В образователната теория и практика активно се търсят методи, средства и организационни форми, които да направят училището интересна, занимателна и любопитна среда за знание и опит. Проучването на специализираната литература и добрия педагогически опит налага извода, че интерактивните методи – казус, ролеви игри, пъзели, поставят ученика в активна позиция, водят до разбиране и трайност на знанията.Практическата насоченост в обучението съдейства за развитието на ключови компетентности, важни за общественото реализиране на учениците. Ролевите игри и ситуационните казуси мотивират учащите към социални и граждански компетенции, към инициативност и предприемчивост. В статията е представен комплекс от дидактически материали за обучение с практическа насоченост по биология и здравно образование в 8. клас. Предложени са разработки на два урока от раздел „Дихателна система“ – за нови знания и за обобщение, и тест за контрол и оценка на знанията по темата.
Казусите, ролевите игри и пъзелите са едни от основните интерактивни методи в работата ми. Защо ги избрах?
Международните изследвания PISA и TIMSS се стремят да определят доколко учениците в края на задължителното училищно образование са формирали знанията, уменията, ценностите и нагласите, смятани като определящи за тяхната успешна реализация. Резултатите на нашите ученици в PISA 2000, 2006 и 2009 показаха, че българското училище все още не допринася в достатъчна степен за формиране на умения за справяне с проблеми, произтичащи от реалния живот; не подготвя достатъчно добре учениците, за да се реализират в конкурентна среда, за да продължат обучението си и да се интегрират успешно в обществото. Това ме мотивира да насоча учебно-възпитателния процес по биология и здравно образование в 8. клас към умения за справяне с проблеми, произтичащи от реалния живот. Учебното съдържание в 8. клас предоставя възможност за съставяне на интересни казуси и роли, свързани пряко с живота.
Съвременните тенденции към активно учене по биология и здравно образование са насочени в два основни аспекта – природонаучна грамотност и ключови компетентности.
Природонаучната грамотност има няколко характеристики.
Първата е учене с разбиране на научни понятия, принципи и процеси. Постига се осмисляне на научните и технологичните постижения, на явленията в живата и неживата природа.
Оценката е втората характеристика. Ученикът прави оценка на ползата и вредата от постиженията на науката и техниката, оценява въздействието им върху околната среда и живота на хората, значението им за обществото.
Приложението е третата характеристика. Показва доколко ученикът може да приложи теоретичните научни знания и придобити компетентности в реални житейски ситуации за решаване на проблеми и придобиване на нови знания (Tafrova-Grigorova, 2014).
Научната грамотност по биология и здравно образование при изучаване на човешкото тяло се измерва с това, че ученикът:
- знае мястото на човека в природата;
- може да моделира човешките системи с думи, схеми, рисунки и др.;
- обяснява връзката между устройство и функции;
- разбира връзката между хигиенни норми и здравни познания.
Ключовите компетентности дават възможност за самостоятелна дейност, развиват познавателната, емоционалната и волевата страна на ученика.
Ключовата компетентност Математически умения и основни познания в науката и технологиите в биологичното образование е водеща. Тази компетентност използвам така, че чрез съществуващите знания да се даде обяснение на единството структура – физиология на дадена система в човешкия организъм. Математическите умения и основните познания в науката и технологиите допринасят за разбиране и приложение на знанията с цел мотивиране за по-добра хигиена, чрез която се постига добро здраве.
Ключовата компетентност Умение за учене включва разбиране на собствените нужди в учебния процес, откриване на наличните възможности и способности за преодоляване на пречките. Дава възможност на учащите да надграждат върху предишните си познания и житейски опит, като мотивацията е от решаващо значение. Нужно е знанията да бъдат насочени към определена цел, учащите трябва да имат изградени умения да посвещават време за учене, да работят в екип, да споделят наученото. Необходимо е индивидите да са способни да оценяват собствената си работа, както и да търсят съвети и подкрепа, когато е необходимо. Любопитството да се търсят възможности за учене и желанието да се прилага наученото в разнообразни житейски ситуации са основните елементи на една положителна нагласа.
Ключовите компетентности позволяват обучението по биология и здравно образование в 8. клас да има практическа насоченост, учениците да мислят и действат рефлексивно. При решаване на даден проблем с учениците използваме общоприетите подходи, методи, средства, но като учител се стремя да предизвикам и разсъждение и критичност. А това се постига с прилагането на интерактивните методи, които създават условия ученикът да е в центъра на часа, активно действащ.
Учебното съдържание по предмета позволява учителят да използва традиционните методи и средства ведно със съвременните тенденции в обучението. В статията представям комплекс от дидактически материали за обучение с практическа насоченост по теми от „Дихателна система“.
Всяка една система завършва с урок за хигиенни и здравни познания. В този урок учениците се запознават с хигиенни норми на системата и какви болести има по тази система. За ученика е важно да разбере, че здравето на системата е в пряка зависимост от хигиената, а усеща ли болка, трябва точно и правилно да я обясни на лекаря, както и трябва да може да разбере неговите указания. Всичко това се изгражда в часовете от единството учител – ученик. За добрата мотивация е от значение ученикът да бъде в активна позиция. „Обучението е активно, когато учащите осмислят необходимостта от своето обучение, поставят или приемат целите на уроците, когато участват в планирането и организирането на своята дейност, в нейното осъзнаване, в самоконтрола и оценката“ (Хуторской, 2001). Успешното обучение изисква трайност на знанията, повече време за активно, действено учене чрез решаване на практически ситуации.
В статията представям разработка на два урока: „Хигиена и здравни познания за дихателната система“ – урок за нови знания, и „Дихателна система“ – обобщение. Предлагам и тест за контрол и оценка на знанията по темата.