Необходимостта от качествено повишаване на подготовката наложи овладяването на определен обем от учебно съдържание, както и съчетаването на различни методи на обучение и организация с оглед на прилагането на специализирания модел на методика за повишаване на функционалните възможности на подрастващите и на тяхната технико-тактическа тренираност. Прилагането на такъв модел е важен елемент на обучителната дейност по баскетбол за формирането на основните баскетболни знания, умения и навици, тъй като в баскетбола съществува многообразие от технически умения и похвати, индивидуални и групови тактически действия, изграждането на които може да се извърши при подрастващите в рамките на един тренировъчен цикъл от няколко години. Смятаме, че този така важен въпрос за постигането на качество и ефективност в баскетболното обучение с подрастващите може да се решава чрез подготвянето и внедряването на подходящ модел на специализирана методика, съобразен с всички конкретни фактори, определящи баскетболното обучение.
Започнахме изграждането на модела, водени от убеждението, че овладяването на всички основни елементи на баскетболната игра изисква баланс между сила, скорост, координация, сръчност, гъвкавост. Специално внимание отделихме на ловкостта, тъй като тя е комплексно качество, в която намират проявление всички тези елементи. Опитът от дейността ни с подрастващите баскетболисти през предходни години ни показа, че развитието на ловкостта осигурява възможности за изпълнението на техническите елементи с максимална точност и при минимална загуба на енергия. Заложихме на необходимостта от паралелна работа за скорост, пъргавина, подвижност, координация, гъвкавост и ловкост за постигане на комплексно въздействие върху ученика.Тази подготовка съобразихме със специфичните баскетболни действия, като внезапно спиране и бързо ускоряване, промяна на посоката на движение, скоростно завъртане, странично бягане, придвижвания назад и настрани, рязка смяна на центъра на тежестта на тялото и едновременно с това запазване на баланса. Естествено, това не се получи толкова леко и при някои ученици се открои значително първоначално забавяне на действията при формирането на тези умения с оглед на възрастта, но постепенно достигнахме до качествена промяна.
Целенасочената работа по конкретния модел на специализирана методика доведе до ефективно овладяване на основните баскетболни умения и навици, което ни дава основание да направим следните изводи:
- Проведеното изследване на приложения модел за специализирана подготовка по баскетбол доказва, че учениците постигат сериозен прираст по отношение на своята кондиционна и технико-тактическа подготовка, а това показва, че тренировъчната дейност по баскетбол има място за повишаване на физическата дееспособност и за формиране на технически и тактически умения и навици у учениците. Учебно-тренировъчната дейност по баскетбол е привлекателна форма за занимания със спорт.
- Търсената резултатност в баскетболната подготовка на подрастващите по време на тренировките се постига единствено когато се свържат предварителните цели на обучението с най-подходящите форми и средства за постигането им.
-
Августина Огнянова, Професионална гимназия по телекомуникации – София
рецензент: гл. ас. Николай Коев