Над 70% от учениците участваха в проект „Ученически практики“, работейки на реални работни места като счетоводители, финансисти, продавач-консултанти, деловодители и секретари. Това мотивира учениците при избора на бъдещата им професия да влагат повече упоритост и енергия, за да постигнат целите си, да продължат образованието си, да повишат резултатите си на външните оценявания. Гимназията ни поддържа професионални отношения с фирмите партньори за осигуряване на провеждането на ученическите и производствените практики. Голяма част от завършилите ученици остават на работа във фирмите, в които са били на практика. Връзката между училището и бизнеса се утвърждава с всяка изминала година. В училището ни има създадени и функциониращи учебно-тренировъчни фирми, в които се извършват дейности както в реално предприятие.
Партньорство с външната среда:
- Привличане на заинтересовани – ученици в задочна и самостоятелна форма на обучение;
- Привличане на спонсори.
Реализация на випускниците:
- Добра реализация на випускниците на пазара на труда или във висши училища – ежегодно около 50% от випускниците продължават образованието си в университети, а останалите 50% започват работа;
- Завишен интерес към училището и желание да се учи в него.
Според икономиста Йозеф Шумпетер (1883–1950) технологичното развитие на една нация е свързано с предприемачеството и предприемаческия дух. Характерът на предприемачеството е такъв, че то представлява икономически, социален и психологически процес, в основата на който стои рискът. Предприемач ли е училищният директор? В условията на делегираните бюджети училищният директор може да бъде предприемач само до известна степен, и то предимно по работата по проекти. Предприемачеството може да бъде мислено и реализирано чрез преднамерено търсено подобряване на ефективност, качество, конкурентна позиция и предимства. Шумпетер поставя акцент на предприемачеството чрез иновации в областта на новите продукти, новите технологии и методи, новите пазари и новите форми на организиране. Функцията на предприемача е да комбинира различни фактори и условия за генериране на новости, които обаче да надхвърлят вложените стойности и ресурси. Предприемачеството не е само желание, но и капацитет за менажиране. Успешният директор като добър предприемач умее да преценява рисковете и ползите и да поема разумни рискове (Радев, 2014).
Черти на предприемача:
- самостоятелност и увереност;
- висока квалификация;
- иновационни умения;
- ориентираност към резултатите;
- поетапен подход за поемане на риск;
- инициативност, мотивация и упоритост.
От казаното дотук може да се посочи, че предприемачеството и иновацията са тясно свързани помежду си. В този смисъл иновацията в училище е:
- Промяна в процеса на мислене на персонала;
- Създаване на нови „неща“, които са полезни и ефективни;
- Успешна реализация на идеи в рамките на училищната организация;
- Един от факторите за устойчиво развитие;
- Баланс между процеси и образователен продукт;
- Процес със специфични инструменти, правила и дисциплина;
- Призната необходимост + компетентни хора + технологии + финансова подкрепа;
- Изменение чрез намаляване/отстраняване на негативните характеристики в дейността на училището;
- Постигане на оригиналност, модернизация, уникалност.
Неслучайно, за да постигнеш нещо, което не си имал до момента, трябва да направиш нещо, което не си правил до момента. Който рискува, той печели предимство пред останалите.
На световната среща на върха за иновациите през 2009 година в Доха (Катар) иновациите в образованието са дефинирани по следния начин: „Образователни дейности, които използват информационни и комуникационни технологии и други иновативни начини за генериране на нови и вълнуващи възможности за достъп и доставка на учебно съдържание, които дават възможност на хората да се справят с многообразието на днешните предизвикателства“. Посочени са следните приоритети на образованието: достъп до качествено образование, напълно интегриран подход, глобално гражданство, образование, вградено в местната общност, защита на образованието и учителите, помирение, обновяване на начините за учене, стремеж към устойчиво развитие, партньорство на заинтересованите страни.