Апробирането на иновативната форма на взаимодействие потвърди моето виждане, че с изграждането на Консултативен кабинет директорът на детската градина ще може да осъществява ефективно партньорство с родителите на децата. С активната подкрепа от страна на подходящи родители и учители този опит беше успешно трансфериран в пр
илагане на подобни форми в училищата и се създаде аналогична иновативна практика.
Кабинетът реално приобщи родителите на децата и ги мотивира и стимулира за динамични взаимодействия с педагогическия и непедагогическия състав. В хода на този процес се подобри мотивацията на учителите в детската градина за партньорство с родителите и за усъвършенстване на необходимите им умения.
Като ефект от дейността на кабинета, от засилената мотивация на децата, родителите, педагозите и непедагогическия състав, както и на подобрените умения за работа се повишиха и резултатите на децата във възпитателно-образователния процес.
Създадоха се благоприятни предпоставки за екипност и успешно партньорство между директора, учителите и родителите на децата.
В използвания управленски подход присъстват елементи на делегиране, което се осъществява в разумни граници. Директорът предоставя права на подходящи родители и учители за осъществяване на консултации от различен характер. Същевременно през цялото време се упражнява контрол върху основни дейности, които са по-тясно обвързани с учебно-възпитателния процес и основни функции на детската градина. Институцията отговаря пряко за резултатите от дейността си и тази отговорност не може да бъде прехвърлена на родителите.
Пълноценното развитие и интеграция на детето в социалния живот се осъществява в процеса на общуването му с възрастните и връстниците и чрез взаимодействието на двете основни социално-педагогически среди – детска градина и семейство.
Хронологически първи и неизменен фактор е семейството. Възпитанието в него е нелека и отговорна задача. Не всички родители са подготвени за тази отговорност. Значителна част от тях имат по-скоро епизодични, недостатъчно организирани знания и умения, които следва да се допълват, систематизират и актуализират.
Отчитайки посочената потребност, нововъведеният Консултативен кабинет формулира основното си предназначение – развитие на педагогическата култура на родителите чрез подкрепата на детската градина. Друга важна тенденция, залегнала в основното предназначение на Кабинета, е при подходящо организирана среда родителите да се превърнат в специфичен коректив на усилията на детската градина за развитие на детето.
Съгласно концепцията на Консултативния кабинет, основана най-вече върху споделяното от педагогическия екип управленско кредо в ЦДГ „Светла“, акцент в разработването на тематиките във всички форми на работа на Кабинета са доверието към детето, към неговите родители и стимулирането на позитивните прояви, на положителното отношение към света и хората.
Интересът на родителите към дейността на Консултативния кабинет като фактор за взаимодействие между детската градина и семейството бе подчертан и действен. Общото родителско мнение е, че тези форми са полезни за възпитанието на децата и занапред биха продължили своето участие с желание. В работата на Кабинета освен педагогическата колегия се включи активно и медицинската сестра, която участваше с повишен интерес в провеждането на дискусиите в малки групи. Проявената в дейностите на Кабинета мотивация на целия екип на детското заведение беше една от основните предпоставки за постигнатите положителни резултати от функционирането на иновативната управленска услуга – Консултативен кабинет за родители. Неговата досегашна работа очерта устойчивата му перспективност. Най-общо, той е иновативен управленски модел за приобщаване, сътрудничество и партньорство на родителската общност с детската градина за осигуряване на емоционално-познавателно и социално-личностно благоденствие на децата. Този модел ще се утвърждава и за в бъдеще като устойчив, защото дава ефективни резултати. Нововъведената конструктивна форма за работа с родителите е успешна, обогатява познанията и уменията им за възпитание на децата чрез взаимодействие с детската градина, преобразува ги в реален социален и значим партньор.
-
[su_spacer size=“10″]
Людмила Тошева, ЦДГ„Светла“, Пловдив
megiii1961@abv.bgрецензент: доц. д-р Чавдар Катански