Резултати и изводи от работата по проекта
Ученическите олимпиади осигуряват изява и насърчават творческите заложби и потребности на учениците, както и създават условия за реализация в областта на различни научни области (Николова, 2012).
От представените мултимедийни продукти на учениците се вижда, че практическите умения, които те развиват и усъвършенстват при работата с различен софтуер, са ключови за тяхното успешно пътуване в дигиталния свят. При отчитане на работата по проекта са използвани тестове за проверка на теоретичните знания преди и след приключване на проекта с ясно дефинирани критерии за отчитане на степента на развитие на знания и умения. Резултатите са обобщени на фигура 11.
- Създаването на подходящи условия за работа в училище стимулира познавателната дейност на учениците. Разнообразните методи на обучение, какъвто е работата по проект, мотивират и стимулират техните мисловни операции. В резултат на това се повишават теоретичните знания на учениците, което е видно от проведените тестове.
- Различните софтуерни продукти, с които учениците се запознават и използват, за да изпълнят поставените им задачи, повишават многократно техните практически умения. Това ги прави по-конкурентоспособни на пазара на знанието, а по-късно и на пазара на труда.
Заключение
Проектната дейност със своя нестандартен и динамичен начин на работа и аудио-визуален формат се доказа като много добро средство за увеличаване на знанията и повишаване на компетенциите на учениците в различни области. Несъмнено тя обогатява знанията им по информационни технологии и развива междупредметните връзки. По този начин се изгражда специален стил на изследване и се усъвършенстват творческата мисъл и комуникативните умения на учениците при решаване на задачи от различно естество.
Обучението чрез проекти е един от възможните съвременни пътища за постигане на нов тип педагогическо взаимодействие, което създава условия за по-пълно разгръщане на личностния потенциал на ученика. Направеният анализ след приключване на работата по проекта показва, че този начин на обучение може да се приложи и по други учебни дисциплини.
-
- Иванов, И. (2013). Интерактивни презентации. Русе: Обучение.
- Национална програма „С грижа за всеки ученик“ (2013). София: МОН.
- Николова, М. (2012). Проблемно базираният и проектният метод в обучението по информационни технологии. В. Търново: Абагар.
- Официален вестник на Европейския съюз, 24.12.2008: OJ_JOL_2008_348_R_0115_01_BG_TXT.pdf
- e-book_2012_mart: http://www.itlearning-bg.com
- Тодорка Еленина, СОУ „Емилиян Станев“, Велико Търново
elenina7@abv.bg
рецензент: гл. ас. инж. Владимир Петров