Щафетни игри за слушане
Щафетните игри са добро упражнение, ако искате да проверите доколко учениците възприемат новата лексика при слушане.
Условието е всеки ученик да предаде щафетата, когато чуе дума, свързана с определена тема, например „спорт“ (цвят/храна/дрехи/животни и т.н.).
Учителят с едно и също темпо чете поредица от предварително подбрана лексика. Важно е учениците не просто да предадат щафетата, а да запомнят „своята“ думичка. Проверката се прави успоредно за двата (трите) отбора. Първите ученици от отборите казват „своите“ думички – ако са верни, те трябва да съвпадат. Арбитрите записват правилните отговори и точките за отборите на дъската. Следват вторите, третите и т.н. Печели отборът с най-много точки.
Постепенно може да се премине от слушане на отделни думи към откриване на думи в свързан текст. За учениците от 6.–7. клас задачата може да се направи по-трудна, като вместо цели думи те трябва да реагират на даден звук или определено съчетание от букви – например -STR-: sentence, certain, example, theatre, STReet, park, river, person, description, chemiSTRy, picture, emergency, dishonest , reliable, trust, STRong, sister, practice, marketing, history, distance, STRaight, driving, oSTRich, credit…
Тук отново важно условие е всеки ученик да помни „своята“ дума и накрая, при проверката и класирането, да може да я повтори.
С подобни упражнения може да преговаряте и граматика. Например: „Предайте щафетата, когато чуете неправилен глагол“.
Щафетни игри за четене и артикулация
Намери и прочети (Find and read)
Подгответе три еднакви по големина текста, напечатани без главни и малки букви, без препинателни знаци и нови редове. Всеки ученик трябва да прочете на глас само едно изречение, след което да предаде щафетата, а всеки следващ трябва бързо да прегледа текста, да намери докъде е стигнал предишният и да прецени къде свършва „неговото“ изречение, след което да го прочете на глас. Ако някой ученик сгреши – този след него го поправя, но отборът не получава точки за това изречение. За да могат учениците да се чуват, играта се организира със засичане на време – подходящо е на дъската да се покаже часовникът на компютъра, а арбитрите да запишат стартовото и финалното време на всеки отбор. Тази игра изисква повече време, понеже отборите не работят успоредно, а един след друг.
Скоропоговорки (Tongue-twisters)
Друго чудесно упражнение за четене и артикулация е използването на скоропоговорки.
Разделете класа на групи. На отделни листчета напишете една и съща скоропоговорка (Black bug bit a big black bear. But where is the big black bear that the big black bug bit?).
Листчето освен за зрителна опора служи и за щафета. След сигнал всеки ученик прочита скоропоговорката възможно най-бързо и предава листчето (щафетата) на следващия от групата. Първи от всяка група застават най-силните ученици, за да могат по-слабите да имат време да чуят скоропоговорката няколко пъти, преди да дойде техният ред. Всеки участник, произнесъл правилно скоропоговорката, получава точка. По-бързият отбор получава допълнително точки за скорост. Добре е да бъдат определени ученици за арбитри, които да помагат на преподавателя при отбелязването на точките и изчисляване на класирането.
За по-голяма трудност на листчето може да напишете 3–4 скоропоговорки. Първият ученик прочита първата, но следващият не я повтаря, а чете втората и т.н.
- What noise annoys an oyster most? A noisy noise annoys an oyster most.
- Peter Piper picked a peck of pickled peppers. Did Peter Piper pick a peck of pickled peppers?
- If two witches would watch two watches, which witch would watch which watch?
- Swan swam over the sea. Swim, swan, swim! Swan swam back again. Well swum, swan!
Щафетни игри за говорене
Оставям ги на последно място не защото са по-маловажни, а защото са най-лесни за организиране и провеждане. Игри от типа на:
- смени думата (What a … day! – What a beautiful day! – What a sunny day!),
- повтори изречението, като добавиш една дума към него, или
- продължи приказката/разказа с твое изречение (Once upon a time there was a Princess…),
са просто създадени да се играят като щафети. Това са все чудесни упражнения за развиване на комуникативните умения на учениците.
Накрая искам да се спра малко по-подробно върху последната част от всяка игра – класирането. Въпросът „Кой печели“ вълнува дори възрастните. Резултатът е съществен стимул за учениците и колкото по-малка е тяхната възраст, толкова по-нагледен трябва да е той. За учениците от 2.–4. клас е сполучлив избор да включите разноцветни образи и графики: Кое облаче ще напои най-добре жадното цвете?
Всеки отбор си има облаче с определен цвят, под което добавяте по една капка за верен отговор – печели отборът с най-силен дъжд (фиг. 10).
Кой отбор ще отгледа най-кичестото храстче? – за верен отговор отборите получават по 1 листче и т.н. Ако използвате PowerPoint, може да включите и звукови ефекти за поощрение, като бурни аплодисменти, музика и поздравления.
Щафетните игри са много обичани от учениците заради тяхната динамичност и ясно изразен състезателен характер. Голяма част от упражненията в учебника може да се разиграят като щафети, ако предварително са преснимани на лист или са проектирани върху дъската. С тях ще внесете много смях в кабинета и ще привлечете вниманието на учениците към изучавания материал. Учебните игри са едно от средствата, които ни дават възможност да намерим баланс между доказаните традиционни достойнства на българското образование и предимствата на дигиталните технологии на 21. век. Така че не се страхувайте от шума в стаята и предайте щафетата на учениците си с буря от положителни емоции!
-
Людмила Караманолева, 42 ОУ „Хаджи Димитър“, София
karamanoleva@gmail.com
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова