За реализация на експеримента разработих авторски тест и задача, базирани на общата рамка, апробирана от МОН. През ноември проведох експериментално оценяване на дигиталните компетентности на десетокласниците в Професионалната гимназия по облекло, хранене и химични технологии. В експеримента взеха участие 58 ученици от три специалности – фризьорство, готвач и ресторантьор. По време на оценяването се спазваха всички изисквания по организация и провеждане на оценяването.
Оценяването на дигиталните компетентности е проектирано да се провежда в два модула.
Модул 1 представлява онлайн тест, който се предоставя, след като учениците влязат с потребителско име и парола. За симулиране на онлайн оценяване използвах тестовата конзола на програмния продукт NETSUPPORT SCHOOL. Изпитният тест се състои от 20 въпроса, като 10 от тях са с един верен отговор, 7 – с два верни отговора (всеки верен отговор е с тежест 1 точка), и три – със свободен отговор (всеки верен отговор с тежест 2 точки). Максималният брой точки е 30. Тестът се оценява автоматично, а времето за решаване е 30 минути (Презентация).
Модул 2 е решаване на практическа задача. Времето за решаване е 60 минути. Задачата е съставена от стъпки, които позволяват частично решение, което ученикът да предаде за оценяване. Максималният брой точки е 30.
Критериите за оценяване на практическата задача са:
- Вярно представяне на обработените данни съгласно условието.
- Форматиране на текста.
- Оформление на документа – структура и цветови баланс.
- Коректност и оформление на различните обекти (таблици, диаграми, изображения и др.).
- Спазване на книжовно езиковите норми на българския език (Презентация).
В края на оценяването всеки ученик попълни анкетна карта, чрез която обучаемите имаха възможност да споделят своите впечатления от проведения експеримент.
Повечето от тях споделиха следното:
- Времето за решаване на теста от модул 1 е недостатъчно, което е довело до прибързани отговори.
- Формата, по която бяха оценени, допада на учениците и те биха желали отново да участват.
- Условията на задачите са достъпни, ясни и точни.
- Получаването на официален документ, показващ нивото на дигитална компетенция по области, който да се признава от работодателите, е допълнителен стимул за постигане на по-високи резултати.
Резултатите от експерименталното оценяване на дигиталните компетентности на учениците от ПГОХХТ „Проф. д-р Асен Златаров“ са представени на следните две диаграми.