Като обобщение ще представим едни от най-важните дейности в тази връзка, които Професионалната гимназия по икономика в Клисура реализира през последните няколко години.
- Привличат се мотивирани млади учители по програма „Заедно в час“. Целта е младият амбициозен и мотивиран учител да вдъхнови и мотивира учениците да повярват в себе си, в това, че могат да успеят, че всеки труд се възнаграждава, че няма лесен успех, че човек трябва да се бори, за да осъществи мечтите си. Учениците са склонни да вярват повече на учители, които са близки до тях по възраст, които им показват на практика, че няма невъзможни неща. Като считаме, че най-голямата инвестиция е в персонала, това, че имаме млади и мотивирани учители, е от особено важно значение за образователния процес.
- Провежда се ежегодна квалификация на всички учители – само квалифицираният учител ще може да се справи с предизвикателствата на днешното време.
- Кандидатстваме по европейски и национални програми с цел да се подпомогне финансово делегираният бюджет на гимназията, да се обогати материалната база на училището, да се осмисли свободното време на учениците, както и да се повиши имиджът на училището посредством различни представителни изяви. Чрез публикуване на снимки и информация в сайта на училището, в социалните мрежи, в национални и регионални медии се постига публичност и прозрачност в дейността на гимназията. Ето няколко примера:
– По Национална програма „На училище без отсъствия“, мярка „Без отсъствие“, финансово се подпомагат социално слабите ученици чрез осигуряване на абонаментни карти за пътуване на застрашените от отпадане от училище. По този начин се работи активно за предотвратяване на отпадането на ученици и за успешната им интеграция в училище, за редовното им посещение в часовете и за повишаването на тяхната успеваемост.
– Със средства по Национална програма „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в училище“ на МОН са оборудвани с нови терминални работни места и нови компютри двете компютърни зали в училището. Също със средства по тази програма е изградена безжична интернет мрежа в гимназията, което е отлична предпоставка за използване на новите технологии във всеки учебен час. От тази учебна година всяка класна стая е оборудвана с мултимедиен проектор и това дава възможност на учителя да прилага ИКТ във всеки учебен час, което съдейства за повишаване на интереса и желанието за учене на учениците, а това от своя страна води до по-високи резултати в края на обучението им.
– Вече трета година гимназията работи по проект „Да направим училището привлекателно за младите хора“, като 85% от учениците са включени в извънкласни дейности по проекта.
– Успешна е работата на училището и по проект „Ученически практики“, като учениците с желание се включват в провеждането на практики на реални работни места в организациите партньори – кметства, потребителни кооперации, държавни горски стопанства и фирми.
– От тази учебна година гимназията работи по проект „Заедно с грижа за дивния Балкан“, съвместно с Русенския университет. Ученици участват в конкурси за рисунки и фотографии, в зелено училище за почистване на райони от Национален парк „Централен Балкан“. Тези дейности ги стимулират за изява и формират отговорно и грижовно отношение към нашето най-голямо богатство – нашата природа.
– Със средства по Национална програма „На училище без отсъствия“, мярка „Без свободен час“, е осигурено заплащането на заместващи учители за учебната 2013/2014 година. Целта е да се намалят до минимум свободните учебни часове в училище, да се наблюдава поведението на обучаваните през учебно време и да не се пропуска изискуемото учебно съдържание.
– Гимназията работи успешно и по проект „Управление за ефективно професионално образование“, като ежегодно се извършва самооценяване на професионалното образование в училището. Това се осъществява с анкетиране на ученици, учители, родители и социални партньори, които дават своята оценка за развитието на училището. Именно оценката на външни за гимназията хора е показателна, че иновациите в ПГИ „Тодор Влайков“ водят до ефективно управление.
Представените в статията дейности са свързани с реализирането на ефективното управление на училището, така че то да бъде предпочитано място за работа и учене. Считаме, че управление, ориентирано към резултатите, е фокусирано не само върху постигането на целите на училището, но и върху създаването на възможност за изява на всеки учител и ученик, а оттук – и повишаване на конкурентоспособността на училището на образователния пазар. Това е заложено в стратегията на ПГИ „Тодор Влайков“, която се изпълнява благодарение на успешното ръководство, добрата работа в екип, всеотдайността на учителите и приемането на учителската професия като кауза и мисия.