Работен лист
Дихателна система
Обобщение
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]Цели:- Ученикът назовава заболяването в реална ситуация по дадени признаци.
- Има умението да обясни точно и ясно симптомите на болестта при лекаря и разбира указанията му.
- Моделира с думи ДС, знае основни понятия – жизнена вместимост, минутен дихателен обем.
Здравейте ученици,
Пред вас е работният лист за обобщение на ДС. Той ще ви помогне да си припомните ученото за тази система. Задачите в теста ще ви поставят в житейски ситуации и така ще разберете, че знанията в часовете по биология и здравно образование са нужни в живота.
Желая Ви приятна и интересна работа!
Зад. 1. Вашите съученици ще представят казус на тема „Болните приятели“. Гледайте, преценявайте и изказвайте мнението си по зададените от тях въпроси.
Зад. 2. С напредване на възрастта жизнената вместимост намалява в резултат на:
а) намаляване на минутния дихателен обем
б) отслабване на дихателната мускулатура
в) нарушаване на подвижността в ставите на гръдния кош
г) намаляване на еластичността и разширяване на алвеолите
д) слепване на алвеолите
Отг. б, в, г, д
Зад. 3. Казус 2 – Емил и лекарят
Емил отива при лекар със следните оплаквания.
Емил: Докторе, много съм отпаднал, нямам сили, затруднено дишам, боли ме главата и имам суха кашлица.
Докторът изслушва със слушалка Емил, изпраща го на снимка.
Доктор: На слушалката не се чуват хрипове и на снимката няма данни за заболявания на белите дробове. Сега ще направим изследване на дихателните възможности, т.е. жизнената вместимост на белите дробове.
Въпрос към учениците от доктора: Обяснете на пушача какво означава жизнена вместимост на белите дробове.
Отг. Максималният обем издишан въздух след максимално вдишване. За мъжете е 3,4–4,8 литра; за жените – 3,0–3,4 литра. Определя се от гръдната обиколка, височината на тялото, пола и възрастта. Измерва се с уред Спирометър.
Доктор: А сега отиди да ти измерят жизнената вместимост и пак при мен с резултата.
На пациента се прави изследването и резултатът е: Жизнена вместимост 2,4 литра.
Доктор: Имаш намалена жизнена вместимост. Пушиш ли цигари?
Емил: Да.
Доктор: Никотинът от цигарите намалява жизнената вместимост на белите дробове. Учили ли сте как никотинът влияе върху дишането?
Емил: Да. Никотинът и другите съставки на цигарите не позволяват пълно разгръщане на алвеолите, в тях не навлиза достатъчно количество кислород и не може да се издиша излишният въглероден диоксид.
Доктор: На това се дължат оплакванията ти. И какво правим сега с теб?
Емил: Нека да ми помогнат съучениците ми.
Учениците дават съвети.
Отг. 1. Отказ от цигари; 2. Подобряване на условията на труд и бит – упражнения, здравословно хранене, разходки сред природата.
Зад. 4. По време на 30-минутно плуване през белия дроб на човек преминават 1050 литра въздух, а при 30 минути бягане – 750 литра въздух. Определете минутния дихателен обем по време на плуване и бягане.
Отг. А) плуване – 1050 : 30 = 35 л/мин; Б) бягане – 750 : 30 = 25 л/мин.
Извод: За да бъдем здрави, е нужно да си изградим здравословни навици – труд, почивка, разходка, съобразени с индивидуалните особености.
[/su_note]
Резултатите от използваните методи отчитам по следния начин:
- Наблюдаване на качеството на работа:
- правилно, бързо моделиране;
- достатъчни ли са предвидените минути за прочитане, осмисляне, обсъждане, вземане на решение;
- каква е помощта на учителя при вземане на вярно решение;
- уверено, увлекателно и емоционално обяснение;
- поставяне на правилни диагнози при решаване на казусите;
- проличава ли мнението на ученика и как е направена защитата.
- Бърза ориентация в обстановката при изпълнение на задачите и казусите.
- Създаване на мотиви за работа – стремеж за красива и четлива тетрадка, желание за активно участие в казуси.
- Активност в работата на класа.
- Резултати от теста, проведен след обобщителния урок.
- Постоянно търсене на връзка на знанията от ДС с нови знания от следващите изучавани системи чрез творчески въпроси.
Дата: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ | Получени точки: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ | |
Цифрова оценка: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ | ||
Подпис на учителя: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ | ||
Подпис на родителя: _ _ _ _ _ _ _ _ _ | ||
Име _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ | Фамилия _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ | 8. клас № _ _ _ _ _ |