Информационно-комуникационните технологии нямат алтернатива, когато говорим за модернизация на училищното образование и на образователната система като цяло. Тези технологии и средствата, с които се реализират, ни помагат да мотивираме учениците да участват по-активно в учебния процес и след като сме привлекли вниманието им, пак чрез ИКТ да им предадем за по-кратко време повече от информацията, която сме подготвили за тях. Актуалната цел е създаване на условия за превръщане на училището в място за учене, което не само преподава основни научни знания, а осигурява развитие на динамичните способности на учениците – за самостоятелно учене, работа в екип, развиване и прилагане на креативност при решаване на проблеми, изследователско учене и мислене.Учениците в професионалните паралелки в училище посочват, че не са им достатъчни познанията, които получават за професионалната терминология на чужд език. Липсват учебници, учебни помагала и работни тетрадки по професионална област и направление. Структурата на учебната програма е подчинена на изискването да се усвоят знания, общи за професионалното направление, а впоследствие да се конкретизират, в зависимост от изучаваната професия или специалност. За да се улесни изучаването на професионални термини, учениците от 10. и 12. клас изготвят съвместно технологични карти и работни листове. В резултат те придобиват увереност, че могат да създават продукт, който винаги да е актуален и интересен за тях.
Училището ни е СОУ с професионални паралелки. Специалностите в гимназиален етап са „Производство на облекло от текстил“ и „Автотранспортна техника“. То се явява своеобразен културен и образователен център в квартал „Христо Ботев“ в София. В гимназиален етап остават онези ученици, които са мотивирани да завършат средно образование и да придобият допълнителни знания и умения по професионална подготовка. Освен диплома за средно образование учениците получават и свидетелство за втора степен на професионална квалификация и книжка за водач на МПС – за специалност „Автотранспортна техника“.
Развитието на професионалното образование и обучение е ключов проблем в национален мащаб. Съдържанието на учебната програма по предмета „Чужд език по професията – Английски език“ е насочено не само към разбирането на същността и значението на общуването като първична културна ситуация, но и към използването на езика като действено практическо съдържание и най-важно средство за вербална и невербална комуникация в процеса на професионална реализация в реални работни условия.
Обучението по учебен предмет „Чужд език по професията“ се провежда в 12. клас и е част от задължителната професионална подготовка на учениците. Основната цел е да се формират комуникативни умения в изучаваната професионална област. С овладяването на учебното съдържание се цели да се постигнат следните подцели:
- усвояване на специфична лексика, свързана с изучаваната професия;
- изпълняване на задачи по езикови проекти;
- развиване на умения за междукултурно общуване.
За учебни материали може да бъдат използвани текстове от специализирана професионална литература, списания, уеб сайтове и др. Учебното съдържание трябва да се актуализира от учителите в началото на всяка учебна година, в случай че в професията са въведени нови технологии, машини, суровини, стандарти, материали и др. В рамките на определения брой часове се разглеждат и теми за възможностите за професионална реализация и кариерно развитие чрез включване в продължаващо професионално обучение.
Учителите по чужд език по професията са затруднени в работата си поради липсата на учебни помагала, с които да визуализират уроците си. В педагогическата си практика като учител по информационни технологии и чужд език по професията достигнах до извода, че чрез съвместен проект между учениците от 10. и 12. клас в часовете по информационни технологии и чужд език по професията може да се разработят технологични карти за съответната професионална област. Визуализацията чрез технологичните карти дава възможност да се открои същественото от несъщественото, да се постави акцент върху определени части на урока.