Ефективното училище е това, което постига във възможно най-висока степен своите цели, в сравнение с други подобни училища, а учениците отбелязват добри резултати в тестовете и другите форми и методи за измерване и оценяване на постиженията в областта на основни знания, умения и компетентности. В статията е представена стратегията на ръководството на Професионална гимназия по икономика „Тодор Влайков“ – Клисура, за реализиране на модела на ефективното училище.
Измерваме големината на това, което сме осъществили,
с препятствията, които сме преодолели, за да постигнем целите си!
Буукър Вашингтон
Може да се посочат следните параметри и критерии за припознаване на едно училище като ефективно.
Мениджмънт:
- Предприемачески дух на мениджъра;
- Споделена лидерска роля на директора;
- Наличие на механизми за вътрешна координация;
- Качествено формулирани цели, мисия, грижи за имиджа и визията на училището;
- Проява на гъвкавост и адаптивност;
- Интерактивен и трансформиращ мениджмънт;
- Акцент на мениджмънта върху основния образователен процес;
- Делегиране на отговорности;
- Система за обосновано и диференцирано оценяване на персонала;
- Адекватно заплащане и процедури за стимулиране;
- Признаване и възнаграждаване на усилия и успехи;
- Инвестиране, а не харчене;
- Стабилност на персонала;
- Ясни и типични права и отговорности на всички.
Ръководството на Професионална гимназия по икономика „Тодор Влайков“ в Клисура се стреми постоянно да подобрява материалната база, да привлича инвестиции чрез участия в различни програми и проекти, което да мотивира ученици и учители за по-добра и ефективна работа. За последните две години са усвоени и инвестирани над 350 000 лв. от проекти и програми. Особено важно е делегирането на отговорности от директора на учителите, както и от учителите на учениците. Когато учителите участват във вземането на решенията, те самите са много по-отговорни при тяхното изпълнение.
Вътрешна среда:
- Реализиране на позитивен климат в училищната организационна среда;
- Поощряване на колегиалните взаимоотношения;
- Постигане на заинтересованост и отговорност на учителите, учениците, непедагогическия персонал и училищното ръководство за осъществяване на стратегическите и оперативните цели на училището;
- Осигуряване и поддържане на ред и дисциплина, сигурност и безопасност за реализиране на училищните дейности;
- Постигане на функционална и фокусирана работна среда.
Взаимоотношения:
- Ангажираност на персонала с целите на училището;
- Колегиалност и етичност;
- Привличане на родители;
- Междукултурна и междуетническа интеграция;
- Продуктивни поддържащи неформални взаимоотношения;
- Познаване на фамилната среда;