СЪВРЕМЕННА НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ИНОВАТИВНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ОВЛАДЯВАНЕ НА ГЛАГОЛНИ ВРЕМЕНА
В АНГЛИЙСКИЯ ЕЗИК
Автор: Петрана Методиева Михайлова-Димитрова
Старши учител по английски език, философия и гражданско образование
36. СУ „Максим Горки“ гр. София
Резюме
Иновациите имат жизненоважно значение за трансформиране и реконструиране на обучението заедно с учебните програми, ролята на учителя и образователните инструменти, базирани на съвременни информационно-комуникационни технологии и различни електронни образователни платформи, както и обучение на учители.
Днес и в бъдеще светът се нуждае от хора, които използват критичното и творческо мислене, имат умения за решаване на проблеми самостоятелно и в екип.
Когато става въпрос за образование е важно дали образованието е способно да създава критични и креативно мислителещи млади хора, които могат да отговарят на нуждите на днешния социален и икономически свят. От друга страна, компютрите и смарт устройствата застрашават цялостта на знанието и познанието чрез уронване авторитета на учителите в класните стаи и начина, по който се възприемат учителите. Факт е, че училищата са учебната среда за децата. Не е сигурно обаче колко научават и как голяма част от съдържанието се поддържа от ИКТ.
На възраст, когато хората са заобиколени от технологии през цялото време в работа, в училищата и навсякъде, технологичните инструменти и умните устройства напреднаха твърде бързо. Напредъкът в технологичните устройства, използвани всеки ден, са се развили по-бързо от напредъка в образователните и педагогическия подходи, които включват образователни технологии. В такъв случай иновациите в образователните дейности могат да се гарантира чрез разбиране на ползите от използването на технологиите в образованието. Иновациите в образованието трябва да се третират внимателно като предпоставка за ново, качествено, формиращо компетентности образование в училищна среда.
Ключови думи: иновации в образованието, училищна трансформация,
определение за иновация в образованието, тип иновация в образование, иновации в овладяването на глаголни времена в английския език, бариери пред иновациите.
Образованието има фундаментален характер. Това му придава изключително голяма роля за формиране и развитие на личността. Динамичните промени и влиянието на съвременната цивилизация наложиха изменения в основните послания, характерни за новия тип образование. В тази посока у нас, както и в световен мащаб се говори за иновации в образователната политика, адекватни на глобализационните процеси и тенденции в европейски и световен контекст.
Понятието „иновация“ (от лат. – in „във“ и novus „нов“ нововъведение) се въвежда за първи път в употреба от Йозеф Щумпетер през 1912 г. , с което се свързва използването на технологиите при решаването на проблеми от социалния и икономическия живот на обществото. В своята същност иновациите съществуват и са продукт на човешката интелектуална дейност, насочена към развитие и усъвършенстване на всички области от живота и социума – култура, наука, образование, изкуство, техника и др.
В наши дни се наблюдават ускорени социални промени, множество и сложни форми на комуникация и изграждането на знания призовават за образователни иновации на институциите относно практиките, плановете за обучение и начините за разбиране на процесите на преподаване и учене. Училища и университети (като социални институции) се оформят и прекрояват в рамките на този комплекс и динамична текуща схема, в която технологичното посредничество играе решаваща роля в живота на хората. В образователната сфера технологията се разглежда като инструмент за демократизиране на знанието и цели изграждането на по-приобщаващи образователни институции и общества.
Според ЮНЕСКО образователната иновация е умишлен и планиран акт за решаване на проблеми, който цели постигането на по-високо качество на обучението на учениците, надхвърлящо традиционната парадигма. Това води до надхвърляне на академичното знание и избягване на пасивите на учениците, учене чрез интерактивно обучение, които се изграждат във всеки иновативен компонент между ученици и учители.
