Оценяването на учебните проекти може да се осъществи по различен начин – от учителя, от класа, от жури и др. Особено важно обаче е да се оценяват развитието и постиженията, т.е. постигнатите резултати от ученика, а не неговото незнание. От значение е в началото на работата учениците да са запознати с критериите и начина на оценяване както на дейностите им по поставените задачи, така и на получените знания в края на целия процес на самостоятелното учене.
Критериите трябва да бъдат:
- ясни за учениците;
- прозрачни – заявени в началото;
- оправдани и постижими, т.е. свързани с образователните цели;
- подходящи – изразени устно и писмено за отделните етапи на работа;
- обсъдени и приети от всички ученици.
Груповата работа по учебен проект в часовете по английски език се оценява по начин, който позволява да се оцени реалният принос на всеки член от групата. Оценяването на работата по учебен проект на всеки ученик е краен резултат от положения от него труд при изпълнение на отделните дейности в процеса на самостоятелното учене. Поставянето на по-прецизна и справедлива оценка при изпълнение на такъв вид задачи е стимул за учениците при бъдещите им индивидуални или групови проекти. Затова изготвих работната карта „Работата на моята група“, която всеки ученик да попълни, отбелязвайки какво е извършил като дейности по проекта – както за себе си, така и за другите членове на групата. В картата се поставят точки в зависимост от индивидуалното усилие на всеки при изпълнение на поставените му задачи. Учениците сами наблюдават работата на другите в групата. Обикновено по-способните ученици имат по-точна преценка за своята работа и тази на другите. Съществува и друга възможност – на всички ученици в групата да се дадат еднакъв брой точки и след това да се отнемат за недобро изпълнение на задачите и незначителен принос за крайния резултат (табл. 1). Към картата може да се добавят толкова колонки с имената на учениците, колкото са членовете на групата.
Таблица 1: Работата на моята група
Етап и подетапи от изпълнението на проекта | Дейности на ученика | Напишете вярното за всеки участник в групата |
Организационно-подготвителен: | ||
1. Определяне на конкретните задачи | Формулира заглавието на проекта | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Определя задачите на проекта | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
Разпределя работата по задачите | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
2. Проучване на история, традиция, тенденции | Изучава исторически данни | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Конструира, рисува | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
3. Генериране на идеи, варианти, алтернативи | Нахвърля и записва идеи | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Представя картинки, рисунки, скици | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
4. Избиране на оптимален вариант | Избира подходящо решение | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Изготвя работен план/ модел с описание | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
5. Избиране на средства за разработване | Определя и записва средства и материали | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Избира най-подходящите | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
Технологичен етап: | ||
1. Изпълнение на технологичните операции | Осъществява изработката | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Коригира последователността на операциите | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
Контролира качеството | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
Самоконтролира дейността | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
Обобщителен етап: | ||
1. Коригиране | Сравнява изпълнението на проекта със замисленото | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Установява недостатъците | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
2. Оформяне | Оформя проекта според изискванията | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
3. Самооценяване | Анализира достойнства, недостатъци, резултати, перспективи | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Представя изработеното | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
|
4. Защита на проекта | Отговаря на въпроси | 0 т. – не участвал 1 т. – участвал 2 т. – активно участвал |
Общ брой точки: |
Оценка: | Слаб (2) | Среден (3) | Добър (4) | Мн. добър (5) | Отличен (6) |
Брой точки: | до 21 | 22–26 | 27–31 | 32–36 | 37–41 |