В продължение на пет месеца в часовете по задължително избираема подготовка по български език и литература в 3. клас с учениците от експерименталната група се запознахме с биографиите на Астрид Линдгрен, Асен Разцветников и Ангел Каралийчев и с част от тяхното творчество. Учениците се включиха с интерес и удоволствие в проведените интерактивни уроци „Четящото влакче“ и „Музикалната читанка“, в които проявиха уменията си за търсещо четене на вълнуващи моменти от романа „Пипи Дългото чорапче“ на Астрид Линдгрен, повестите „Ането“ и „Тошко Африкански“ на Ангел Каралийчев, книжките на Асен Разцветников, в които са събрани залъгалки и игрови стихчета, „Сговорна дружина“, „Що е то?“ и „Щурчово конче“.
В организирания Училищен кръг на викторината „Чети! Сподели! Бъди крачка напред!“ учениците от експерименталната група имаха възможност да приложат уменията си за четене с разбиране на художествени и научни текстове, свързани с живота и творчеството на изучавани автори.
Викторината протече в три кръга в рамките на два учебни дни. В I кръг „Познай, прочети и разкажи“ на учениците се дава възможност да разпознаят по илюстративен материал изучаван автор, в рамките на няколко минути да прочетат част от неговата биография, да потърсят в текста конкретни факти и да ги интерпретират. Във II кръг „Подреди, прочети и разкажи“ учениците подреждат пъзел, изобразяващ изучен литературен герой, разпознават го и като ползват литературното произведение и прилагат умения за четене с разбиране, отговарят на конкретни литературни въпроси. Въпросите целят прилагане на уменията за интерпретиране на конкретни факти с различна дълбочина на зададения в текста смисъл. От учениците се очаква както да могат да открият непосредствената информация от текста, така и да се основат на собствения си опит да разберат прочетеното и да направят една или друга интерпретация. В III кръг на викторината – „Реши и представи“, учениците от контролната група решават тест с интердисциплинарен характер, в който прилагат умения за четене с разбиране. Установява се актуалното състояние на постиженията им във връзка със степента на четивна компетентност и се разработва прогноза за планиране на следващи интерактивни модели на работа, които ще спомогнат четенето да се превърне в основно средство за учене.
В следваща публикация ще представя резултатите от разработения иновационен педагогически модел на работа в часовете по ЗИП БЕЛ в 3. клас за овладяване на умения за четене с разбиране на художествени текстове.
- Цветелина Цветкова, НУ „Иванчо Младенов“, Враца
cvetkova2006@abv.bgрецензент: доц. д-р Станка Вълкова