От представените данни можем да направим следните изводи.
Диаграма 1 показва, че по-голяма част от учениците притежават задоволително (добро) ниво на дигитална компетенция. Те успяват да приложат своите знания и умения, когато попаднат в позната ситуация, и изпитват сериозни затруднения, когато решението не е явно и е необходимо да се анализира дадената задача (проблем), да се направи преценка и ученикът сам да достигне до решението, използвайки своите знания.
Диаграма 2 илюстрира, че най-големи затруднения учениците изпитват в областите създаване на съдържание (област 3), безопасност (област 4) и решаване на проблеми (област 5). Най-добри са резултатите в област 1 (информация) и област 2 (комуникация).
В област 3 (създаване на съдържание) учениците успяват да създадат цялостно или частично съдържание в различни формати, използвайки приложенията Microsoft Word, Excel, PowerPoint. Сериозни затруднения изпитват при описание на алгоритъм, използвайки език за програмиране.
Съществени пропуски бяха установени в област 4 (безопасност), където учениците не успяват да осъзнаят реалната заплаха от предоставяне на лични данни и защита на устройствата. За да се убеди ученикът да бъде предпазлив, добра практика е нагледно да се симулира предоставяне на лични данни, например попълване на онлайн форма и показване къде точно отива предоставената доброволно от него информация след натискане на бутона „Изпрати“ (в случая базата данни на злонамерения разработчик).
В област 5 (решаване на проблеми) причината за затрудненията на учениците е, че за да се реши даден проблем, той първо трябва да бъде определен, да се установи причината и накрая да се търсят методи и средства за отстраняването му. Това изисква ученикът да притежава освен знания и умения за анализиране, прилагане, преценяване и синтезиране. Всичко това се постига с много вариативни упражнения и усилия от страна на ученика.
В заключение ще отбележа, че проведеното изследване се възприе положително от учениците. То им помогна да придобият точна и ясна представа за начина на оценяване, допринесе за повишаване на увереността им, установяване на слабостите по области и вземане на мерки за отстраняването им за постигане на по-високи резултати на предстоящото външно оценяване. Смятам, че оценяването на учениците чрез разработване на тестове и задачи, базирани на общата рамка, апробирана от МОН, ще допринесе за по-ефективно и стандартизирано оценяване.
-
- Национално външно оценяване на дигиталните компетентности през учебната 2015/2016 година (Презентация). Министерство на образованието и науката, Регионален инспекторат по образованието – Варна.
- A common European Digital Competence Framework for Citizens. European Commision: http://openeducationeuropa.eu/sites/default/files/DIGCOMP%20brochure%202014%20.pdf (13.11.2015).
- Ferrari, А. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. European Commision: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83167.pdf (10.11.2015).
-
Йордан Стойчев, дипломант специалност „Педагогика на обучението по математика и информатика“ в ШУ „Епископ Константин Преславски“
yordan_stoychev@abv.bg
рецензент: ас. инж. Владимир Петров