Установяване на практическите знания за дихателната система
[su_note note_color=“#f5f5f5″ radius=“0″]Здравейте ученици,
Пред вас е тестът, с който ще разберете доколко сте усвоили хигиенни и здравословни знания за ДС, можете ли да ги използвате при необходимост. Аз съм убедена, че като се изправите пред личния си лекар, ще му обясните точно и ясно здравословния проблем. И ще разберете неговите напътствия и указания за по-бързо лечение.
Приятна работа!
[/su_note]А. Посочете верния отговор чрез заграждане на съответната буква в кръгче.
Зад. 1. Посочете пътят на въздуха в човешкото тяло.
а) нос, гръклян, носоглътка, трахея, бял дроб
б) нос, трахея, носоглътка, гръклян, бял дроб
в) носоглътка, нос, гръклян, трахея, бял дроб
г) нос, носоглътка, гръклян, трахея, бронхи, бял дроб (1 т.)
Зад. 2. Обяснете ролята на течността в междуплевралната кухина.
а) улеснява дишането и движението на белите дробове
б) увеличава дихателната повърхност на белите дробове
в) осигурява по-бърза газова обмяна
г) защитава белите дробове от физични и химични дразнители (1 т.)
Зад. 3. Белите дробове на мъртвороденото бебе:
а) ще плуват във вода
б) ще се напълнят с вода
в) ще потънат във водата
г) няма развит бял дроб (1 т.)
Зад. 4. При операция на сърцето се отваря гръдният кош на пациента. Възможно ли е оперираният да диша нормално без кислороден апарат?
а) не, защото налягането в гръдния кош се изравнява с атмосферното – няма засмукване на въздух
б) може да диша нормално, защото белият дроб е в пряк контакт с въздуха
в) не, защото междуребрените мускули не се свиват и отпускат под действие на упойката
г) може да диша, защото не е нарушена работата на диафрагмата като помощен дихателен орган (1 т.)
Зад. 5. При изследване на непознати пещери пещерняците използват често кислородни апарати, защото:
а) има голямо количество азот и кислород, които потискат дихателния център и това може да доведе до нарушена работа на сърцето
б) има голямо количество въглероден диоксид и други вредни газове, които потискат дихателния център и може да настъпи парализа на междуребрените мускули и диафрагмата
в) има малко количество въглероден диоксид и кислород, което затруднява вдишването на въздуха
г) кислородният апарат овлажнява въздуха, така се улесняват вдишването и издишването (1 т.)
Зад. 6. Изберете причината за настъпване на бърза умора при непроветрени класни стаи.
а) натрупване на прашинки и недостиг на въздух
б) намаляване на водните капки във въздуха
в) намаляване на кислорода и увеличаване на азота във въздуха
г) натрупване на голямо количество въглероден диоксид и недостиг на кислород във въздуха (1 т.)
Б. Задачи със свободен отговор, всеки верен отговор е 1 т.
Зад. 7. Попълнете таблицата (13 т.)
Заболяване | Причини | Признаци |
Грип |
|
|
Бронхит |
|
|
Пневмония |
|
|
Отг.
1. Предпазване от простуда;
2. Закаляване на организма;
3. Редовно спортуване;
4. Здравословен начин на живот;
5. Избягване на места с много хора;
6. Поддържане на лична хигиена
Зад. 9. Алкохолът и никотинът действат разрушително върху целия организъм. Избройте какви увреждания са възможни и върху ДС (6 т.)
Отг.
1. Увреждане на лигавицата на въздухоносните пътища;
2. Намаляване на дихателната повърхност на белите дробове;
3. Тежки заболявания – бронхит;
4. Нарушаване на ритъма на дишане;
5. Отслабване на газовата обмяна;
6. Оток на белите дробове и др.
Зад. 10. Попълнете празните места в изреченията от колона А, като използвате думите от колона Б (4 т.)
А | Б |
|
|
Рецензия: _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Скала за оценяване: | |||||
Оценка | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Брой точки | до 7 | 7,1–14 | 14,1–21 | 21,1–28 | 28,1–35 |
Изводи
В тези уроци ученикът е ангажиран мисловно, физически, емоционално. Придобива увереност в себе си, че може да учи, да се справя с поставени от учителя задачи. Стреми се за изява на придобитите знания и умения пред съучениците си.
Практическата насоченост в обучението съдейства за развитието на комуникативните умения и уменията за учене – ключови компетентности, важни за общественото реализиране на учениците. Ролевите игри и ситуационните казуси мотивират учащите към социални и граждански компетенции, към инициативност и предприемчивост.
Присъствието на родители в тези часове повишава мотивацията за усвояване на практически знания и умения в училище.
Използвайки интерактивни методи в учебно-познавателната работа, учителят неусетно превръща училището в комфортна територия за учене на ученика.
-
- Евтимова, С., Христова, М. & Пулова, Ю. (1999). Тестове по биология за 8. клас. София: Гея Либрис.
- Кабасанова, М., & Димитрова, В. (1993). Тестова проверка по биология за 7. и 8. клас. София: Гея Либрис.
- Хуторской, А.В. (2001). Современная дидактика. Санкт-Петербург: Питер.
- Tafrova-Grigorova, A. (2014). Education for Enhancing Scientific Literacy. Chemistry, 23 (1), 27–47 [In Bulgarian].
- Юлияна Калошева-Андонова, ОУ „Св. Паисий Хилендарски“, с. Сотиря, обл. Сливен
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова