Характерно за съвременната образователна система е масовото приложение на информационните и комуникационните технологии в процеса на обучение. Всички български училища разполагат с компютърни класове, свързани към бърз интернет. Всички ученици, които завършват средното си образование, са компютърно грамотни и имат съответните знания и умения за работа с офис приложенията, приложенията за електронни таблици, за изработка на презентации, бази данни и уеб базирани приложения. За тях използването на мобилни устройства е ежедневие и прилагането им в учебния процес само повишава интереса на обучаемите към съответната дисциплина.Уеб базираният училищен електронен дневник има за цел да обезпечи въвеждането по всяко време и от всяко място на информация за присъствието, поведението и оценките на учениците от предварително регистрирани и оторизирани със съответните потребителски права учители. Родителите, които се интересуват от успеха, отсъствията и поведението на децата си, могат лесно да ги проверят чрез интернет. В процеса на тестване бе получена реална представа за цялостната свързаност между отделните части на системата и как се предават данните между тях. Появилите се на този етап некоректности (както в програмния код, така и във връзките между отделните уеб страници) бяха отстранени.
В Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ с цел облекчаване на комуникацията между студента практикант с базовия учител и методика е създадена платформа за описание на план-конспекти. Реализирана е с езиците HTML и CSS по отношение на потребителския интерфейс, а за функционалността и управлението на ресурсите – PHP, MySQL и Ajax. Външният облик на платформата е изграден и стилизиран с най-актуалните версии на езиците HTML 5 и CSS 3 – основна технология за създаване на уеб приложения. Платформата е универсална и е предвидено нейното мобилно приложение да се използва за разработка на уроци със специфична структура, насочени към използване на информационни системи за навигация и ориентиране за целите на обучението по география (Харизанов & Павлова, 2014).
Създадената платформа може да се използва по време на практическите занятия. За Шуменския университет това са:
- Хоспитиране (наблюдение на реални уроци/педагогически ситуации в училище/детска градина и видео уроци);
- Текуща педагогическа практика (наблюдение на студент, изнасящ урок в реална среда);
- Преддипломна педагогическа практика (продължителна работа в реална среда).
Електронните дневници вече не са новост за нашите училища. Преподавателят влиза в час, включва персоналния си лаптоп, прави проверка на присъствието, кликвайки върху имената на присъстващите, респ. отсъстващите ученици, нанася оценките пак в същия електронен списък, записва впечатленията си от поведението на отделни ученици и т.н. В края на часа информацията се прехвърля на сървъра на училището, откъдето в края на учебния ден автоматично се изпраща по електронната поща или като SMS на родителите на ученика, но само ако те предварително са заявили желание за това. Естествено, всеки родител получава информация единствено и само за своето дете (Смрикаров & Иванова, 2012).
В статията е направен опит да се покаже необходимостта от използването на електронен дневник, уеб базирана информационна система, чрез който родителят да се информира за успеха и поведението на своето дете.
Учителите днес имат възможност по съвременен начин да конструират своите уроци, като ангажират вниманието и активното участие на учениците в процеса на преподаване. За събиране и обобщаване на данни от всички български училища е създадена информационната система на образованието. Това е модулна софтуерна система, която дава възможност за въвеждане на данните в училища, детски градини и обслужващи звена и обобщаването им на регионално и национално равнище. Съществен недостатък на системата обаче е липсата на обратна връзка към родителите. В забързаното ежедневие родителите имат все по-малко време за общуване с децата си. Все по-често моментът, в който активно започват да се интересуват от успеха и поведението на децата, е краят на учебния срок или година, но тогава обикновено е твърде късно, за да могат да реагират адекватно.
Едно от решенията на този съществен проблем е създаването и внедряването на компютърна информационна система от типа „Е-Дневник“. Система, която както да позволи бърз и удобен начин за съхранение и обработка на информацията за ученика (оценки и отсъствия) от страна на училището, така и да осигури лесен достъп до тази информация на родителите (Смрикаров & Иванова, 2012).