Лесно и бързо с проектор или интерактивна дъска
Съвременните технически средства вече са част от оборудването на много кабинети по чужд език. С тях можете значително да разнообразите щафетните игри в клас. Вместо да пишете на дъската или да отпечатвате листчета, с PowerPoint или дори с Word може да си направите по няколко варианта на различни игри и да ги използвате по време на уроците.
Щафетни игри за писане
В по-малките класове са особено подходящи за упражняване и преговор на лексика.
Напиши липсващата буква (Write the missing letter)
Разделям класа на 3 отбора по колонки, като на всеки отбор давам маркер с различен цвят, който служи и за щафета. На дъската прожектирам предварително подготвена таблица – също от 3 колонки, по една за всеки отбор, запълнени с думи, в които има пропусната буква (фиг. 5). Представител на всяка двойка ученици, които седят на един чин, попълва по една липсваща буква и предава маркера на следващата двойка от своя отбор.
След приключване на щафетата, при проверката, показвам на дъската същата таблица, но вече с правилно написаните думи (фиг. 6). За всеки верен отговор се дава по 1 точка. За бързина отборите получават съответно по 2, 1 и 0 точки. Печели най-бързият отбор с най-малко грешки.
Подбирам картинки върху определена лексика (в конкретния случай – животни и птици), като учениците трябва не само да напишат под таблиците думите на английски, но и да ги подредят по азбучен ред (фиг. 7). След определяне на отборите и арбитрите всеки отбор получава своя маркер и щафетата започва. Подреждането по азбучен ред може да затрудни учениците, понеже те много бързат, затова е добре да регламентирате вариант за поправка – например всеки отбор има право три пъти да използва гъбата.
При проверката отново показвам верните отговори на дъската (фиг. 8). Така поправката и класирането протичат по-гладко и бързо.
Открий римата (Find the rhyme)
Отново подбирам картинки – за два отбора правя две таблици с по четири думи на ред, от които две се римуват (фиг. 9). Учениците от всеки отбор трябва да напишат поне двете римуващи се думи (bell – shell), за което получават 3 точки, и още по една точка за всяка друга вярно написана дума – тоест максималният брой точки за таблицата на фигура 9 е 25. Ако в класа има повече ученици, които срещат трудности с английския език, включете условие в регламента, което позволява на участниците да не спазват задължителен ред и да имат право да пишат по една дума, но не задължително на мястото веднага след писалия преди тях, а където искат в таблицата на отбора си. Печели най-бързият отбор с най-много точки.
Подобен вид щафети може да се разиграят дори ако в кабинета нямате компютър и проектор. Достатъчно е да подготвите листчета с отпечатаната на тях задача. Учениците попълват листчето, след което го предават като щафета на следващия от отбора. Накрая, при проверката и класирането, арбитрите пишат верните отговори и точките на дъската.