В ПГИ „Тодор Влайков“ учениците са със смесен състав – от ромски, турски и български етнос. Учителите и ръководството ежедневно се изправят пред предизвикателството за толерантност между учениците от различните етноси, за взаимно уважение, за етичност. Това на практика са постига чрез дискусии, в които всеки да осъзнае, че онова, което не е приятно да чува, изпитва и чувства, не трябва да прилага и към другите около себе си. Изработват се вътрешни правила за класната стая, с участието на учениците, което предполага, че щом те са ги предложили и одобрили, ще ги спазват. Залага се на позитивните правила и послания – например вместо „Не говоря в час и не ползвам мобилен телефон“ правилото е „Слушам внимателно учителя, изслушвам съучениците си и изключвам телефона си в час“. Позитивните послания създават положителна и ефективна учебна среда и добър микроклимат в училище.
Персонал:
- Непрекъснато обучение и квалификация на персонала;
- Търсене на възможности за кариерно развитие;
- Реализиране на вътреучилищен квалификационен обмен на опит;
- Намаляване на отсъствията и текучеството на персонала.
През учебната 2013/2014 година целият персонал премина курсове на обучение и квалификация по Национална програма „Квалификация на педагогическите специалисти“ – по темите „Превенция на агресията, насилието и други негативни прояви“, „Работа в мултикултурна среда“, „Обучение на продължително отсъствали от училище учители“. По проект „Учене в толерантност“ също всички учители се включиха в тридневни обучения по темите за превенция на агресията и справяне със стреса в училище. Тематични обучения по съответните предмети преминаха 60% от учителите. Един от учителите по професионална подготовка завърши едногодишна специализация за придобиване на трета професионалноквалификационна степен. Квалификацията на персонала е предпоставка за добро и качествено образование, основано на прилагане на интерактивните методи, на положителния микроклимат, на мотивирането на учениците за постигане на високи цели.
Съответствия на дейността на училището:
- с Държавните образователни изисквания (стандарти);
- със стандартите и критериите за външно оценяване;
- с критериите за вътрешно оценяване (самооценка);
- с удовлетвореността на вътрешните потребители – ученици, учители, непедагогически персонал;
- с удовлетвореността на външните потребители – родители.
Дейност на учителя:
- Качествено преподаване и учене, свързани с постигане на ДОИ за формиране на професионални компетенции;
- Относителна автономност на дейностите на учители и ученици;
- Ползване на нови технологии;
- Продуктивност и резултативност на дейностите;
- Непрекъснато развиваща се мотивация за педагогическа и учебно-познавателна дейност;
- Комбиниране и разнообразно използване на различни методи на обучение;
- Дейности извън класната стая;
- Мениджмънт на класа.
Учителите в гимназията като мениджъри в класната стая с личния си пример възпитават, обучават и мотивират младите хора да поставят ясни и постижими цели пред себе си, да работят усилено, за да ги постигнат, да се трудят упорито. Непрекъснато се приобщават учениците от различните етнически групи да участват в извънкласните дейности по проект „Да направим училището привлекателно за младите хора“, в дейностите по проект „Ученически практики“ – като работят 240 часа в реални предприятия и получават стипендии след успешно приключена практика. Учителите подпомагат учениците, за да се явяват на олимпиади и състезания. Социално слабите ученици ежемесечно са подпомагани с предоставяне на безплатни карти за пътуване със средства по мярка „Без отсъствие“ на Национална програма „На училище без отсъствия“. По този начин се интегрират учениците от малцинствените групи, които са застрашени от отпадане. Осигурява се равен шанс и възможност за добро образование на всяко дете.
Процеси:
- Динамика на процесите на обучения с тенденция за повишаване на тяхната ефективност;
- Максимално използване на учебното време;
- Рационално разпределение на учебното време;
- Поощряване на стремежите за учене;
- Ориентация към постигане на социално-личностен комфорт на обучаваните в училище;
- Индивидуализиран подход към учениците и съобразяване с тяхното многообразие.
ПГИ „Тодор Влайков“ се стреми да развива положителни промени, свързани не само с изпълнение на инвестиционни проекти, но и с участие на учители и ученици в национални и оперативни програми, олимпиади и състезания. В извънкласните дейности по проект „Да направим училището привлекателно за младите хора“ – Училище за себеутвърждаване и подготовка към европейски хоризонти (УСПЕХ), участват 85% от учениците. Над 24 000 лв. са усвоени от училището по този проект за закупуване на оборудване и обзавеждане, за материали, с които работят групите по проекта, за външни услуги – екскурзии, отпечатване на брошури и дипляни, снимки и посещения на музеи, както и за възнаграждения на учителите и служителите по проекта. От друга страна, така се дава възможност всяко дете да изяви себе си, да прояви таланта си, да стане по-общително, да преодолее проблеми в комуникацията между учител и ученик, да покаже на какво е способно. Групите по проекта са в различни културно-образователни области – хуманитарни науки, предприемачество, гражданско образование и културни компетентности: „Вести от училищния двор“, „Млад приложник“, „Български обреден календар“, „Паметни места в България и в света“, „Озеленяване и цветарство“.