Работата по учебен проект дава възможност да се придобият и тренират важни умения. Учениците разгръщат творческата си личност, учат се на самостоятелност, отговорност и увереност в собствените си способности и по този начин се стимулира бъдещото им развитие. Чрез проектите учениците се научават да прилагат наученото за решаване на задачи за самостоятелна подготовка. Създаването на проекти от учениците е дидактическо средство за активиране на познавателната дейност, за развиване на креативност и за формиране на определени личностни качества. Под проект се разбира работа, която има точно определена цел и трябва да доведе до получаване на очаквани резултати. Постигането на целите трябва да стане в зададен срок и да бъде извършено с усилията на определена група от изпълнители. Основната задача на обучението по метода на проектите е изучаване, усвояване и прилагане на научения материал от учениците с помощта на учителя. Учениците трябва да се опитат сами да разберат каква е целта на проекта, да планират, да изпълняват и да оценяват (Николова, 2011: 239).
Учениците са пряко ангажирани в разбирането на факти, идеи при непосредствен и пълен контрол на дейността от учителя. Те четат, пишат, дискутират или участват в решаването на проблеми, т.е. поемат задачи от по-висок клас, като например анализ, синтез и оценка, което позволява едновременно да реализират различни дейности и да разсъждават върху това, което правят. По този начин пасивното учене – слушането на учителя, се трансформира в активно и представлява всичко, което учениците правят в класната стая. Тогава ученикът не зависи от учителя, а става негов партньор. Затова и активното учене се определя като приятно, мотивиращо и ефективно.
Активното учене е в тясна връзка със самостоятелното учене в училище. Двата процеса водят до общия желан резултат, свързан както с усвояването и затвърдяването на определени знания от учениците, така и с изграждането на увереност и формирането на компетентност по отношение на собственото им учене във всички негови етапи и особено в етапа на самооценяването и рефлексията върху всеки един от тях. Така ученикът става отговорен към това, доколко неговите учебни действия са ефективни по отношение на поставената цел, доколко е обмислил и подбрал най-подходящите средства за реализиране на целта. Подобна форма на оценяване трябва да е в основата на оценяването, което се извършва при самостоятелното учене в условията на класно-урочната система на обучение.
Използването на метода на проектите в часовете по английски език има много предимства:
- дава информация за личната гледна точка по поставената задача;
- дава информация за развитието и постиженията, за действителното състояние на постигнатите резултати от учебния процес (т.е. обратна връзка);
- предоставя възможност за личностна изява (ученикът сам представя проекта си);
- учи учениците да защитават тезата си;
- учи на работа в екип;
- подкрепя креативността;
- дава самочувствие за свършена работа и увереност във възможностите;
- създава се неформална обстановка в клас.
Методът на проектите спомага:
- стимулирането на мотивация за работа и участие в дейностите;
- развиването на критическо мислене;
- формирането на специфични компетентности и отношения:
– откриване на проблеми и разработване на алтернативни варианти за решаването им;
– формулиране на конкретни цели;
– планиране на дейности за осъществяването им;
– рефлексия, самоконтрол, самооценка и оценка.
При метода на проектите ученикът развива както способности за анализ, синтез, сравнение, прогнозиране, така и компетентности за самостоятелно търсене, изследване и обобщаване на информация от различни източници, а също и умения за презентиране на продукти, модели, макети в условията на специфична комуникационна среда. Ролята на учителя се променя. Тя вече не е да преподава, а да мотивира, напътства, преценява, анализира, координира и подкрепя учениците при работата им в групата.