Карта за оценка на готовия продукт от учителя
Критерии | I група | II група | III група | IV група | V група | VI група | VII група |
Научна стойност | |||||||
Оригиналност и творчество | |||||||
Разнообразие на материала | |||||||
Достъпност на съдържанието | |||||||
Структуриране на текста | |||||||
Последователност и логичност на изложението |
|||||||
Графиките и изображенията допълват основния текст |
|||||||
Включени са подходящи въпроси и задачи за самопроверка |
|||||||
Презентиране на темите |
Карта за оценка на готовия продукт от учениците
Критерии | I група | II група | III група | IV група | V група |
VI група | VII група |
Съдържанието на събраните материали отговаря на поставената тема |
|||||||
Използваните схеми, изображения и картинки добре онагледяват учебното съдържание |
|||||||
Създадени са отделни рубрики, допълващи основния текст |
|||||||
Съдържанието е разделено на отделни теми и подтеми, поставени са заглавия |
|||||||
Има включени интересни въпроси и задачи |
|||||||
Материалът е достъпен и разбираем за ученици в 5. клас |
|||||||
Оформление и естетично структуриране на материала |
|||||||
Представяне на готовия продукт пред публика |
Показател | Точки |
Отлично | 2 |
Добро | 1 |
Слабо | 0 |
Диагностика. Повишаването на познавателния интерес по предмета „Човекът и природата“ в 5. клас чрез използването на метода на проектите се установява при сравняване на резултатите на учениците от експерименталната и от контролната група. Включените в експерименталната група ученици работят по създаването на учебника. Петокласниците в контролната група се обучават чрез традиционни методи. Постигнатите от двете групи резултати се установяват чрез тестова проверка.
Отношението на учениците към творческата дейност по създаването на нов продукт се проучва чрез попълването на анкета. Тя включва следните въпроси:
- Срещате ли трудности при изучаване на учебното съдържание по предмета „Човекът и природата“?
- ли ви беше да работите по проекта „Ученици пишат учебник по Човекът и природата“?
- Коя информация, получавана по време на урока, ви е интересна (свързаната с живота, историческият материал, забавните ситуации, любопитните факти, друга)?
- Желаете ли да продължим и през следващата учебна година да изучаваме предмета с помощта на нетрадиционни методи?
- Осигурихте ли всички необходими материали?
- Имаше ли някакви технически проблеми? Ако да, как биха били избегнати следващия път?
- Повиши ли се интересът ви към учебния предмет „Човекът и природата“ по време на създаване на учебника?
- Какво бихте направили, за да стане възможно използването на учебника след проекта?
- Кое най-много ви затрудни в работата по проекта?
- Кое най-много ви хареса в работата по проекта?
Проведената диагностика чрез тестиране и анкетиране, както и анализът на тестовите карти за оценка на груповата дейност и готовия продукт от учителя и учениците, ми дават основания да твърдя, че създаването на условия за формиране на познавателен интерес, целенасочената и системна педагогическа дейност за неговото развиване стимулират творческите способности на учениците, тяхната самостоятелност и отговорност и повишават качеството на придобитите знания и умения.
Използваният модел за усвояване на знания и формиране на умения в случая включва и изграждане на умения за самостоятелно учене. В тази връзка, самостоятелното учене се свързва с осмисляне на знанието и овладяване на социалния опит. Работейки заедно в екип, учениците усвояват жизненоважни социални умения, от една страна, и придобиват самочувствие, че могат да се справят с дейности, присъщи за един по-следващ етап на развитие, от друга.
Работата по проекта съдейства за формиране на знания за заобикалящия ни свят, умения за общуване и вземане на решения, които са от първостепенно значение за бъдещия живот на учениците. Чрез разнообразните практически дейности те осъзнават по-добре връзката между това, което изучават в училище, и процесите и явленията в природата. И не на последно по значение място – възпитава се чувство на отговорност в процеса на изпълнение на поставените задачи.
-
Албена Момчева, OУ „Никола Вапцаров“, Казанлък
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова