Урокът започва с актуализираща беседа за същността на среда на живот, екологични фактори и видове екологични фактори: биотични, абиотични и антропогенни. Посочват се целта на урока и темата. Дават се точни указания на учениците за формиране на групи за групова работа. Класът се разделя на седем групи по трима или четирима ученици според числеността на класа. Учениците се запознават с основните правила за работа в група. Инструкциите по задачите се раздават като работен лист заедно с дидактически материали.
Всяка група получава материалите заедно с човече в съответен цвят на групата и типа взаимодействие по първа задача. При необходимост се дават и допълнителни разяснения. Докато учениците работят по първата задача, учителят построява на дъската таблица за попълване.
Урокът започва с актуализираща беседа за същността на среда на живот, екологични фактори и видове екологични фактори: биотични, абиотични и антропогенни. Посочват се целта на урока и темата. Дават се точни указания на учениците за формиране на групи за групова работа. Класът се разделя на седем групи по трима или четирима ученици според числеността на класа. Учениците се запознават с основните правила за работа в група. Инструкциите по задачите се раздават като работен лист заедно с дидактически материали.
Всяка група получава материалите заедно с човече в съответен цвят на групата и типа взаимодействие по първа задача. При необходимост се дават и допълнителни разяснения. Докато учениците работят по първата задача, учителят построява на дъската таблица за попълване.
Тип взаимодействие | Характеристика | Символи за взаимодействие на популации А и В | Примери |
1. конкуренция | |||
2. хищничество | |||
3. паразитизъм | |||
4. аменсализъм | |||
5. неутрализъм | |||
6. коменсализъм | |||
7. мутуализъм |
Таблица 1. Видове взаимодействия в биоценозата
Работи се задача по задача и се оценява работата на всяка група. По един представител от група попълва на дъската решението на първа задача. Едновременно учителят оценява и учениците, попълвайки таблица за оценка на групите.
Групи | Задача 1 | Задача 2 | Задача 3 | Задача 4 |
Таблица 2. Оценяване на групите. 1. задача – 6 точки; 2. задача – 3 точки + по 1 точка за всяка коригирана грешка, допусната от друга група; 3. задача – 3 точки; 4. задача – 2 точки.
Работи се задача по задача и се оценява работата на всяка група. По един представител от група попълва на дъската решението на първа задача. Едновременно учителят оценява и учениците, попълвайки таблица за оценка на групите.
Може и учениците сами да оценяват работата на групите, попълвайки таблица 2.
Втората задача се изпълнява самостоятелно и чрез вдигане на човечето най-бързо работещата група я решава пред останалите. Всички слушат, оценяват работата на групата и коригират допуснатите грешки. Работата се оценява за бързина и точност. Всяка група, поправила допусната от другите групи грешка, получава по една точка.
При трета задача учениците сами дефинират новите понятия. Най-добре справилата се група се оценява с отлични оценки.
Работата по групи има състезателен характер, изисква концентрация, бързина и точност.