. Игра с пръсти: „Танцът на пчелите” – намалява гнева, страха, агресивното състояние. Приемлива форма за освобождаване на неконтролирани агресии. Упражнението се изпълнява от изходна позиция със свити ръце пред гърдите. С вдишване двете ръце се повдигат встрани, обтяга се и показалецът. При издишване ръцете се връщат обратно пред гърдите. Повтаря се 4-5 пъти. Игра „Раковина”, съчетана с произнасяне на звуците „о, „а, позицията е подходяща за деца с говорни дефицити. Действа успокояващо и води до съсредоточаване и чувство за сигурност. Упражнението се изпълнява като с четирите пръста на дясната ръка се обхваща палеца на лявата ръка, а палецът на дясната ръка се допира до върха на средният пръст на лявата ръка. Ръцете се държат пред гърдите.
Игрите са чудесен начин чрез който можем да представим на децата по забавен и интересен начин упражненията. Те могат да бъдат приложени както в края така и по време на комплекса . Сами по себе си игрите имат различна интензивност и различни енергии. Някои от тях са много активни и е добре да се играят когато децата започнат да се разсейват, за съсредоточаване на вниманието. Не се препоръчва използването им преди релаксация, защото децата няма да могат да си легнат и успокоят така бързо след такава интензивност.
Други игри са по-спокойни и помагат на децата да се успокоят и съсредоточат. Предложените игри, дори и тези, които не включват йога пози, помагат да се развиват, както физически, така и психически умения: изграждане на координация, баланс, общи двигателни умения, сила и гъвкавост, а също и разширяване на доверие, концентрация, сътрудничество и работа в екип, търпение, осъзнаване на тялото и умения за слушане.
Игра „Статуята е винаги в покой и мир”
Цел: Да се научат да контролират мислите и чувствата си, да се подобри концентрацията.
Пуснете тиха и спокойна музика и кажете на децата да танцуват. Когато музиката спре, учителят извиква някакво положително чувство, емоция или ценност – щастие, изненада, доброта, любов и децата трябва да замръзнат в поза, представяйки това чувство. Разходете се около децата и гледайте лицата им, смейте се или правете нещо смешно, за да ги разсеете. Първото дете, което мръдне напуска играта. Играта продължава докато остане сами един играч- победител.
Игра „Балансиране играчки”
Цел: Подобряване на концентрацията и баланс или осъзнаване на дишането.
Поставете плюшена играчка върху различни части от тялото си в различни пози. Може да се поставите играчката на главата, докато сте в поза „планина” или „дърво”; на корема, докато сте „раци”, „риба” „маса”, за да се привлече вниманието върху дишането и да се научат как се диша коремно- когато вдишвате издувате корема си като балон, когато издишвате отпускате балона.
От всичко казано дотук става ясно, че йогата може да бъде използвана като средство за профилактика на гръбначните изкривявания и неправилната стойка при деца от предучилищна възраст в детската градина. Ние живеем в един непрекъсвано променящ се и развиващ се свят на компютърни и информационни технологии, които задържат за дълго време децата пред екрана. Това налага да се вземат бързи и адекватни мерки за опазване здравето на децата и предотвратяване на обездвижването им. Представянето на йога и приложението й в здравословното развитие на децата от предучилищна възраст е иновативен и забавен начин за справяне с обездвижването. Йога не е съревнование и дава свободата да правим това, което харесваме. Можем да развиваме силата, гъвкавостта си, а наред с това да се грижим за здравето си неусетно, докато се забавляваме и развихряме въображението си. Приложените упражнения от йога в детската градина могат да имат здравен ефект върху развитието на децата, само когато се осъществяват със съдействие от страна на родителите.
Използвана литература