При работа в група ученици с по-ниски индивидуални постижения са склонни в рамките на групата да работят упорито, за да постигнат по-високи от обичайните си резултати. Ученици с високи постижения получават сходни резултати, както когато работят самостоятелно.
Целта на работата по учебен проект е учениците да бъдат научени самостоятелно да проучват и да използват творчески информация, да планират своята дейност, да оформят и представят резултатите от нея. Те се научават да се адаптират към нови ситуации и да вземат бързи и адекватни решения, да работят в екип, да приемат чуждото мнение и да споделят своето пред партньори и конкуренти. За да се постигне всичко това, у учениците трябва да се развият умения за самостоятелно учене, първоначално в рамките на по-малки учебни задачи и проекти, а след това и на по-големи. От една страна, това е начин за получаване на нови знания, а от друга – и за оценяване на придобитите знания.
Ролята на учителя е да организира ситуации на съмнение, да подпомага учениците в разбирането на новите знания и тяхното обединяване с предходните. Следователно ролята на учителя вече не е да пренася информация, да дава отговори на всички въпроси и да контролира разбирането на съдържанието, а да създава учебна среда, в която монологът на преподавателя се заменя с диалог, а ученикът е поставен в центъра на учебния процес. Учителят вече не е само източник на знания, той е и ръководител, консултант, стимулатор, партньор, който помага на учениците да формулират свои собствени идеи, мнения, изводи, при които няма предварително избрани и правилни отговори. Ръководството му се изразява в подкрепа и напътствие на учениците в тяхното изследване и предполага създаване на творческа атмосфера за учебната дейност, в която всички мислят свободно и открито, без задръжки и притеснения от грешки в отговорите.
Една от целите на училищното обучение е преминаване от учебна дейност под ръководството на учителя към самостоятелна учебна дейност, която е и в основата на ключовата компетентност в ЕРР „умения за самостоятелно учене“. Прилагането на различни методи и техники за постепенно включване на повече самостоятелни действия в учебния час и възлагане на домашни задачи или проекти води до постигане на желаните резултати – самостоятелното учене.
-
Искра Вълова, 68 СОУ „Акад. Никола Обрешков“, София
vvvulova@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова