В съвременните разбирания за целите и приоритетите на образователно-възпитателния процес и в частност за функциите на детската градина се утвърди схващането, че за тяхното пълноценно осъществяване партньорството с родителите е условие от първостепенно значение. Това разбиране вменява на директора на детската градина отговорността за установяване и разширяване на формите и съдържанието на взаимодействията с родителите на децата.За пълноценното развитие на детето в предучилищна възраст, за осигуряването на неговото емоционално-познавателно и социално-личностно благоденствие оптималното взаимодействие на двете основни социално-педагогически среди – детска градина и семейство, е от изключително значение. В статията е представена въведена и апробирана в ЦДГ „Светла“, Пловдив, нова форма на партньорство – Консултативен кабинет за родители. Основното предназначение на Консултативния кабинет, от една страна, е развитие на педагогическата култура на родителите чрез подкрепата на детската градина. И от друга страна – при подходящо организирана среда родителите да се превърнат в специфичен коректив на усилията на детската градина за развитие на детето.
В търсене на оптимална форма за осъществяване на това взаимодействие в ЦДГ „Светла“ се насочихме към организирането на нова за детската градина форма на партньорство – Консултативен кабинет за родители.
В концепцията на Консултативния кабинет за родители залегнаха следните принципи:
- Кабинетът насърчава и на практика реализира учене през целия живот за родители и за учители.
- Педагозите и инстутицията детско заведение като цяло работят заедно с родителите за тяхното психолого-педагогическо и социално-комуникативно приобщаване към обществения ангажимент „възпитание на детето“.
- Самите родители осъществяват определени практики с други(те) родители за благополучието на децата им в детската градина.
- Директорът и педагогическият състав постепенно се трансформират в посредници консултанти за сметка на позицията им на водещи и/или изпълнители във взаимодействието родител – дете – детска градина.
- Детската градина създава и поддържа благоприятна среда за стимулиране и устойчиво развитие на инициативите за взаимодействие с родителите.
- Разработва ресурса на средата чрез разнообразни практики с максимално възможна полезност.
Като директор на учебното заведение с въвеждането на тази форма на взаимодействие детска градина – семейство очаквах да се потвърди моето управленско виждане, че чрез Консултативния кабинет ще може да се осъществява ефективно партньорство с родителите на децата, да се приобщат те към взаимодействия с педагогическия и непедагогическия персонал и да се осигури:
Първо – успешно прилагане на разнообразни форми на сътрудничество в детската градина с активната подкрепа на подходящи родители и учители.
Второ – подобряване на мотивацията на учителите в детската градина за партньорство с родителите и за усъвършенстване на необходимите им умения.
Трето – повишаване на резултатите от възпитателно-образователния процес като ефект от използването на тази нова форма, от засилената мотивация на децата, родителите и на педагозите, както и на подобрените им комуникативни умения за работа.
Четвърто – създаване на благоприятни предпоставки за екипност и успешно партньорство между директора, учителите и родителите на децата.