Web-platform.info е авторска разработка на екип от Шуменския университет. Чрез платформата се предлагат разнообразни социални и обучителни взаимодействия. Според Кр. Харизанов, Н. Павлова и Д. Марчев (2014: 4–5) „Дадената платформа не се явява електронен курс, а по-скоро средство за конструиране на план-конспекти с възможност за лека и бърза комуникация между потребителите, базирана на използването на мобилни електронни устройства“.
В практическата част на обучението на бъдещите учители вземат участие три страни: студент – методик – базов учител. На фигура 1 е показан общ изглед на уеб платформата.
Процесът на изработване на план-конспект по информатика/математика преминава през няколко основни етапа, а именно:
- Студентът избира върху кой урок ще прави разработката:
– студентът прави избор на формата на методическата разработка,
– студентът посочва клас, модул, урок от учебната програма; - Студентът въвежда понятия, цели и задачи към своята разработка;
- Студентът разработва хода на урока;
- Студентът споделя разработения урок на своя преподавател–методик.
Като се има предвид, че работата на студента е свързана с методика и с базовия учител, меню „Студент“ се явява свързващо между тях. Тук са предвидени редица действия – създаване на уроци, ресурси, инструменти за комуникация.
Основно целта на проучването е да установи нагласите на студентите за прилагане на уеб платформата в практическото обучение. Използван е метод за бързо, икономично и недвусмислено получаване на информация по изследването.
След анализ на проблема е изготвена анкетна карта, чиято главна цел е да се разбере дали студентите са запознати с новата платформа и биха ли я използвали в работата си.
Извадката е направена въз основа на анкета и интервю със студенти, обучаващи се в специалност „Математика и информатика“ в магистърска програма „Педагогика на обучението по информатика и информационни технологии“ към Факултета по математика и информатика на Шуменския университет през учебната 2014/2015 година.
Анкетираните са на различна възраст – от 24 до 55 години, и включват настоящи и бъдещи учители.
Проучването показва, че наред с традиционните методи и форми за подготовка на уроците е необходимо да се разработват и прилагат нови, по-ефективни дидактически технологии в обучението по математика и информатика. Съвременният уеб базиран начин за предоставяне на ресурси се очаква да е ефективен и е предпочитан от студентите метод за подготовка по практическите дисциплини в Шуменския университет.
На въпрос 1. „Запознати ли сте с Web-platform.info?“ 80% от анкетираните студенти са отговорили положително, а 20% – отрицателно, което се дължи на факта, че платформата все още е в начален етап на приложение и не е придобила популярност.
На въпрос 2. „Смятате ли, че Web-platform.info предоставя по-удобен начин за създаване на план-конспекти?“, всички отговори са положителни, което отразява очакванията на студентите да могат да работят по-удобно и по-бързо при създаването на план-конспекти.
На въпрос 3. „Смятате ли, че платформата ще допринесе за повишаване на качеството на учебния процес?“, също всички са отговорили положително, защото в нея се предлагат материали, собствени разработки на квалифицирани и доказани в областта си специалисти и експерти.
На въпрос 4. „Бихте ли я използвали в работата си като учител, ако имате такава възможност“, отново всички отговори са положителни. Всеки от запитаните смята, че по този начин ще спести време и ще използва качествени материали.
На въпрос 5. „Бихте ли споделили лични методически разработки в платформата?“ само 10% са отговорили отрицателно, а 90% биха споделили свои разработки, когато сметнат, че вече са готови за това. Споделят идеята в платформата да се качват материали с доказано качество (фиг. 2).