Хигиена и здравни познания за дихателната система
Урок за нови знания
Цели:
- Ученикът знае хигиенни правила и норми.
- Ученикът обяснява необходимостта от спазване на хигиенните правила.
- Ученикът знае видовете болести и разбира опасността от тях.
- Ученикът анализира връзката заболяване – причини – симптоми – профилактика.
- При обясненията си използва понятия от структурата и физиологията на дихателната система.
А. Актуализация
Зад. 1. Моделирайте с думи пътя на движение на въздуха по въздухоносните пътища на дихателната система (ДС). А сега моделирайте структурата на ДС чрез картини.
Отг. Нос, носоглътка, гръклян, трахея, бронхи, бял дроб – алвеоли.
Зад. 2. Представете си, че сте криминални следователи. При вас идват родители, които твърдят, че детето им е удушено след раждането. Лекарите са допуснали грешка. Лекарите твърдят, че то е родено мъртво. Как ще откриете и докажете има ли престъпление. Разсъждавайте, като влезете в ролите на лекар, родители и следовател. (Ученици по желание изиграват ролите и отговарят.)
Отг. При мъртвороденото бебе белите дробове потъват във водата, защото нямат въздух. Ако бебето е умъртвено след раждането, то е поело въздух и белите дробове, поставени във вода, ще плуват.
Зад. 3. Всяко междучасие отваряте прозореца на класната стая. Обяснете защо.
Отг. Проветрява се стаята. През часа се е натрупал въглероден диоксид от процеса издишване и има недостиг на кислород.
Учител: Натрупаният въглероден диоксид и недостигът на кислород водят до затруднено дишане и бърза умствена умора. Чистият въздух в стаите е едно от хигиенните правила за ДС.
Въпрос: Може ли да изброите други правила, за да имаме здрава ДС?
Записва се темата на дъската.
Б. Ход на урока
Класът се разделя на четири групи, които работят с учебното съдържание по хигиенни правила и норми. Записва се на дъската:
- Хигиенни правила и норми
а) влияние на храните, богати на мазнини и въглехидрати
б) влияние на въздуха, който дишаме – чист и замърсен с СО2, СО, азотни и серни оксиди; топъл и студен; в планините и на морето, в парка и на улицата
в) цигарите и ДС
- Здравни познания за ДС
Учениците работят по таблицата в учебника (с. 97).
На мултимедия се показват снимки на дихателните органи, заболели от различни болести: а) хрема, б) грип, в) пневмония, г) бронхит, д) бронхиална астма, е) белодробен рак.
В края на часа учениците записват плана за обобщение върху ДС за следващия час. По този план трябва да направят самоподготовката.
Индивидуални ролеви задачи
На учениците се задават роли, които подготвят вкъщи – самостоятелно учене.
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]
Казус 1. Болните приятели
Емил, Тошко, Катя, Дидето и Таня са приятели. Времето навън е лошо и в съботния ден те отпускат в едно кафе. В кафето отоплението не работи и е много студено. Изведнъж въздухът става замърсен, но, улисани в приказка, те не забелязват. На следващия ден групово са при личните си лекари със съответни оплаквания – кихане, обилна носова секреция и запушен нос. Лекарите поставят диагноза и предписват лечение. Само Емил и Таня спазват указанията на лекарите си. Останалите приятели не се вслушват. Отново са при лекарите с оплаквания: Тошко – хрема, кашлица, главоболие, висока температура, болки в очите, мускулите и ставите; Катя – затруднено дишане, кашлица, висока температура, бодежи в гръдната област при дишане, отпадналост. Лекарят иска да се направи снимка, на която се вижда възпаление на белодробната тъкан вдясно. С оплаквания е и Дидето – силна кашлица, хрема, болки зад гръдната кост. На снимката се вижда възпаление на бронхиалната лигавица.
Въпроси към учениците:
– Защо се разболяват всички, с едни и съши оплаквания?
Отг. Дълго време стоят на студено и студеният въздух води до простуда. В дихателните органи може да попаднат болестотворни микроорганизми. Праховите частици затрудняват газовата обмяна в алвеолите. Тъй като те говорят и по-голяма част от вдишания въздух преминава през устната кухина, микроорганизмите и прашинките преминават през ДС безпрепятствено. Ако се диша с носа, въздухът се затопля и микроорганизмите се унищожават, а праховите частици се задържат от космите в носа.
– Каква диагноза и лечение поставя лекарят на всички?
Отг. Хрема. Загряване с топъл чай, мляко и лекарства.
– Защо само Емил и Таня оздравяват? От какво са болни останалите и какво е лечението им?
Отг. Тошко – грип, избягва контакт с хора, лекарства; Катя – пневмония, правилен режим на хранене, лекарства; Дидето – бронхит, избягва контакт с хора, укрепване на имунната система, лекарства за възпаление на устната и носната кухина.
– Преценете кои са причинителите за тези заболявания?
Отг. Силна простуда – хрема; вируси и бактериални инфекции – пневмония; вируси, засягащи дихателните органи – грип; бактериални и вирусни инфекции, физични и химични дразнения – бронхит.[/su_note]