Бързото развитие на информационните технологии налага своя отпечатък и върху образователната ни система. Много от университетите в България предлагат съвременни методи и средства за обучение, в резултат на което студентите придобиват ценни качества и умения.В статията са представени резултати от проведено изследване, чиято цел е да установи нагласата на студентите за използването на Web-platform.info в обучението по практическите дисциплини на специалност „Математика и информатика“ в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“.
Съществуват разнообразни електронни портали, предоставящи многообразни ресурси. В обучителния процес намират място дистанционни, електронни и изнесени форми за обучение с осигурен непрекъснат достъп до системите. При тези гъвкави форми на обучение е възможно непрекъснато да се включват новости, чрез които се постига стъпка нагоре в обучението (Алиев и др., 2014).
Към Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ е създаден Център за дистанционно обучение на студенти, в който се предлагат различни електронни курсове. Според Кр. Харизанов и Н. Павлова (2014: 1) „Обучението на студентите по педагогически специалности във висшите училища винаги се е характеризирало с особено внимание към придобиването на практически умения, навици и знания от бъдещите учители“.
Педагогическото използване на цифровите технологии в практиката на обучението по математика и информатика (както и по всички учебни предмети) е основа за модернизиране на образователната система на всяка страна.
В днешно време информацията в учебниците и учебните пособия по информатика и информационни технологии изостава, в сравнение с динамично развиващите се компютърни технологии. Това налага постоянна самоподготовка и самоусъвършенстване на обучаващите се. Появата и развитието на интернет създава възможност за натрупване, съхранение, обработка и разпространение на непрекъснато нарастваща информационна база, съчетана с неограничена комуникация. Глобалните компютърни мрежи дават възможност всеки компютър, свързан с интернет, да има достъп до милиони мултимедийни файлове, предоставени от други компютри, намиращи се понякога на десетки хиляди километри разстояние.
В тази връзка нови форми, методи и средства или технологии на обучение биха довели до повишаване на интереса на обучаваните, до изграждане на мотивацията им в бъдещата си практика като учители да обучават по начина, по който те са били обучавани.
Образователните портали предоставят огромни възможности, в помощ на бъдещите учители по информатика, информационни технологии, математика и други предмети, а в процеса на обучението и работата се създават и голям брой авторски дидактически материали. Споделянето на собствени разработки следва да стане добра практика за обмяна на опит и усъвършенстване на всички участници в учебния процес. Достъпът до хранилища с образователни материали е голямо удобство за всеки начинаещ или обучаващ се учител.
Електронното обучение несъмнено е удобна образователна форма в съвременния глобален свят, но от казаното дотук се установява нуждата от платформа, която да обединява и предоставя учебни ресурси на бъдещите учители.
Характеристика на изследването
Чрез разработването и използването на нови методи и средства за обучение се откриват нови възможности за подобряване на образователно-възпитателния процес.
От направено проучване (Харизанов & Павлова, 2014) със студенти от Шуменския университет се установява, че те се затрудняват от техническото оформление на план-конспекта и биха желали да работят с платформа, в която план-конспектът има конкретна структура. Освен това работата им би се улеснила, ако можеха да избират от списъци методи, цели и да използват готови задачи. Още по-добре би било, ако могат да преглеждат план-конспектите си на смартфон, таблет или лаптоп. Студентите посочват, че за тях е по-удобно да използват сценарий при описание и разпечатване на план-конспекта. Желанието им е да работят с уеб платформа, чрез която да комуникират с преподавателя или учителя, ако са на големи разстояния.