Уместно е да се позоваваме на дефиницията на ЮНЕСКО, защото тя синтезира някои важни аспекти на образователната иновация: промяна, решаване на проблеми, активна роля на учениците и значението на социалните взаимодействия в преподаване и учене. По същия начин е уместно да се подчертае ролята, която глобализацията дава на образователните иновации като път за благоприятна трансформация на контекста на преподаване и учене.
Иновацията трябва да се възприема като широк и сложен процес с обхвати, които надхвърлят класната стая. Може да се каже, че иновацията има характер на образователна и социална трансформация; представлява промяна, която засяга структурните аспекти на образованието с цел подобряване неговото качество.
Ето защо, позовавайки се на иновациите, включващи епистемологични позиции и теории, които трябва да бъдат уточнени, както и при следване на педагогически и дидактически път, предназначен да разкъсва закостенялото, са ориентирани към реална промяна. Тези нужди за промяна може да се постигне само чрез иновация, със знания, които трябва да станат практика, тоест ноу-хау. Иновацията означава въвеждане на оправдани промени. Следователно иновациите в преподаването предполагат прилагането на три условия: откритост, актуализиране, подобряване. Т.е. наложително е да имат капацитет за адаптиране и гъвкавост, и да стимулират подобрението на образователните процеси.
Накратко, образователната иновация се разбира като планирани промени, които са насочени към подобряване на процесите на преподаване и учене. Тези промени внасят нови начини на мислене и действие в образователния контексти се опитват да стимулирате ученето и преподаването.
Понятието „промяна“ в много отношения става синоним на думата „иновация“. Последните две десетилетия много автори поставиха акцент върху иновативните подходи в преподаването, търсейки съвременни начини знанието да стигне до учениците, както и да бъде ефективно прилагано в практиката.
В днешно време се наблюдава сред учениците спад при усвояване на граматиката на езиците, конкретно по английски език, защото комуникацията в онлайн пространството се осъществява основно, без да се спазват граматичните и лексикални правила, и чрез картинни символи. Граматическите изисквания са игнорирани, тъй като дори и в чат комуникацията на роден език нормите се пренебрегват.
Основната причина за това състояние е липсата на подходящо иновативно обучение в класната стая в училищна среда. Граматиката по своята същност е скучна част от обучението по английски език. Винаги отнема време на учащите да разберат концепцията и използването на граматиката на всеки език, не само на английския. На учителите им се налага да използват различни методи за преподаване на граматическите правила и норми.
Когато става въпрос за усвояване на глаголни времена в английския език, от ключово значение е усвояването на миналите глаголни времена Past Simple и Past Continuous Tense.
Знаем, че обучението е единство от две дейности – преподаването и ученето. Мотивацията е важно условие за успешно учене, поради което всеки учител следва да отделя специално внимание на необходимостта от владеенето на конкретни глаголни форми. Давайки примери чрез комуникативния подход учителят умело би трябвало да мотивира учениците да формират функционалната компетентност разказване на истории и преживявания на английски език чрез коректна употреба на Past Simple и Past Continuous Tense.
Тези две глаголни времена са основата, върху която се формира умение сред учениците да прилагат в писмено и устно общуване натрупаните лексикални езикови единици.
Мотивацията е твърде важно условие за успешно учене и усвояване на т. нар. разказни глаголни времена – „narrative verb tenses“. Ето защо иновативните подходи, които учителят ще приложи в своята педагогическа дейност са много съществени за мотивацията сред учащите, да бъдат подхранвани с достатъчни познания за употребата на конкретните минали глаголни времена, което да помогне те да бъдат усвоени по-лесно.
Мотивационната сфера на ученика е изключително сложен феномен и учителят със своето поведение в обучението, с подходите и методите на преподаване, които използва, може както да я стимулира, така и да я потиска. Именно поради това дидактическата отговорност на учителя е огромна в това да насърчава и насочва в правилната посока учениците да изучават английския език в цялост – лексикално-граматически аспект.
Без съмнение английският език е основният универсален международен език и качественото овладяване на граматичните норми е темелът, на който стъпва съвременната комуникация и правилното усвояване на английския език.
Иновативните подходи в обучението по английски език, в частност на миналите глаголни времена, се основава и върху ангажираността на учащите, с интерес и активно участие в образователния процес. Обучаемите трябва да развиват страст към езика, мотивация и желание за учене. Граматиката осигурява систематичен и лингвистичен подход за изучаване на езика.
Изучаването на глаголните и техните форми в минало време играят важна роля при изучаването на английски език. Комуникативният подход се основава на коректната употреба на глаголите, защото в английския език няма изречения без глаголи. Те придават значение и смисъл на изреченията, носят емоционален и информационен облик на мисълта. Глаголите идентифицират времето, протяжността на случващото се действие, дали е тук и сега, или в определен минал момент. За да се състави правилно изречение на английски език глаголите действат като стъпаловидни камъни.
Съвременното технологично развитие създаде множество образователни платформи и ИКТ инструменти, които спомагат в работата на учителя да изпълнява качествено дидактическите функции на обучението по чужди езици. Те са онази качествено нова иновация, която има ролята да обогатява педагогическите умения на учителя, но и да формира по нов начин знания и умения сред учениците от всички възрасти. Уебсайтовете за учене на английски език насърчават индивидуалното обучение. Много от образователните платформи са безплатни и дават възможност учениците да изучават английски език на различни езикови нива съгласно европейска езикова рамка, заедно с всички компоненти – граматика, лексика, четене с разбиране, слушане с разбиране, писане. Осигурявайки възможност за иновативно обучение по английски език, тези образователни платформи водят до качествено ниво на владеене на комуникативни писмени и речеви компетентности. Практическото усвояване на езика вече се случва по нов, по-интригуващ начин, стимулиращ учениците в тяхната активност и ангажираност в образователния процес.
Смисълът на иновативните подходи в обучението по английски език чрез качествено усвояване на минали глаголни времена може да се обобщи в няколко пункта:
Съвременният български учител има избор да приложи онази образователна иновация, която най-добре би се приела от неговите ученици. Той, учителят, трябва много умело да прецени потребностите на учащите и да приложи тази технология, която най-ефективно се съчетава с неговия метод на преподаване, учебните програми, учебни помагала, които се използват в класната стая, както и личностно-емоционалното развитие на обучаваните ученици.
Литература
1. Авторски колектив. (2012). Иновации и интегративни технологии в образованието. София.
2. Авторски колектив. (2016). Иновации в образованието. Шумен: ШУ „Епископ Константин Преславски“, Педагогически факултет
3. Авторски колектив. (2019). Как да бъдем иновативни в училище. Пловдив.
4. Бояджиева, Н. (2020). Приложение на иновативни методи в училищното образоване. София: СУ „Св. Климент Охридски“.
6. Веселинов, Д. (2017). Чуждоезиково обучение. София: УНСС. Нови образователни хоризонти.
7. Вълчев, Р. (2006). Интерактивните методи и групова работа в съвременното образование. София: Център Отворено образование.
8. Георгиева, Г. (2007). Интерактивността в представите на учителите. София: Педагогика.
9. Десев, Л. (1977). Психология на малките групи. София.
10. Кръстева, А. (2011). Иновационни стратегии в образованието в България. Велико Търново: ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
11. Милков, Л. (2006). Конструктивизмът като образователна идея. София: Педагогика. №1.
12. Николова, Й. (2020). Иновациите в училищното образование през погледа на студенти и учители. Бургас: Образование и технологии.
13. Петров, П., Атанасова, М. (2001). Образователни технологии и стратегии на учене. София.
14. Ташева, С., Павлов, Д. (2000). Иновации в технологията на обучение при професионалната подготовка. София.
15. DOI: https://doi.org/10.37075/ISA.2021.3.09. (2021). Приложение на иновативни методи в процеса на обучение предизвикателства и възможности. Икономически и социални алтернативи, брой 3. София: УНСС. 01.04.2024.